انتشار این مقاله


میدان مغناطیسی بسیار قوی: دستیابی به همجوشی هسته ای نزدیک است؟

فیزیکدانان دانشگاه توکیو دستگاهی ساخته اند که میدان مغناطیسی لازم برای دستیابی به همجوشی هسته ای را فراهم می کند.

داشتن انرژی پاک ارزان قیمت مثل یک رویای دست نیافتنی است. دانشمندان سالها در این فکر بودند که همجوشی هسته ای راهی برای دستیابی به این رویا خواهد بود. همجوشی هسته ای، نوعی واکنش است که در ستارگانی مثل خورشید سبب تولید انرژی می شود؛ اما پایداری این واکنش بسیار پایین است. الان با بیشتر از هر زمان دیگری به دستیابی به این انرژی نزدیک تر هستیم. فیزیکدانانی از دانشگاه توکیو (UTokyo) می گویند قدرتمندترین و قابل‌کنترل‌ترین میدان مغناطیسی قابل دستیابی را تولید کرده اند.

محقق ارشد این مطالعه، شوجیرو تاکه یاما، در یک کنفرانس خبری گفت:

یکی از راه های تولید نیروی همجوشی محصور کردن پلاسما (دریایی از ذرات باردار) در دستگاهی به شکل چنبره به نام توکامک است. با این کار میتوان از آن انرژی گرفت. میدان مغناطیسی مورد نیاز یک توکامک بسیار شبیه چیزی است دستگاه ما می تواند تولید کند.

محققان دانشگاه توکیو برای تولید میدان مغناطیسی دستگاه پیشرفته ای ساختند که قادر به فشرده سازی شار الکترومغناطیسی(EMFC) بود،ساختند. این روش، یک روش مناسب برای تولید میدان مغناطیسی در عملیات های داخلی است.این پژوهشگران توضیحات کارشان را در Review of Scientific Instruments منتشر کردند.

محققان با استفاده از این دستگاه توانستند میدان مغناطیسی به قدرت ۱۲۰۰ تسلا تولید کنند که ۱۲۰ هزار بار قوی تر از آهن ربای یخچال است. اگرچه قوی ترین میدان مغناطیسی نیست که تاکنون ساخته شده اما فیزیکدانان قادر بودند این میدان را به مدت ۱۰۰ میکروثانیه نگه دارند که هزاران بار طولانی تر از تلاش های قبلی است. آنها همچنین توانستند این میدان مغناطیسی را کنترل کنند؛ درنتیجه برخلاف تلاش های سابق برای دستیابی به میدان های قدرتمند به دستگاه ها و وسایل آسیبی نرسید.

براساس گفته های تاکه یامان، این دستگاه می تواند قدرت و مدت زمان حداقلی میدان مغناطیسی موردنیاز برای همجوشی هسته ای پایدار را تولید کند. با این وجود ما یک قدم به انرژی پاک نامحدود که حدود یک قرن در آرزویش بوده ایم، نزدیک تر می شویم.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید