انتشار این مقاله


خوابیدن با لنز تماسی؟ هرگز!

خوابیدن با لنز، با خطر ۶ تا ۸ برابریِ بروز عفونت‌های چشمی رو به رو است.

دیر وقت است و خسته هستید. آخرین کاری هم که باید قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید، خارج کردن لنزهای تماسی از چشمان‌تان است. تنها نیستید؛ تقریباً یک سوم آن‌هایی که به طور مرتب از لنزها استفاده می‌کنند، بدون خارج کردن آن‌ها خوابیده یا حداقل چرت می‌زنند. اما طبق گزارش مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) که ۱۶ آگوست منتشر شد، خوابیدن با لنز، با خطر ۶ تا ۸ برابریِ بروز عفونت‌های چشمی رو به رو است.

در میان عدیده‌ای از عادت‌ها که خطر عفونت مرتبط با لنز قرنیه را افزایش می‌دهند، خوابیدن با لنز یکی از پرخطرترین و البته شایع‌ترین آن‌هاست. این عفونت‌ها تحت عنوان کراتیت میکروبی، در کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، بسیار شایع هستند. عامل عفونت نیز باکتری‌ها یا سایر میکروب‌های آلوده‌کننده‌ی قرنیه‌ی چشم است.

محققان ۶ مورد از بیمارانی را که با لنز تماسی خوابیده و مبتلا به کراتیت شده بودند، گزارش دادند. برخی عفونت‌ها موجب آسیب قرنیه، نابینایی دائمی و نیاز به جراحی شده بودند. یکی از موارد، مرد ۳۴ ساله‌ای بود که سه تا چهار شب در هفته با لنز تماسی خوابیده و با آن‌ها شنا می‌کرد. او با چشم چپ کدر و قرمز به پزشک مراجعه کرده و ماه‌ها برای درمان کراتیت قارچی و باکتریایی تحت درمان قرار گرفته بود؛ اما بهبودی در علائم دیده نشد. طبق گزارش CDC، پزشکان عفونت بسیار نادر کراتیت آکانتامبا را برای این بیمار تشخیص دادند که با نوعی آمیب -موجودی تک‌سلولی- ایجاد می‌شود. با برطرف شدن عفونت در پی استفاده از درمان‌های جدید، بیمار دچار فقدان نسبی بینایی شده و مجبور به استفاده از لنزهای تماسی سخت شد.


بیشتر بخوانید: 


در مورد دیگری، دختری ۱۷ ساله در پی خواب با لنزهای تماسی نرم، مبتلا به عفونت باکتریایی سودوموناس آیروژینوزا و متعاقب آن، زخم قرنیه‌ی چشم راست شده بود. عفونت با قطره‌های چشمی برطرف گشت؛ اما زخم فیبرهای قرنیه به صورت دائمی باقی ماند.

مرد ۵۹ ساله‌ای هم با شنیدن صدای ترکیدگی در حمام، متوجه درد در چشم چپش شده بود. این اتفاق در پی استفاده‌ی دو شبه از لنز در مسافرت رخ داده بود. بیمار مذکور بخشی از بینایی‌اش را پس از جراحی آب‌مروارید، بازیافت. هر ۶ بیمار گزارش شده، به قطره‌ی چشمی نیاز داشتند؛ دو مورد نیازمند جراحی بوده و اکثراً دچار آسیب دائمی چشم یا فقدان بینایی شده بودند.

اما این موارد نمونه‌ی خوبی از عفونت‌های معمول مرتبط با لنزهای تماسی نیستند. در واقع، بیماران مذکور به عنوان موارد خیلی شدید توسط افتالمولوژیست‌ها انتخاب شده‌اند. علاوه بر این، این بیماران مستعد عفونت‌ها بوده و سایر افرادی که با عادات مشابه از لنز استفاده می‌کنند، احتمالاً بتوانند بدون پیامدهای منفی چند ساعتی با لنزها بخوابند.

با این حال خوابیدن با لنز حتی گهگاه، بدون توجه به تکرر استفاده از لنز و جنس آن، خطر عفونت را افزایش می‌دهد. برخی لنزها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای استفاده‌ی شب‌هنگام تأیید شده‌اند؛ اما حتی این لنزها هم خطر عفونت به همراه دارند. افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، می‌توانند با چند نکته‌ی ساده از عوارض آن پیش‌گیری کنند. بهتر است در مورد عدم خوابیدن یا شنا کردن با لنزها و نحوه‌ی نگهداری آن‌ها از پزشک سؤال کنید.

 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید