انتشار این مقاله


مواد شیمیایی جدید تومورهای مرگبار مغزی را وادار به خودتخریبی می‌کنند

دانشمندان ترکیب شیمیایی جدیدی را کشف کرده‌اند که با قطع انرژی‌رسانی به سلول‌های گلیوبلستوما، ان‌هارا به خودتخریبی وادار می‌کنند. گلیوبلاستوما یک تومور به شدت مهاجم می‌باشد.

دانشمندان ترکیب شیمیایی جدیدی را کشف کرده‌اند که با قطع انرژی‌رسانی به سلول‌های گلیوبلستوما، ان‌هارا به خودتخریبی وادار می‌کنند. گلیوبلاستوما یک تومور به شدت مهاجم می‌باشد.

گلیوبلاستوما شکلی مرگبار از سرطان مغز می‌باشد. تومورهای گلیوبلاستوما از بافت چسبان و پشتیبان مغز منشا می‌گیرند. این بافت خونرسانی بسیاری را دریافت می‌کند.

این ویژگی درمان این نوع تومور را به شدت سخت می‌کند، چون تومور‌های بدخیم، تقسیمات سریع سلولی بسیار سریعی دارند.

با این حال، مطالعه جدیدی که توسط تیمی بین‌المللی از دانشمندان صورت گرفته است. این مطالعه نشان می‌دهد که که به نظر می‌رسد راهی برای توقف گسترش بیش از حد تومور را یافته‌باشند.

یک ترکیب شیمیایی جدید مصنوعی به نام KHS101 انرژی رسانی به سلول‌های سرطانی را قطع می‌کند.

هایکو ورداک، از دانشگاه لیدز انگلستان، مطالعه را رهبری کرده است. مقاله او در ژورنال پزشکی Science Translational چاپ شده‌است.

KHS101 سرعت رشد تومور‌ها را به نصف کاهش می‌دهد

آزمایش‌های متعدد نشان داده‌است که KHS101 باعث اسیب به فعالیت میتوکندری سلول‌ها می‌شود.

میتوکندری‌ها، که به عنوان نیروگاه سلول نیز شناخته می‌شوند، اندامک‌های کوچکی هستند که تبدیل مواد غذایی به انرژی را برعهده دارند. با عملکرد معیوب میتوکندری‌ها، KHS101 در متابولیسم تولید سوخت دخالت کرده و سلول‌ها را وادار به خودتخریبی می‌کند.

وورداک می‌گوید:

در آغاز مطالعه فکر می‌کردیم KHS101 ممکن است رشد گلیوبلاستوما را کند می‌کند. ولی با مشاهده خودتخریبی سلول‌ها در هنگام تماس با آن ماده، بسیار متعجب شدیم.

بعدا محققان خواستند بدانند که این ماده آیا می‌تواند سد خونی-مغزی را تخریب کند.

همان سدی که میان رگ‌های خونی مغز و سلول‌ها و مواد دیگری که مغز را تشکیل می‌دهند، قرار دارد. وجود این سد ضروری است چون بدن را از پاتوژن‌هایی نظیر باکتری‌ها و ویروس‌ها در امان نگه‌می‌دارد.

با این حال، این سد ممکن است برای متخصصان مانعی در حین اعمال دارو باشد.

بنابراین وورداک و همکارانش تومور‌های سرطانی را در موش‌ها کشت دادند. سپس ترکیب را نیز وارد کردند تا تاثیرات آن را مشاهده کنند.

موش‌هایی که KHS101 به آن‌ها تزریق شده‌بود، از بیماری جان سالم به در بردند. همچنین بافت‌های سالم اطراف‌ان‌ها نیز دست‌نخورده باقی مانده‌بود.

از همه مهم‌تر محققان ترکیبی را کشف کردند که تمام دگرسانی‌های ژنتیکی سلول‌ها در تومورها را با موفقیت درمان می‌کند.

آغاز راهی نوین در مبارزه با گلیوبلاستوما

هایکو وورداک:

این اولین قدم پروسه‌ای طولانی است. ولی یافته‌های ما راه را برای داروسازان همواره کرده تا بتوانند موارد کاربردی این ماده شیمیایی را بیابند.

امید است روزی این ماده در افزایش طول عمر بیماران در کلینیک استفاده شود.

پروفسور ریچارد گیلبرتسون، متخصص تومور مغزی که دخالتی در مطالعه نداشته‌است، درباره یافته‌های جدید این مطالعه می‌گوید:

درمان گلیوبلاستوما برای دهه‌ها دست‌نخورده باقی‌مانده ‌است. بنابراین نیاز مبرمی به تحقیقات پیش‌کلینیکی نظیر این مطالعه وجود دارد تا دارو‌های جدیدی کشف و ساخته‌شوند.

با اینکه این یافته‌ها هیجان‌انگیز است، به عنوان یک ماده شیمیایی آزمایشی، قبل از اینکه برروی انسان‌ها مطالعه شود، آزمایش‌های دقیق‌تری برای مطالعه و بهبود این ماده شیمیایی لازم است.

در سال۲۰۱۵ ایالات متحده تقریبا ۲۳۰۰۰ بزرگسال مبتلا به تومور مغزی داشت که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها از نوع گلیوبلاستوما بود.

محمد امین اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید