انتشار این مقاله


آیا کتاب‌های صوتی به اندازه ی کتاب خواندن خوب هستند ؟

یافتن فرصتی برای کتاب خواندن، می‌تواند مشکل باشد. بنابراین بسیاری از افراد به استفاده از کتاب‌های صوتی پرداختند.

 حتی برای افرادی که به کتاب خواندن علاقه دارند، یافتن فرصتی برای کتاب خواندن، می‌تواند مشکل باشد. بنابراین بعدها بسیاری از افراد به استفاده از کتاب‌های صوتی پرداختند، که یک روش مناسب در مقابل سبک قدیمی مطالعه می‌باشد. شما می‌توانید به بهترین آثار به هنگام انجام کارهای متفرقه گوش کنید.

 اما آیا شنیدن یک کتاب به اندازه‌ی خواندن آن، کارا می‌باشد؟

بت روگوسکی، از دانشگاه بلومسبرگ از پنسیلوانیا، می‌گوید:

من یکی از طرفداران کتاب‌های صوتی بودم، اما من همواره به آن‌ها به عنوان تقلب نگاه می‌کردم

طی مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، روگوسکی فرضیه‌های خود را  آزمایش کرد. گروه اول به قسمت‌هایی از کتاب شکست ناپذیر، یک کتاب غیر افسانه‌ای درباره جنگ جهانی دوم به نوشته لورا هیلن برند، گوش دادند؛ در حالی که گروه دوم همان قسمت‌ها را از طریق ebook می‌خواندند. همچنان روگوسکی گروه سومی را هم دراین آزمایش وارد کرد که هم به صورت شنیداری از کتاب استفاده کنند، و هم آن را بخوانند.

بعد از آن، همه در آزمونی شرکت کردند، تا میزان آموخته‌هایشان از کتاب، مورد آزمایش قرار گیرد. روگوسکی گفت:

ما تفاوت قابل توجهی بین درک سه نوع شنیداری و خوانداری و شنیداری و خوانداری به طور هم‌زمان، پیدا نکردیم.

آیا باید به کتاب‌های صوتی نمره اول را بدهیم؟ شاید؛ اما در مطالعه روگوسکی، از ebookها به جای کتاب‌های پرینت شده استفاده شده‌ بود و شواهدی نشان داد که مطالعه در صفحه نمایش‌ها، میزان‌ درک و یادگیری را نسبت به کتاب‌های چاپ شده، کاهش می‌دهد.

بنابراین این بررسی، کتاب‌های قدیمی را در مقابل کتاب‌های صوتی قرار می‌دهد. مطالعه به روش قدیمی می‌تواند در اولویت قرار گیرد.

اگر مشتاق هستید بدانید که چرا کتاب‌های چاپ شده، بهتر هستند باید بدانید که درکجای داستان قرار دارید این مسئله در کتاب‌های الکترونیکی کمی سخت می‌باشد.


مقاله‌ی مرتبط: ۱۵ اتوبیوگرافی که حداقل یک بار باید بخوانید


دانیال ویلینگ‌هام، پروفسور روانشناسی در دانشگاه ویرجینیا و نویسنده کتاب تربیت کودکان، می‌گوید:

وقتی که یک داستان را می‌خوانید ترتیب اتفاقات مهم است و دانستن اینکه در کجای داستان قرار دارید به فهم ترتیب اتفاقات داستان کمک می‌کند.

وقتی از کسی که ebook مطالعه می‌کند در رابطه با میزان باقی مانده‌ی کتاب بپرسید، جواب دادن به این سوال، به این معنا نمی‌باشد که آنها مراتب منظم خواندن کتاب را طی کرده‌اند.

نوشته‌های چاپ شده در کتاب، در مکان ثابتی قرار دارند، و یادآوری آن ساده تر از صفحه نمایش می‌باشد.

مطابق تحقیقات انجام شده در رابطه با ویژگی‌های فضایی رسانه‌های چاپی سنتی، نشان داده‌اند، همه‌ی این‌ها می‌توانند با بحث کتاب صوتی و کتاب‌های چاپ شده نیز ارتباط داشته باشند؛ چون همانند صفحه‌های دیجیتالی، کتاب‌های صوتی هم از تصاویر سه بعدی که ممکن است هنگام خواندن کتاب چاپی، در ذهن ایجاد شوند، ممانعت می‌کند. الگوهایی که خودشان همراه با خواندن در ذهن ایجاد می‌شوند، ممکن است بین کتاب‌های چاپی و صوتی تفاوت ایجاد کند. ویلینگ‌هام می‌گوید:

حدود ۱۰ الی ۱۵ % حرکات چشم در طول خواندن، درواقع نوعی برگشت روی متن محسوب می‌شود، بدین معنا که چشم با برگشت دوباره، متن را تکرار می‌کند. این موضوع بسیار سریع اتفاق می‌افتد و این موضوع به نوعی ارتباط محکمی با پردازش جمله خوانده شده دارد. این روش مطالعه، تقریبا میزان درک را به طور ناگهانی تقویت می‌کند وهم‌چنین توقف یا تکرار کردن کلمات گفته شده توسط کتاب سخن‌گو سخت می‌باشد و شما همواره درباره‌ی این‌که کتاب سخن‌گو چه گفته، در ذهن درگیر می‌شوید. فرضا شما می‌توانید فایل صوتی را به عقب برگردانید یا آن را متوقف کنید؛ اما این خود باعث ایجاد مشکلات بیشتری می‌شود webbanki.ru.

دیوید دانیال، پروفسور روانشناسی در دانشگاه جمیزهادیسون و عضو آکادمی بین المللی پروژه‌های علمی در جهت دریافتن نحوه‌ی صحیح آموزش مردم، می‌گوید:

موضوع قابل توجه بعدی این است که ذهن ما به طور موقت در هنگام خواندن و شنیدن منحرف می‌شود و چند ثانیه یا دقیقه طول می‌کشد تا ازاین موضوعات کوچک ذهنی خارج شود ودوباره روی موضوع اصلی متمرکز شود. اگر شما مطالعه می‌کنید، به عقب برگشتن و یافتن محلی که در آنجا تمرکزتان را از دست داده‌اید، کاملا ساده است اما وقتی که به کتاب‌های صوتی گوش می‌دهید، این کار ساده نیست. به خصوص هنگامی که مشغول مطالعه مطلب سنگین هستید، برگشتن و دوباره خواندن به فهم مطلب کمک می‌کند. برگشتن به عقب و خواندن دوباره‌ی مطالب سنگین کتاب، راحت‌تر از حالت شنیداری است. ورق زدن کتاب مانند یک استراحت کوتاه است. این توقف کوتاه به ایجاد فضای اضافی در ذهن برای ذخیره و فهم  بهتر اطلاعات دریافتی، کمک می‌کند .

دانیال در تألیف مطالعه‌‌ای که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، دریافتند که دانش ‌آموزانی که به پادکست گوش می‌دهند نسبت به دانش آموزانی که کتاب می‌خوانند در امتحان فهم مطالب، نتایج ‌بدتری نشان می‌دهند. در امتحان، شنوندگان در مقایسه با افرادی که کتاب می‌خوانند، میانگین نتایج آن‌ها حدود ۲۸% کمتر بوده یعنی چیز حدود اختلاف نمره A و نمره D. اما به طرز عجیبی هنگام  شروع آزمایش بیشتر افراد تمایل داشتند که در گروه پادکست باشند.

دانیال می‌گوید:

کمی قبل از امتحان دوباره از آن‌ها پرسیدم که تمایل دارند در کدام گروه باشند و این بار آن‌ها نظرشان را عوض کرده بودند و تمایل داشتند که در گروه مطالعه از روی کتاب، باشند. آن ها متوجه شدند که با شنیدن کتاب صوتی، مطالب زیادی یاد نگرفته بودند. هر چند این امکان وجود دارد که شنوندگان با خوانندگان هم سطح شوند. ما درصورتی که یاد بگیریم با دقت گوش بدهیم و شنونده خوبی باشیم، نتایج بهتری بدست می‌آوریم

این موضوع می‌تواند در مطالعاتی که بر روی صفحه نمایش انجام شده نیز صدق کند. تحقیقات نشان داده‌اند که با تمرین، این افراد هم می‌توانند نتیجه بهتری به دست بیاورند.

ممکن است بعضی موانع ساختاری هم وجود داشته باشد که مانع استفاده از کتاب‌ها می‌شود. برای مثال: شما نمی‌توانید زیر مطالبی را که شنیده‌اید خط بکشید و بعضی از مطالب مهم در کتاب‌ها و کلمات پررنگ و یا داخل کادر را، در کتاب‌های صوتی نمی‌توان مشاهده کرد، اما کتاب‌های صوتی، نقاط قوتی هم دارند.

ویلینگ‌هام می‌گوید:

انسان‌ها اطلاعات خود را به طور شفاها ده ها و هزارها سال است که به اشتراک می‌گذارند؛ اما چاپ کلمات از سری ابتکارات اخیر بشر می‌باشد.

وقتی ما مطالعه می‌کنیم، ذهن ما برای انجام فعالیت‌های مختلف نمو پیدا می‌کند و ما با پرورش آن قسمت مغز، به پردازش اطلاعات کمک می‌کنیم. از طرفی شنوندگان می‌توانند مطالب زیادی را از زیر وبم صدای گوینده درک کنند. سخنان طعنه آمیز در روابط، از طریق شنیداری، بهتر از مطلب تایپ شده قابل درک هستند، افرادی که سخنان شکسپیر را می‌شنوند، مطالب زیادی را از حرف های او متوجه می‌شوند؛ و عامل نهایی که در هنگام خواندن مطلب، به درک و حافظه کمک می‌کند، انجام چندیدن فعالیت به طور هم‌زمان است.

ویلینگ هام می‌گوید:

اگر شما چندین کار را به طور هم‌زمان با مطالعه انجام می‌دهید، شما مطلب را به خوبی یاد نمی گیرید. فعالیت‌هایی مانند شستن ظرف‌ها و رانندگی که به طور ناخودآگاه انجام می‌دهیم، انرژی ما را به اندازه کافی مصرف می‌کند و مانع یادگیری می‌شود.‌ من هنگام رانندگی به کتاب‌های صوتی گوش می‌دهم اما این کتاب‌های مهم در رابطه با کارم نمی‌باشند. اگر کتابی را برای تفریح مطالعه می‌شود نه درس و کار، تفاوت زیادی بین حالت شنیداری و دیداری، از کتاب چاپ شده وجود ندارد. به نظر من بین درک مطالب شنیداری و کتاب‌های چاپی هم‌پوشانی وجود دارد. بنابراین شما هم تقلب کنید، مطمئن باشید اعضای گروه کتاب خوانی‌تان متوجه نمی شوند.

شیما امامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید