انتشار این مقاله


روش های جلوگیری از بارداری: اسپرم کش

اسپرم‌‌کش چیست؟ ماده‌ای است که با کاهش شدید حرکت اسپرم، ریسک بارداری را کاهش می‌دهد و معمولا در قالب کرم، ژل، فوم، فیلم یا شیاف وجود دارد. اسپرم‌کش معمولا در ترکیب با سایر روش‌های کنترل بارداری استفاده می‌شود، اما می‌تواند به تنهایی نیز ریسک بارداری را کاهش دهد. این ماده چگونه از بارداری جلوگیری می‌کند؟ […]

اسپرم‌‌کش چیست؟

ماده‌ای است که با کاهش شدید حرکت اسپرم، ریسک بارداری را کاهش می‌دهد و معمولا در قالب کرم، ژل، فوم، فیلم یا شیاف وجود دارد.
اسپرم‌کش معمولا در ترکیب با سایر روش‌های کنترل بارداری استفاده می‌شود، اما می‌تواند به تنهایی نیز ریسک بارداری را کاهش دهد.

این ماده چگونه از بارداری جلوگیری می‌کند؟

اسپرم‌کش قبل از مقاربت، در واژن قرار داده می‌شود و با محدود کردن حرکت اسپرم و جلوگیری از بارورسازی تخمک، از بارداری جلوگیری می‌کند.
این ماده دهانه رحم را مسدود می‌کند به طوری که اسپرم نمی‌تواند به تخمک برسد؛ در حالی که مانع از حرکت اسپرم نیز می‌شود به طوری که نمی‌توانند به تخمک بپیوندند. پس ریسک بارداری را کاهش می‌دهد.

اسپرم کش

مزایای این روش چیست؟

مزایای آن عبارتند از:

  • به آسانی قابل استفاده است
  • راحت است
  • تاثیری بر هورمون‌ها ندارد
  • نیازی به تجویز نسخه ندارد
  • می‌تواند طی شیردهی استفاده شود

مقاله مرتبط: بهترین درمان‌های خانگی برای پیشگیری از بارداری

اسفنج کنترل حاملگی

کلاهک دهانه رحم


معایب این روش چیست؟

هنگامی که به تنهایی و به عنوان تنها روش کنترل بارداری استفاده شود، به اندازه‌ی سایر روش‌های کنترل بارداری موثر نیست. با این وجود، شما می‌توانید برای حفاظت بیشتر آن را با یک فرم دیگر کنترل بارداری مانند کلاهک دهانه رحم، ترکیب کنید. این بسیار توصیه می‌شود.

همچنین می‌تواند نا مرتب شده و به راحتی دچار سوء استعمال شود. برای حداکثر اثربخشی باید به طور کامل بر روی دهانه رحم قرار گیرد.
علاوه بر این، می‌تواند موجب تحریک (رنجش و آزردگی) برخی از کاربران شود. اگر کاربران در هنگام استفاده از یک برند خاص، رنجشی در آلت تناسلی یا واژن خود داشته‌باشند، باید تغییر برند را در نظر داشته‌باشند. افراد مبتلا به HIV باید به طور ویژه‌ای مراقب باشند، زیرا می‌تواند بافت را تحریک کنند و انتقال HIV و سایر بیماری‌های منتقله از راه جنسی (STD ها) را آسان‌تر سازد.
همانند بسیاری از روش‌های کنترل بارداری، این روش خطر ابتلا به STD ها (بیماری‌های منتقله از راه جنسی) را کاهش نمی‌دهد. اگر عفونت باعث نگرانی است، از کاندوم مردانه یا کاندوم زنانه نیز استفاده کنید.


مقاله مرتبط: داروهای ADHD خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش می دهد


اسپرم‌کش تا چه اندازه موثر است؟

وقتی به تنهایی و بدون ترکیب با سایر روش‌های کنترل بارداری استفاده شود، خیلی موثر نیست.
در میان زنانی که همیشه به درستی از آن استفاده می‌کنند، ۱۵ نفر از ۱۰۰ نفر باردار خواهند شد.
در میان زنانی که همیشه به درستی از آن استفاده نمی‌کنند، ۲۹ نفر از ۱۰۰ نفر باردار خواهند شد.
به همین دلیل استفاده از اسپرم‌کش در ترکیب با سایر روش‌های کنترل بارداری مانند کلاهک دهانه رحم، مهم است.

آیا ایمن است؟

به طور کلی استفاده از آن برای هر کسی ایمن است. با این حال، برخی افراد، تحریک (رنجش و آزردگی) را تجربه می‌کنند؛ به خصوص در مورد کسانی که در معرض خطر STD ها  (بیماری‌های منتقله از راه جنسی) هستند.
برای اطلاعات بیشتر، معایب بالا را مطالعه کنید.

چگونه از آن استفاده کنم؟

استفاده از آن با توجه به نوع خریداری شده (فیلم، کرم، ژل و …)، کمی متفاوت است. برای انجام بهترین شیوه، همیشه دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را دنبال کنید.

اکثر قالب‌ها نیاز به چمباتمه نشستن یا خوابیدن دارد. سپس، با استفاده از انگشت خود و یا یک اپلیکاتور، اسپرم‌کش را به آرامی وارد عمق واژن خود کنید.

شما باید بین استفاده از آن و داشتن رابطه جنسی حداقل ۱۰ دقیقه منتظر بمانید. این  ماده معمولا یک ساعت پس از قرار دادن موثر می‌شود، اما هر زمانی که رابطه جنسی دارید، باید بیشتر استفاده کنید.

نکات تکمیلی:

  • این روش اگر در ترکیب با یک روش دیگر کنترل بارداری استفاده شود، موثر ترین روش است.
  • پس از استفاده از آن و قبل از داشتن رابطه جنسی، ۱۰ دقیقه صبر کنید.
  • قبل از هر مقاربت، مقدار جدیدی را وارد کنید.
  • کمتر از ۶ تا ۸ ساعت بعد از مقاربت دوش نگیرید وگرنه می‌تواند اثربخشی را به خطر بیندازد.

از کجا می‌توان تهیه کرد؟

اگر شما به دنبال یک مکان مناسب برای خرید آن در قالب ژل و به همراه اپلیکاتور های قبل از پر کردن، آمازون (Amazon) را چک کنید. علاوه بر قیمت‌گذاری ارزان‌تر، مستقیما به درب منزلتان ارسال خواهد شد.

سایر گزینه‌های پیشگیری از بارداری را بررسی کنید و قبل از تصمیم گیری در مورد روشِ پیشگیری، با پزشک خود مشورت کنید.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید