انتشار این مقاله


ارتباط سطوح IgE خون بندناف با مشکلات تنفسی

تحقیقات جدیدی حاکی از این است که نوزادان متولد شده در سه ماه آخر سال در ملبورن به احتمال بیشتری در معرض ابتلا به مشکلات تنفسی در آینده می‌باشند

تحقیقات جدیدی حاکی از این است که نوزادان متولد شده در سه ماه آخر سال در ملبورن به احتمال بیشتری در معرض ابتلا به مشکلات تنفسی در آینده می‌باشند. در این تحقیق محققین، خون بند ناف را که از صدها نوزاد متولد شده در ملبورن، دانمارک و آلمان، تهیه شده بود را  مورد بررسی قرار دادند.

آنها کشف کردند که در نوزادان متولد شده در ماههای گرده افشانی در هر دو نیمکره میزان ایمونوگلوبین بالایی در خون بندنافشان (معیاری برای سنجش احتمال ابتلا به بیماری های آلرژیک) وجود داشت.

Bircan Erbas می‌گوید:

هدف از اين مطالعه تعيين تاثير قرار گرفتن در معرض گرده گياهان علفي در دوران بارداري و دوران پس از تولد بود.

ما می دانیم که قرار گرفتن در معرض گرده‌ها در طی چند ماه اول پس از تولد می‌تواند منجر به بیماری های تنفسی آلرژیک شود و اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که قرار گرفتن در معرض گرده‌ها در مراحل آخر حاملگی نیز ممکن است مهم باشد


حتماً بخوانید: مادرانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشند، آسم و عملکرد ضعیف ریه را در کودکانشان شدیدتر می‌کنند


بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که نوزادان با سطوح بالای IgE در خون بند ناف می‌توانند بعدا در دوران کودکی دچار آلرژی شوند، اما در مورد چگونگی تاثیر این سطوح بر روی گرده در داخل رحم اطلاعات کافی وجود ندارد.

سطح بالای IgE در نوزادان متولد اکتبر و دسامبر ملبورن مشاهده شد. سطوح IgE در نوزادان دانمارکی و آلمانی در ماه آوریل بالا بود.  همچنین محققان دریافتند که حاملگی در دوران گرده افشانی ممکن است یک اثر محافظتی روی نوزاد داشته باشد.

پروفسور Erbas می‌گوید:

ما دریافتیم که این نوزادان میزان IgE پایین‌تری داشتند. این یک یافته مهم بود و احتمال موانع آلرژیک را نشان می‌دهد. هر چند تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام بگیرد و ما همجنان روی این موضوع کار می‌کنیم تا زمان‌های دقیق تاثیر گرده افشانی بر روی آسم و سایر مشکلات تنفسی در دوران بارداری را به دست بیاوریم.

او اضافه کرده که لزوماً تمام نوزادان متولد شده در فصول گرده افشانی در آینده مشکلات تنفسی یا آسم را بروز نمی‌دهند.

این مطالعه دیدگاه جدیدی را فراهم می کند که می‌تواند به پیش‌بینی و درمان بیماری هایی نظیر آسم کمک کند. هرچند باید به یاد داشته باشیم که فاکتورهای زیادی وجود دارد که احتمال ابتلا به آسم یا سایر مشکلات تنفسی آلرژیک را تعیین می‌کند، و این مسئله تنها یک تکه از پازل است.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید