انتشار این مقاله


یک روز زحل چقدر طول می کشد؟ جست و جو ها رازهای شگرف تری را آشکار کرده است

برای دهه ها دانشمندان درمورد یک معمای به ظاهر ساده در تفکر بودند و آن این بود که “طول روز در زحل چقدر است؟” برخلاف سیارات سنگی داخلی‌تر منظومه شمسی˓ که چرخش آنها با ردیابی اشیا درحال گردش بر روی سطح آنها اندازه​‌گیری می‌​شود˓ فضای داخلی ثابت سیاراتی از جمله مشتری و زحل از جریانات […]

برای دهه ها دانشمندان درمورد یک معمای به ظاهر ساده در تفکر بودند و آن این بود که “طول روز در زحل چقدر است؟”

برخلاف سیارات سنگی داخلی‌تر منظومه شمسی˓ که چرخش آنها با ردیابی اشیا درحال گردش بر روی سطح آنها اندازه​‌گیری می‌​شود˓ فضای داخلی ثابت سیاراتی از جمله مشتری و زحل از جریانات گازی که دائما در حال تغییر هستند پوشیده شده​‌است.

برای حل این مشکل دانشمندان به امواج رادیویی خاصی که توسط هریک از میدان‌​های مغناطیسی سیاره زحل ایجاد می‌​شود˓ روی آوردند. در زحل و اورانوس و نپتون محور میدان مغناطیسی در مقایسه با محور چرخش سیاره کمی انحراف دارد؛ درحالی​‌که دو محور دور یکدیگر وول می‌خورند˓ یک الگوی قابل پیش​بینی از امواج رادیویی را تولید می‌​کنند که با شروع روز ارتباط تنگاتنگی دارد.

در زحل اگرچه هر دو محور تقریبا به طور کامل هم‌​تراز هستند ولی به نتایج غیرقابل باوری منجر می​‌شود. در ابتدای دهه ۱۹۸۰ میلادی فضاپیمای Voyager  یک روز زحل را ۱۰ ساعت و ۳۹ دقیقه تخمین زد؛ وقتی فضاپیمای کاسینی (Cassini)  بیش از یک دهه پیش به زحل رسید طول روز را ۱۰ ساعت و ۴۵ دقیقه تخمین زد و این عدد مدام تغییر کرد.


بیشتر بخوانید:


سال پیش درحالی‌​که کاسینی با نفوذ به فضای میانی بین زحل و حلقه‌​های اطرافش کار بزرگی را انجام داد، دانشمندان امیدوار شدند که اندازه‌​گیری های جدید از میدان مغناطیسی زحل بالاخره ممکن است معما را حل کند. آن‌ها امیدوار بودند چنین تصویر نزدیکی به آنها این اجازه را بدهد که سیگنال​‌های نشات گرفته از اتمسفر را با سیگنال​‌هایی که منشا آنها لایه متراکم هیدروژن فلزی است مقایسه و رمز گشایی کنند. آن‌ها فکر می‌کردند که این لایه هیدروژن فلزی منبع ایجاد میدان مغناطیسی می​‌باشد.

ولی ظاهراً زحل نقشه​‌های دیگری در سر دارد. در مقاله‌ای که چند روز پیش در مجله Science منتشر شد˓ تیم کاسینی اعلام کردند که تا الان بهترین اندازه‌‌گیری ها را ازمیدان مغناطیسی زحل بدست آورده​‌اند و این موضوع را که محورهای زحل به میزان ناچیز کمتر از °۰.۰۰۹۵ از یکدیگر اختلاف دارند را مطرح کردند؛ اگرچه هنوز این مقدار نامشخص می‌​باشد.

با توجه به هم‌تراز بودن زیاد دومحور نه تنها به اندازه دقیقی از میزان طول روز دست نیافته‌​اند بلکه با معمای بزرگتری نیز مواجه شده​‌اند و آن اینکه:

با توجه به تئوری “دینام‌​های سیاره​‌ای” که منبع تولید میدان​‌های مغناطیسی هستند˓ عمدتاً نیازمند انحراف میان این دو محور هستند. با توجه به مطالب گفته شده فوق و هم‌​ترازی محورهای زحل اصلاً چگونه ممکن است زحل میدان مغناطیسی داشته باشد؟

محمد بهاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید