انتشار این مقاله


خنثی شدن انحنا یک خطای دید است که ذهن را گول می‌زدند

خطای دید ناشی از منحنی ها چگونه به نظر می رسد؟ آیا می توانید ذهن خود را متقاعد کنید زیگ زاگ هایی که می بینید، منحنی گرد هستند؟

همه ما آن تصویر را دیده‌ایم که هم یک صورت در آن دیده می‌شود هم دو صورت. به لطف یک کشف در نوامبر ۲۰۱۷، یک خطای دید کاملا جدید وجود دارد تا ذهن شما را دوباره گول بزند. خنثی شدن انحنا هم عجیب است و هم ناامیدکننده، همان‌طور که هر خطای دید دیگری به این شکل است.

به این شکل با دقت نگاه کنید.

منحنی‌ها در همه جا

خطای خنثی شدن انحنا طراحی کوچک و ظریف از خطوط گرد شده و زیگ‌زاگ‌های ناهموار در صفحه‌ای مشکی، سفید و خاکستری است. حداقل اینگونه به نظر می‌رسد! اگر به شما بگوییم هیچ زیگ‌زاگی در این تصویر وجود ندارد عکس‌العمل شما چه خواهد بود؟ هر خط منحنی سینوسی یکسانی است. دوباره به آن نگاه کنید. و دوباره. احتمالا شما به چند بررسی از نزدیک نیاز خواهید داشت، و هنوز هم ممکن است قادر به درک حقیقت نباشید.

این خطای دید توسط روانشناس، Kohske Takahashi، از دانشگاه توکیو در نوامبر ۲۰۱۷ در مجله Perception معرفی شد. تاکاهاشی اتفاقی که در اینجا می‌افتد را توضیح می‌دهد:

یک خط سینوسی شبیه به یک خط زیگ‌زاگی دیده می‌شود.

او هم‌چنین قدرت غیرمعقول این خطا را یادآوری می‌کند:

به‌جز وقتی که به آن ناحیه‌ای از صفحه که شبیه گوشه است زل نزنید، درک اینکه تمام خطوط واقعا مواج هستند دشوار است. علی‌رغم سادگی و قدرت این اثر، تا جایی که می‌دانیم، هیچ‌کس راجع به این پدیده گزارش نداده است.

آیا چشمانم مرا فریب می‌دهند؟

ممکن است متوجه شده باشید که در قسمت‌هایی که در نقاط بالا و پایین خاکستری روشن و خاکستری تیره در کنار هم قرار دارند، در پس‌زمینه سیاه و سفید لبه‌های گرد دارند، اما در پس‌زمینه خاکستری لبه‌های تیز. هنگامی که یک سایه تمام نقطه بالا یا پایین را تشکیل می دهد، منحنی های گرد را در هر پس زمینه می بینید. چگونه این اتفاق می افتد؟ تاکاشی یادآور می‌شود که مغز شما وقتی این بخش‌ها در نقاط بالایی و پایینی به هم وصل می‌شوند، با پیش‌فرض‌ها کمی گمراه می‌شود. او می‌گوید:

ساختارهای اساسی برای درک منحنی‌های هموار با ساختارهای منحنی‌های گوشی‌دار با هم در رقابتی غیرمتعادل قرار دارند و ممکن است درک گوشه در سیستم بصری غالب باشد.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید