بررسی‌های ژنتیکی جنین قبل از لقاح مصنوعی شانس بچه دار شدن را افزایش نمی‌دهند

مطالعات نشان داده‌اند که بررسی‌های ژنتیکی جنین قبل از لقاح مصنوعی با وجود هزینه‌های بسیار زیاد تفاوتی در شانس بچه دار شدن ایجاد نمی‌کند.

مطالعات نشان داده‌اند که بررسی‌های ژنتیکی جنین قبل از لقاح مصنوعی با وجود هزینه‌های بسیار زیاد در کلینیک‌های باروری تفاوتی در شانس بچه دار شدن ایجاد نمی‌کند.

تست ژنتیک قبل از لقاح (PGT) به عنوان یک گزینه اضافه توسط بسیاری از درمانگاه‌های انگلستان ارائه می‌شوند که ادعا می‌کنند بهترین شانس را برای خانم‌های با سن بالاتر فراهم می‌کنند به این صورت که جنین‌های با ناهنجاری ژنتیکی را غربال می‌کنند.

مطالعات چه می‌گویند؟

اما یک مطالعه بین‌المللی بزرگ شامل صدها خانم بین  ۳۶ و ۴۰ سال دریافت که هیچ تفاوتی میان شانس بچه‌دار شدن پس از یک سال استفاده از PGT یا خود لقاح مصنوعی، با قبل از آن وجود ندارد.

یافته‌ها، که در مجله Human Reproduction on Sunday منتشره شده‌اند، باورهای بسیاری از کارشناسان باروری را که معتقدند کلینیک‌های خصوصی لقاح مصنوعی از زوج‌ها فقط برای پول گرفتن استفاده می‌کنند، تایید می‌کنند.

راهکار چیست؟

در پی این تحقیق گفته شد که دیگر به خانم‌ها نباید پیشنهاد PGT داده شود، که هر دوره آن در برخی از درمانگاه‌های مشهور انگلستان حدود ۲,۰۰۰ پوند هزینه دارد.

در غربالگری ژنتیکی در مرحله ابتدای رشد جنین، از تخمک‌ها و آزمایشات مربوط به ناهنجاری های کروموزومی که DNA را حمل می کنند، استفاده می شود.

انسانها دارای ۲۳ کروموزوم هستند و داشتن بیشتر یا کمتر از این تعداد مسئله رایجی در سلول‌های جنسی است که با سن بدتر می‌شود  و بیش از ۵۰ درصد از تخمک‌ها را در زنان بالای ۴۰ سال تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گلناز بهرامی