انتشار این مقاله


باکتری‌های روده می‌تواند اثربخشی داروی دیابت نوع دو را تحت تأثیر قرار دهد

داروهای دیابت میزان متفاوتی از اثربخشی را دارند که بستگی به شکلی که مصرف می‌شود داشته و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

در تحقیقاتی جدید که اثرات باکتری‌های روده را بر روی اثربخشی داروهای دیابت نوع دو را بررسی شده، نشان داده می‌شود که ترکیب باکتری‌های روده می‌تواند دلیل این که چرا داروهای دیابت در برخی افراد مؤثر واقع می‌شود و در برخی دیگر نه، را توضیح دهد.

مطابق برخی از تخمین‌ها، در حال حاضر بیش از ۴۱۵ میلیون‌نفر در سراسر دنیا مبتلا به دیابت نوع دو بوده، که منجر شده برخی از دانشمندان به این بیماری به عنوان یک بیماری همه‌گیر نگاه کنند.
با این که هنوز درمانی برای دیابت نوع دو وجود ندارد، درمان‌های موقتی و تغییر سبک زندکی می‌تواند به افراد مبتلا به آن کمک کند.

اگرچه، داروهای دیابت میزان متفاوتی از اثربخشی را دارند که بستگی به شکلی که مصرف می‌شود داشته و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
تحقیقات جدیدی که به مدیریت Hariom Yadav، متخصص و استادیار پزشکی مولکولی مرکز پزشکی Wake Forest Baptist وینستون سیلم، یکی از دلایل احتمالی این تفاوت میزان اثربخشی یعنی باکتری‌های روده، را بررسی می‌کند.

مطالعات قبلی که از Yadav و همکارانش در مقاله‌شان نقل شده است، نشان می‌دهد که باکتری‌های روده می‌تواند چاقی و دیابت نوع دو را برانگیراند و افراد مبتلا به دیابت نوعی بی‌تعادلی در ترکیب باکتری‌های روده‌ی خود دارند.
از طرفی مطابق آن چه که Yadav توضیح می‌دهد، برخی از داروهایی که برای دیابت استفاده می‌شود در صورتی داخل وریدی مصرف شوند مؤثر می‌باشد در حالی که داروهای خوراکی این تأثیر را ندارند. باکتری‌های موجود در روده کلیدی برای تنظیم چگونگی متابولیزه شدن دارو می‌باشد.
سرپرست تحقیقات توضیح می‌دهد:

برای مثال، داروهای خاصی با مصرف داخل وریدی عملکرد خوبی داشته و مستقیماً وارد گردش خون می‌شوند. اما مصرف همین دارو به صورت خوراکی، که از روده می‌گذرد، تأثیر خوبی ندارد.

او ادامه می‌دهد:

در حالی که متفورمین، داروی رایج که به عنوان ضد دیابت مصرف می‌شود، در صورت استفاده به صورت خوراکی بهترین عملکرد را خواهد داشت و با تزریق داخل وریدی تأثیری نخواهد داشت.

بنابراین تعجب محققان با تکیه بر این مشاهدات این است که آیا ترکیب باکتری‌های روده بر اثربخشی داروهای خاص دیابت تأثیر می‌گذارد یا خیر.
به این منظور، Yadav و تیمش بیش از ۱۰۰ مطالعه بر روی جوندگان و انسان را مرور کرده نتایج را در ژورنال EBioMedicine منتشر کردند.

چگونگی تأثیر میکروبیوم بر روی اثربخشی داروها

محققان بر روی چگونگی تأثیر میکروبیوم در تقویت یا مهار اثربخشی دارو تمرکز دارند. آن‌ها پی بردند که ترکیب میکروبیوم‌های روده با داروها می‌تواند به تقویت، تغییر و یا معکوس کردن تأثیر داروی دیابت نوع دو کمک کند.
سرپرست مطالعات به طور خلاصه بیان می‌کند که:

ما عقیده داریم که تفاوت در میکروبیوم‌های افراد به توضیح این که چرا مقدار مطلوب اثر دارو فقط ۹۰ یا ۵۰ درصد بوده و هیچ وقت ۱۰۰ درصد نمی‌شود.

Hariom Yadav اضافه می‌کند:

بررسی‌های ما نشان می‌دهد که ظرفیت متابولیکی میکروبیوم‌های فرد می‌تواند جذب و عملکرد این داروها را با فعال کردن، غیرفعال کردن یا حتی سمی کردن فارماکولوژیکی تحت تأثیر قرار دهد.

با این وجود، به گفته‌ی نویسندگان مطالعات بیشتری برای پی بردن به واکنش بین باکتری‌های روده و داروهای دیابت در کارآزمایی‌های بالینی لازم است.
Yadav اظهار دارد که این زمینه ی تحقیقی تنها یک دهه قدمت دارد و احتمال گسترش درمان‌ها توسط باکتری‌های مربوط یا درگیر در بیماری‌هایی خاص وجود دارد.

مطابق آخرین گزارش از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون فرد بالغ در ایالات متحده مبتلا به دیابت یا پیش‌دیابت می‌باشند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید