انتشار این مقاله


پیوند ریه مصنوعی به خوک با موفقیت انجام شد

ساخت اورگان های زیست مهندسی شده برای انسان ها چالشی بزرگ در تحقیقات پیوند عضو است. پیوند موفقیت آمیز ریه مصنوعی به خوک نوید بخش انجام این پیوند در آینده ای نزدیک در انسان است.

نیاز به پیوند ریه

فقط در ایالات متحده ٬ بیش از ۱۴۰۰ نفر در انتظار پیوند ریه هستند و اهداکننده ی کافی برای مواجهه با این نیاز وجود ندارد. با این وجود٬ ممکن است به زودی بیماران بتوانند از راه جدیدی ریه دریافت کنند : پیوند ریه مصنوعی

اخیرا محققان دانشگاه تگزاس مقاله ای در ژورنال Science Translational Medicine منتشر کردند. در این مقاله به جزئیات جدیدترین قدم ها در دستیابی به ریه مصنوعی برای انسان پرداخته شده است. آن ها توانستند با موفقیت ریه زیست مهندسی شده را به خوک پیوند بزنند.

پیوند ریه جدید به بچه خوک

پیوند ریه مصنوعی

دانشمندان ابتدا چهار داربست برای رشد سلول های ریوی تولید کردند. برای این کار آنها تمام سلول ها و خون های موجود در ریه خوک را با استفاده از مخلوطی از شکر و شوینده از بین بردند. بنابراین فقط پروتئین های ریه (که اسکلت ریه را تشکیل می دهند) باقی ماندند. سپس هر کدام از این داربست ها را در ظرفی حاوی مخلوطی از مواد مغذی قرار دادند. سلول هایی از ریه خوک های دریافت کننده به هر کدام از داربست ها اضافه کردند و به مدت ۳۰ روز ریه ها درون این داربست ها رشد کردند. در نهایت ٬ چهار ریه مصنوعی به چهار خوک دریافت کننده پیوند زده شد.


مقاله مرتبط: کشت اعضای پیوندی با داربست پروتئینی خوک و سلول‌های انسانی


طی دو هفته٬ ریه های پیوندی شبکه عروقی گسترده مورد نیاز برای ادامه رشد و بقای خود را ساختند. در معایناتی که دو ماه بعد از پیوند ریه انجام شد ٬ دانشمندان هیچ گونه علائمی از پاسخ سیستم ایمنی برای رد ریه های پیوندی مشاهده نکردند. به عنوان قدم بعدی آن ها می خواهند قابلیت دوام پذیری طولانی مدت این اورگان پیوند زده شده را بررسی کنند.

پیوند ریه مصنوعی به انسان

ساخت اورگان های زیست مهندسی شده برای انسان ها چالشی بزرگ در تحقیقات پیوند عضو است. از آنجایی که این اورگان ها از سلول های فرد گیرنده ساخته می شوند ٬ احتمال رد پیوند کمتر است . در این صورت دیگر کمبود عضو اهدایی وجود نخواهد داشت و هر چقدر که مورد نیاز باشد می توان عضو تولید کرد.

دانشمندان معتقدند اگر همه چیز برای این خوک ها طبق انتظار پیش رود ٬ ۱۰ یا ۱۵ سال تا پیوند ریه مصنوعی در بیمارانی که راه درمانی دیگری ندارند٬ فاصله داریم.

سرانجام ریه  های زیست مهندسی شده جایگزین ریه های اهدایی خواهند شد و لیست انتظار پیوند به تاریخ خواهد پیوست.

 

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید