انتشار این مقاله


آیا پوسیدگی دندان به رژیم سیاسی مرتبط است؟

به نظر شما رژیم سیاسی منطقه سکونت یک فرد می‌تواند بر پوسیدگی دندان او تاثیر بگذارد؟ جان استرادا مونتویا، از دانشگاه ملی کلمبیا، بوگوتا، در نود وششمین نشست عمومی انجمن بین المللی تحقیقات دندانپزشکی (IADR)، که همراه با کنگره منطقه ای پادر اروپایی IADR (PER) برگزار شد یک پوستر با عنوان “آیا رژیم سیاسی یک […]

به نظر شما رژیم سیاسی منطقه سکونت یک فرد می‌تواند بر پوسیدگی دندان او تاثیر بگذارد؟

جان استرادا مونتویا، از دانشگاه ملی کلمبیا، بوگوتا، در نود وششمین نشست عمومی انجمن بین المللی تحقیقات دندانپزشکی (IADR)، که همراه با کنگره منطقه ای پادر اروپایی IADR (PER) برگزار شد یک پوستر با عنوان “آیا رژیم سیاسی یک کشور بر شاخصه DMFTآن تاثیر می‌گذارد؟” طراحی و پخش کرد.

این نشست در لندن،  در مرکز همایش General  از۲۵ تا ۲۸ جولای ۲۰۱۸  برگزار شد.

استرادا مونتویا و همکارش، Jesús Erazo Estrada، او نیز از دانشگاه ملی کلمبیا، بوگوتا، به دنبال تعیین اینکه آیا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض یک رژیم سیاسی خاص بر شاخص دندانهای پوسیده، کشیده یا پرشده (DMF) در کشورهای مختلف  بر اساس نوع حکومت یعنی سوسیال دموکرات، محافظه کار، لیبرال و دیکتاتوری تاثیر دارد یا نه بود.

این اپیدمیولوژی اکولوژیکی براساس منابع ثانویه از سازمان بهداشت جهانی، سازمان بهداشت جهانی آمریکاها، بانک جهانی و وب سایت های مختلف از کشورهایی بود که شرایط ورود را داشتند، مطالعه شد. تخصیص کشور به نوع شناسی سیاسی به وسیله گرایش سیاسی حزب حاکم آن تعیین شد.

بررسی نتایج

بررسی نتایج ۶۲ کشور نشان داد که کشورهایی که به عنوان سوسیال دموکرات و لیبرال طبقه بندی شده اند نتایج بهتر در کاهش شاخص DMFT (سوسیال دموکرات با کاهش -۶۵.۷۲٪ و لیبرال با کاهش -۵۳.۹۷٪) در مقایسه با محافظه کار (با کاهش از -۳۷.۶۲٪) و به خصوص رژیم های دیکتاتوری (با افزایش + ۱۴.۵۳٪) داشتند.

نویسندگان این نکته را ذکر می‌کنند که گونه‌شناسی که آن‌ها استفاده می‌کردند به خوبی برای سیاست جهان سومی سازگاری نداشت. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که به منظور شناسایی بیشتر و مطالعه رابطه بین رژیم‌های سیاسی و شاخص‌های بهداشت دهانی، بررسی جوانب از گونه های مختلف علمی جدید مناسب‌تر از واقعیت‌های سیاسی جهان سوم است.

اطلاعات بیشتر: www.iadr.org/IADR/Meetings/۲۰۱۸IAGS

ارایه‌شده توسط: انجمن‌های بین‌المللی & آمریکایی برای تحقیقات دندان‌پزشکی

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید