انتشار این مقاله


سالمندی، زوال عقل و سلامت دهان: چالش رو به رشد

با توجه به افزایش نرخ سالمندی جهان، سلامت دهان و دندان و فعالیت‌های ذهنی- شناختی بخش مهمی از مطالعات علمی را به خود اختصاص داده‌اند.  یک مطالعه ی علمی دانشگاه Otago نشان داده است که باید توجه فوری به سلامت دهان و دندان سالمندان  اختصاص یابد. در ابتدا، محققان Otago وضعیت دهان و دندان ۹۸۷ […]

با توجه به افزایش نرخ سالمندی جهان، سلامت دهان و دندان و فعالیت‌های ذهنی- شناختی بخش مهمی از مطالعات علمی را به خود اختصاص داده‌اند. 

یک مطالعه ی علمی دانشگاه Otago نشان داده است که باید توجه فوری به سلامت دهان و دندان سالمندان  اختصاص یابد.

در ابتدا، محققان Otago وضعیت دهان و دندان ۹۸۷ نفر که تحت مراقبت های خانگی زندگی می کنند، بررسی کرده‌اند و نتیجه گرفتند افراد مبتلا به زوال عقل مردان مسن تر، دندان های کثیف و با پوسیدگی بیشتری دارند.

رئیس گروه علوم زیستی اوتاگو و نویسنده اصلی، پروفسور موری تامسون، بهداشت دهان و دندان نامناسب را یکی از غول های “زندگی سالمندی” توصیف می کند و  اشاره می‌کند این وضعیت یک مشکل بزرگ بالینی و بهداشت عمومی است که در حال بدتر شدن است.

او می‌گوید : افراد مسن‌تر ، نرخ‌های بالاتری از اختلالات شناختی و فیزیکی دارند که می‌توانند به طور معکوس بر مراقبت دهان و دندانی آن‌ها تاثیر بگذارند و ارائه مراقبت دهان و دندانی را پیچیده کنند.

بخش مراقبت‌های ویژه سالمندی حرفه دندان‌پزشکی در اغلب کشورها آماده نیست. نه تنها افرادمسن‌ هر سال وضعیت بدتری پیدا می‌کنند، علاوه بر آن بیشتر و بیشتر افراد در حال وارد شدن به سن پیری بادندان‌های خود هستند ، به جای پروتزهای کامل، همان طور که این وضعیت چند دهه قبل بود.


مقاله مرتبط: پیری چیست؟


در برخی موارد، دندانپزشکی قربانی موفقیت آن بوده است – ما مدتها بر ایده ” دندان ها برای تمام طول زندگی ” تاکید کردیم بدون توجه به آنچه در سالمندی اتفاق می افتد.

“ما هم اکنون می دانیم که نیمی از کسانی به سالمندی می‌رسند تحت مراقبت های خانگی به سر می برند و تعداد زیادی از آن ها دچار زوال عقل می شوند.”

پروفسور تامسون معتقد بود که “پیشرفت آهسته‌ای” صورت گرفته است.

او گفت : ” این یک وضعیت پیچیده است که شامل بسیاری از افراد – بخش مراقبت‌های پزشکی،وزارت بهداشت، حرفه دندان‌پزشکی و عموم است. یک نشانه دلگرم‌کننده گنجاندن سلامت دهان و دندان در استراتژی سلامتی سالمندان است.

او می‌گوید: ” این نقطه شروع است، اما کاره‌ای زیادی باید انجام شود.”

جزئیات مطالعه رابطه سالمندی و سلامت دهان 

از سالمندانی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند (نماینده بیش از ۱۴،۰۰۰ نیوزلندی که  تحت مراقبتهای پزشکی- سالمندی زندگی می کنند)، که اخیرا در مجله Gerodontology منتشر شده است، حدود نیمی از آنها دارای اختلال شناختی شدید بوده و بیش از یک سوم پر کردن یا کشیدن دندان لازم دارند.

افراد مبتلا به اختلال عملکرد شناختی شدید، دندانهای پوسیده بیشتری دارند که منعکس کننده مراقبت ضعیف بهداشت دهان و دندان روزانه بود.

پروفسور تامسون می‌گوید که میزان بالاتری از پوسیدگی دندان می‌تواند منجر به عفونت دهان وپوست، کیفیت کم زندگی، سو تغذیه و مشکلاتی در برقراری ارتباط شود.

“مسئله ای که ما در حال حاضر با آن روبرو هستیم این است که حذف باقی مانده‌های غذا از دندانها انجام نمی شود و این به همراه مواجهه با شیرینی، غذا و تنقلات بیش از حد فرآوری شده و عملکرد ضعیف بزاق امکان پوسیدگی پلاک و دندان رابرای جمعیت تحت مراقبت های درمانی سالمندی فراهم می‌کند. ”

پروفسور تامسون برای کسانی که مایل به بهبود و یا حفظ سلامتی دهان خود هستند، توصیه های ساده ای دارد: شستشوی روزانه دوبار با خمیر دندان محتویفلوراید؛ تمیز کردن بین دندان ها حداقل دو تا سه بار در هفته؛ اجتناب از داشتن نوشیدنی های شیرین یا میان وعده های شیرین (و شامل قند در چای یا قهوه – تنها چند روز طول می کشد تا به استفاده نکردن از آنها عادت کنید)؛ و اجتناب از سیگار کشیدن.

” برای افرادی که سلامت دهانی ضعیف در میانسالی دارند، در سنین پیری قضیه قرار نیست بهتر شود، و یک گفتگوی صادقانه و باز با یک دندان‌پزشک در مورد گزینه‌هایی که ممکن است شامل کشیدن کامل دندان‌ها و استفاده از پروتز کامل باشد ، ممکن است ایده بسیار خوبی باشد.”

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید