انتشار این مقاله


علت دانه های اطراف نوک سينه چیست و چگونه درمان می‌شوند

داشتن جوش نوک پستان نسبتا شایع است. دیدن جوشی در این ناحیه می‌تواند نگران کننده باشد؛ اما معمولا باعث ایجاد مشکل خاصی نمی‌شود.

داشتن جوش نوک پستان نسبتاً شایع است. دیدن جوشی در این ناحیه می‌تواند نگران کننده باشد. علت دانه های اطراف نوک سينه عوامل زیادی دارد اما در اغلب موارد جوش روی نوک سینه زنان جدی نیستند.

علت دانه های اطراف نوک سينه طیف وسیعی را در بر می‌گیرد. دلایل ظاهر شدن یک جوش در نوک پستان شامل موارد زیر است:
• آکنه
• موهای زائد
• تاول‌های شیری (تجمع شیر در پستان)
• تورم غدد مونتگمری روی نوک سینه
• بهداشت شخصی پایین
• عفونت مخمری
• آبسه‌های زیر هاله‌ی پستان
• سرطان پستان

در این مقاله، ما به انواع برآمدگی‌ها بر روی نوک پستان، علت دانه های اطراف نوک سينه، نحوه‌ی درمان آن‌ها و زمان مراجعه به پزشک اشاره می‌کنیم.

علت دانه های اطراف نوک سينه چیست

برخی از برآمدگی‌های جوش‌مانند در ناحیه‌ی نوک پستان منحصر به فرد هستند ولی به همان دلایلی که جوش‌ها ممکن است در سایر نواحی بدن ظاهر شوند، علت جوش روی نوک سینه زنان هم می‌توان همان دلایل باشد.

آکنه

مشابه سایر نقاط بدن، منافذ مسدود باعث ایجاد جوش در نوک پستان می‌شوند.

سلول‌های مرده و چربی پوست که روغن طبیعی پوست هستند، می‌توانند باعث ایجاد جوش در هر نقطه‌ای از بدن بشوند و نوک پستان هم از این قاعده مستثنی نیست.

هورمون‌ها از دلایل شایع ایجاد جوش در نقاط مختلف بدن هستند. این هورمون‌ها و جوش‌های مرتبط با آن در مواقع خاصی از چرخه قاعدگی رایج هستند.

آکنه می‌تواند در اثر اصطکاک لباس‌ها با بدن ایجاد شود. پوشیدن تی‌شرت تنگ یا سوتین ورزشی در حین ورزش می‌تواند باعث عرق سوز شدن و ایجاد جوش شود.

در موارد نادر، عارضه‌ای به نام acne conglobate می‌تواند علت دانه های اطراف نوک سينه باشد. این جوش‌ها عمیق، طولانی مدت و به صورت برآمدگی‌های قرمزی هستند که هرگز نمی‌رسند تا تخلیه شوند و باید توسط پزشک یا متخصص پوست تشخیص داده شوند.

در موارد آکنه مداوم، ممکن است پزشکان داروها یا آنتی بیوتیک‌هایی با دوز کم تجویز کنند تا به علائم کمک کنند.

موهای زائد

هنگامی که فولیکول‌های مو در اطراف نوک پستان مسدود می‌شوند، نتیجه اغلب به صورت یک برآمدگی شبیه به جوش است. به همین دلیل علت دانه های اطراف نوک سينه می‌تواند موهای زائد خود بدن باشد.

گاهی اوقات ممکن است مو به سمت پایین رشد کند. بسیاری از این موهای در حال رشد، خود به خود سر باز می‌کنند و برطرف می‌شوند اما افراد باید به آن‌ها دقت کنند تا علائم عفونت را مشاهده کنند.

تاول‌های شیری

بسیاری از مادران شیرده ممکن است چیزی شبیه به جوش را در نوک پستان مشاهده کنند؛ اما ممکن است این علائم ناشی از تجمع شیر در پستان باشد.

تاول‌های شیری، برآمدگی‌هایی پر از مایع هستند و زمانی ایجاد می‌شوند که شیر در مجاری پوست تجمع می‌کند. این موضوع می‌تواند به دلیل تولید بیش از حد شیر، گرفتن نادرست پستان توسط کودک یا عفونت برفکی باشد.

شیر دادن به کودک به طور مداوم می‌تواند به برطرف کردن تاول‌های شیری کمک کند. اطمینان حاصل کردن از اینکه حفره‌های شیر کاملاً خالی شده‌اند، می‌تواند از تجمع شیر در زیر پوست و به وجود آمدن دانه های اطراف نوک سينه جلوگیری کند.

بعد از شیر دادن، پاک کردن ناحیه با مالش می‌تواند تحریک را کاهش دهد. شیر دادن به کودک از هر دو پستان و مرطوب کردن ناحیه هم می‌تواند کمک کننده باشد. تاول‌های شیری باید به سرعت درمان شوند؛ زیرا می‌توانند باعث لخته شدن شیر در مجاری و ایجاد درد شوند.

تورم غدد مونتگمری

غدد مونتگمری (Montgomery) غده‌های طبیعی پوستی هستند که به صورت کوچک و بدون درد در ناحیه آرئول یا هاله ظاهر می‌شوند که ناحیه تیره‌ی پوست در اطراف نوک پستان است.

همه‌ی افراد دارای این غدد هستند؛ اگرچه در برخی افراد این غدد آشکارترند. این غده‌ها چربی ترشح می‌کنند تا پوست را چرب نگه دارند. گاهی اوقات این ترشحات ممکن است شبیه به ترشحات یک جوش باشد.

غدد مونتگمری متورم رایج نیستند و ممکن است مرتبط با شیر دادن یا حاملگی باشند. غده‌های مونتگمری نباید تحت فشار قرار گیرند، زیرا این کار می‌تواند منجر به تحریک، عفونت شود و علت جوش روی نوک سینه زنان باشد.

بهداشت شخصی پایین

همچنین بهداشت شخصی می‌تواند علت دانه های اطراف نوک سينه باشد. نوک پستان به طور کامل در تماس با لباس است. شست و شوی نامرتب بدن، تی‌شرت یا لباس زیر، باعث می‌شود سلول‌های پوست، چربی و عرق به پوست آسیب برسانند و باعث ایجاد جوش شوند.

عفونت‌های مخمری

جوش‌هایی که در کنار بثورات پوستی در این ناحیه ظاهر می‌شوند، ممکن است نشانه‌ای از عفونت مخمری باشند. همچنین در این صورت پوست ممکن است دچار خارش و قرمزی شود.

محیط گرم و گاه عرق دار زیر تی‌شرت یک فرد می‌تواند شرایط خوبی برای عفونت قارچی یا رشد بیش از حد مخمر ایجاد کند. عفونت‌های مخمری می‌توانند به سرعت گسترش یابند؛ بنابراین تشخیص سریع علت جوش روی نوک سینه زنان توصیه می‌شود.

عفونت‌های مخمری یا برفکی می‌توانند با داروهای ضد قارچی درمان شوند.

آبسه‌های زیر هاله‌ی پستان

گاهی اوقات، آنچه که به نظر می‌رسد جوش نوک پستان باشد،  نشانه‌ای از یک مشکل عمیق‌تر است؛ مثل یک آبسه

آبسه‌های زیر هاله‌ی پستان مناطقی از چرک هستند که در بافت پستان ایجاد شده اند. این آبسه‌ها ممکن است دردناک باشند و به دنبال آن‌ها پوست تغییر رنگ دهد یا متورم شود.

این آبسه‌ها معمولاً در اثر درمان نادرست التهاب پستان ایجاد می‌شوند. در فردی که شیرده نیست، آبسه‌ها ممکن است نشانه‌ای از رشد بدخیم در ناحیه باشند.

آبسه‌ها احتمالاً تخلیه می‌شوند و فرد مبتلا برای جلوگیری از عفونت مجدد، آنتی بیوتیک مصرف خواهد کرد. در برخی موارد، برای خارج کردن غدد آسیب دیده و از بین بردن علت دانه های اطراف نوک سينه جراحی لازم است.

سرطان پستان

یک برآمدگی جدید یا قدیمی در نوک پستان ممکن است نشانگر سرطان پستان باشد، ولی این دلیل کمتر از سایر دلایل رایج است. فردی که در مورد علت جوش روی نوک سینه زنان مطمئن نیست، باید برای تشخیص دقیق به یک پزشک مراجعه کند.

علت دانه های اطراف نوک سینه در مردان

جوش یا برآمدگی در نوک پستان، هم در زنان و هم در مردان ایجاد می‌شود؛ ولی دلایل احتمالی بیشتری برای علت جوش روی نوک سینه زنان وجود دارد؛ مثل شیر دادن، پوشیدن سوتین و تغییرات هورمونی. با این وجود، مردان هم ممکن است جوش در نوک پستان و سایر عوارض را تجربه کنند.

عوارض جدی مثل سرطان پستان و آبسه می‌تواند در مردان پیشرفت کند. بنابراین هر فردی که یک برآمدگی دردناک و ناشناخته در نوک پستان یا حوالی آن مشاهده می‌کند، ضروری است برای تشخیص به یک پزشک مراجعه کند.

درمان جوش روی نوک سینه

جوش نوک پستان معمولاً مانند سایر جوش‌ها درمان می‌شوند؛ ولی ممکن است نوع درمان این جوش‌ها بر اساس علت ایجاد آن‌ها متفاوت باشد.

بیشتر جوش‌های نوک پستان باید به حال خود رها شوند. بدن آن‌ها را بدون کمک خارجی برطرف می‌کند و ترکاندن، فقط کار را بدتر می‌کند. این موضوع به خصوص در مناطق حساس پوست، مانند دانه‌های اطراف نوک سینه حساسیت دارد.


استفاده از آب گرم و صابون ملایم یا یک پاک کننده با سالیسیلیک اسید، می‌تواند باعث سرعت بخشیدن به روند بهبودی و جلوگیری از عفونت شود.

اگر پزشکان شک داشته باشند که توده بدخیم است یا خیر، آزمایش‌های تشخیصی و به دنبال آن درمان علت دانه های اطراف نوک سینه ترتیب خواهند داد. درمان‌های رشد بدخیم شامل شیمی‌درمانی، جراحی یا ماستکتومی (برداشتن پستان) است.

پیشگیری از جوش روی نوک سینه زنان

بهداشت خوب می‌تواند راهی طولانی برای جلوگیری از جوش نوک پستان باشد. لباس‌های تمیز و نسبتا گشاد می‌توانند باعث جلوگیری از ایجاد حفره‌های مسدود در بافت سینه شوند.

همچنین شستن بدن به طور مرتب، به ویژه پس از عرق کردن، می‌تواند عرق و چربی را از منافذ پاک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

در بسیاری از موارد جوش نوک پستان باعث ایجاد نگرانی نمی‌شوند. منافذ مسدود در بافت پستان، موهای زائد و تاول‌های شیری معولا بدون درمان برطرف می‌شوند. سایر انواع برآمدگی‌ها مثل آبسه‌ها یا عفونت‌های مخمری، ممکن است به درمان نیاز داشته باشند.

اگر فردی نوعی برجستگی در نوک پستان مشاهده کرد که متورم، قرمز و دردناک بود، باید به پزشک مراجعه کند؛ زیرا این علائم ممکن است نشانه‌ای از عفونت یا سایر عوارضی باشند که نیاز به درمان دارند. توده‌های متورم و عمیق زیر پوست، ممکن است نشانه‌ای از یک آبسه باشد که باید توسط یک پزشک تشخیص داده شود.

اگر علت دانه های اطراف نوک سینه معلوم نگردد، فرد برای تشخیص دقیق باید با یک پزشک مشورت کند.

اگر برآمدگی‌هایی که تغییر شکل می‌دهند (در کنار سایر توده‌ها ظاهر می‌شوند) یا تغییرات دیگری در نوک پستان یا بافت سینه وجود داشته باشد، ممکن است علامتی از سرطان پستان باشد. در چنین مواردی، فرد باید هر چه زودتر با پزشک مشورت کند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید