انتشار این مقاله


در آینده می‌توان از بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو  با مصرف تنها یک قرص پیشگیری کرد

اگر پیشگویی های دانشمندان درست از آب در آیند، بیماری های قلبی و دیابت نوع دو توسط تنها یک قرص پیشگیری می شود.

اگر پیشگویی های دانشمندان درست از آب در آیند، بیماری های قلبی و دیابت نوع دو توسط تنها یک قرص پیشگیری می شود.

هر دو وضعیت که علت اصلی مرگ و بیماری در سراسر جهانند، با ژن های یکسانی در ارتباطند. با تحقیق بر روی DNA ی مربوط به بیش از ۲۵۰۰۰۰ نفر، یافته هایمان در مورد این دو بیماری مرگ آور بیشتر می شود.

یافتن ۷ جهش ژنتیکی که ریسک ابتلا به این بیماری هارا افزایش می دهد، به ما این امکان را می دهد تا درمان های جدیدی در این مورد در آینده بیابیم.

پروفسور Danish Saleheen  اپیدمولوژیست از دانشگاه پنسیلوانیا، نوید دهنده این نتایج بود. او گفت با این آزمایش ها می توان راهکار های جدید برای درمان هر دو بیماری را تنها با مصرف یک قرص یافت.

پروفسورDanish Saleheen  افزود، این امکان وجود دارد که در اینده داروهایی برای درمان دیابت نوع دو طراحی بشود که بر بیماری های قلبی اثر مفید یا خنثی داشته باشد.

از دیدگاه تولیدات دارویی، تمرکز روی مسیر دارویی که بر هردو بیماری موثر باشد، امکان پذیر است.

بیش از۳۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان از دیابت نوع دو رنج می برند که می تواند باعث مرگ زودرس شود. ریسک فاکتور مهمی برای بیماری‌های عروق کرونری (CHD) قلب وجود دارد، اما این ارتباط  با دیابت هنوز یافت نشده است.

دیابت به معنی افزایش میزان گلوکز در خون شناخته شده است که می تواند دیواره شریان ها را تخریب کند و باعث تمایل بیشتر دیواره ها به ذخیره چربی شود. طبق آمارگیری سازمان بهداشت جهانی بیماری های قلبی عروقی از جمله CHD، عامل مرگ ۱۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ می باشد.

 طبق گفته ی پژوهشگران، یافته های جدید در Nature Genetics، در توضیح ارتباط میان این دو بیماری کمک می کند.

محققان چه یافتند؟

آنها ۱۶ ریسک فاکتور ژنتیکی دیابتی و نیز یک مورد جدید برای CHD را کشف کردند. محققان توانستند در ۸ نقطه  ژن خاصی را شناسایی کنند که بر روی هر دو بیماری تاثیر می گذارد.

با این حال یکی از پروتین های حمل کننده کلسترول به نام ApoE  باعث افزایش ریسک دیابت ولی کاهش ریسک CHD می شود. محققان گفتند شواهد حاکی بر ان است که استاتین ها که برای کاهش میزان کلسترول طراحی شده اند، می توانند ریسک دیابت را افزایش دهند.

آنها همچنین نشان دادند، بیشتر قسمت های ژنوم که با ریسک بالای دیابت در ارتباطند، با ریسک CHD نیز پیوند دارند.

چه دارو هایی می‌توانند مصرف شوند؟

تیم وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا باور دارد که تعدادی از از دارو هایی که از قبل وجود دارند، می تواند کلیدی برای درمان های جدید باشند.

به اعتقاد آن‌ها icosapent (ایکوزانوپنتانوئیک اسید)، نوعی  اسید چرب امگا ۳، که میزان کلسترول را پایین می آورد، می تواند با هدف قرار دادن ژن های مربوط به دو بیماری در کاهش ریسک کمک کند. FABP4 که هم اکنون در حال بررسی است، می‌تواند در پیشگیری از دیابت و بیماری های قلبی همان اثرات را داشته باشد.

در مطالعات بر روی موش ها، مهار پروتیین مربوط به این ژن، اثر آنتی آترواسکلروز را نشان داده است. این ماده برای کمک به جلوگیری از ضخیم و چرب شدن دیواره داخل شریان ها و نیز اثرات ضد دیابتی یافت شد.

چرا این پیوند وجود دارد؟

تیم دانشمندان اشاره کرد که پیچ خوردگی DNA بر مسیر های بیولوژیکی از جمله تقسیمات سلولی که مرتبط با دیابت و تکامل قلب هستند، تاثیر می گذارد.

به نظر می اید عواملی که احتمال چاقی یا فشار خون بالا را افزایش می دهند، نسبت به عواملی که باعث تغییر میزان گلوکز و انسولین می شوند، ریسک بیماری های قلبی را بیشتر بالا می برند.

محققان در حال برنامه ریزی آزمایش های بیشتر برای تعیین یک مسیر بالقوه برای درمان هر دو بیماری به طور همزمان هستند.

هیلا نواده شهلا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید