انتشار این مقاله


فواید شکلات حقیقت دارد؟

تحقیق جدیدی که در زمینه فواید شکلات صورت گرفته، توانسته است حمایت بیشتری را برای این نظریه که شکلات برای انسان مفید است ارائه نماید.ولی اگر برای خوردن آن وسوسه شدید مراقب باشید؛ شکلات با اینکه مفید به نطر میرسد ولی اثرات آن بر روی سلامت روزمره انسان هنوز به طور دقیق مشخص نیست و […]

تحقیق جدیدی که در زمینه فواید شکلات صورت گرفته، توانسته است حمایت بیشتری را برای این نظریه که شکلات برای انسان مفید است ارائه نماید.ولی اگر برای خوردن آن وسوسه شدید مراقب باشید؛ شکلات با اینکه مفید به نطر میرسد ولی اثرات آن بر روی سلامت روزمره انسان هنوز به طور دقیق مشخص نیست و پژوهشگران هنوز اطمینان کافی برای توصیه شکلات و اینکه کدام نوع آن بهتر است ندارند.

Xiochen Linدانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه براون و نویسنده این تحقیق می‌گوید:

هنگام بررسی فواید و مضرات شکلات نباید میزان قند و کالری را که از طریق آن به بدن می‌رسد نادیده گرفت.

لین و همکارانش برای دانستن اثرات فلاوانول (flavanole) -ترکیب موجود در کاکائو- بر سیستم قلبی عروقی و متابولیسم بدن ۱۹ آزمایش کنترل شده طراحی کردند که شامل۱۱۳۱ شرکت کننده بود.از شرکت کننده ها خواسته شد که فلاوانول را چه به صورت خوراکی و چه به صورت نوشیدنی، با کمترین مقدار۱۶۶ میلی گرم و بیشترین۲۱۱۰ میلی گرم در مدت دو هفته تا یک سال مصرف کنند.مطالعه‌ای که در مجله کشاورزی و صنایع غذایی در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت مشخص کرد که میزان فلاوانول در انواع مختلف شکلات متفاوت است.شکلات‌های تلخ مقدار بیشتری فلاوانول در مقایسه با شکلات‌های شیری یا سفید دارند ولی در انواع شکلات‌های تلخ نیز مقدار آن متفاوت است.


مقاله‌ی مرتبط: ارتباط قهوه با ریسک مرگ!


با کمک مالی موسسه ملی بهداشت آمریکا و کمپانی شکلات سازی مارس و هم چنین انجمن قلب آمریکا، پژوهشگران پی بردند کسانی که مواد غذایی حاوی فلاوانول خورده‌اند، سطح پایین‌تری از تری‌گلیسرید دارند و هم‌چنین سلامت قلبی عروقی آنان در وضعیت بهتری قرار دارد.به علاوه کسانی که فلاوانول مصرف می‌کنند توانایی بهتری برای کنترل التهاب و قندخون دارند.بررسی‌ها هم‌چنین حاکی از این است که افزایش کلسترول خون نیز در این افراد به آهستگی صورت می‌گیرد.

بر اساس یافته‌های لین این تفاوت‌ها با وجود اندک بودن برای مطالعه‌های آماری مهم هستند.هم‌چنین این نتایج برای کسانی که از اضافه وزن یا بیماری خاصی رنج می‌برند نیز صادق است.نویسندگان این تجزیه و تحلیل خواستار تحقیقات بیشتری هستند برای بدست آوردن اطلاعات در مورد اینکه چگونه اثرات ظاهری کوتاه مدت شکلات در دراز مدت بر سلامت انسان اثر میگذارد.

لین و همکارانش فعلا نمی‌دانند که به مردم در مورد بهترین سطح مصرف شکلات چه بگویند.اکثر پژوهشات روی شکلات تلخ صورت گرفته است که مقدار بیشتری کاکائو -۶۰  درصد یا بیشتر- و مقدار کمتری شکر دارد.دکتر سیمین لیو ،مدیر مرکز جهانی کاردیومتابولیک بهداشت، می‌گوید:یافته‌های بررسی اخیر را نمی‌توان به انواع دیگر شکلات مثل شکلات سفید تعمیم داد؛ زیرا آنها سطوح متفاوتی از شکر و چربی را دارا هستند.

چرا ممکن است شکلات مفید باشد؟

جان فینلی،استاد‌یار تغذیه و مواد غذایی در دانشگاه ایالت لوئیزیانا، اظهار دارد که فلاوانول به دلیل مقابله با التهابی که ممکن است با احتمال ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی مرتبط باشد؛ مفید است.اما کاکائو در اکثر مواقع با فرآورده های قندی ترکیب میشود که ممکن است فواید آن را از بین ببرد.فینلی، به عنوان کسی که کاملا خارج از این بررسی بود، می‌گوید:

توصیه می‌کنم فلاوانول کاکائو از طریق مکمل های کاکائو -که در اشکال بدون قند در دسترس هستند- یا به صورت افزودنی به غذاهای مفید مصرف شود.من هر روز ۲۵گرم کاکائو –دو قاشق غذاخوری- به جو دوسر اضافه می‌کنم. من هم چنین شکلات تلخ را پیشنهاد می‌کنم که هم مزه خوبی و هم فواید بیشتری دارد.

مریم نصودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code