انتشار این مقاله


داروهای جدید برای سرطان روده‌ بزرگ ممکن است منشا پروتئینی داشته باشند

محققان مکانیسم‌های جدیدی پیدا کرده‌اند که از طریق آن پروتئین از سرطان کولون پیشگیری می کند.

درمان‌های بهتر برای سرطان روده‌ی بزرگ ممکن است برخاسته از مطالعه‌ی جدیدی باشد که بیان می‌دارد یک عامل پروتئینی می‌تواند ادامه‌ی مسیر بیماری متوقف سازد.

محققان دریافتند پروتئین شناخته شده با عنوان APC می‌تواند به عنوان نقطه‌ی ترمز در تعدادی از مسیرهایی که موجب توسعه‌ی سرطان روده بزرگ می‌شود، عمل نماید. این کشف می‌تواند در ساخت داروهای جدیدی برای بهبود این بیماری کمک بسیاری کند.


مقاله‌ی مرتبط: استفاده‌ى آسپرين با دوز پايين با افزايش بهبود و بقاء سرطان روده‌ى بزرگ مرتبط است!


دکتر Yashi Ahmed، که در مرکز سرطان Hanover فعالیت می‌کند، همراه با همکارانش اخیرا نتایج خود را در ژورنال  Developmental Cell منتشر کرده‌اند.

سرطان کولورکتال که از روده‌ی بزرگ یا راست روده شروع می‌شود در حال حاضر سومین سرطان رایج در ایالات متحده است. این سرطان همچنین سومین عامل مرگ و میر مرتبط با سرطان است. در سال جاری حدود ۹۷ هزار و ۲۲۰ موردِ جدید سرطان روده‌ی بزرگ در ایالات متحده تشخیص داده شد.

دانشمندان در حال حاضر پروتئین APC را که محصول ژن APC است، به عنوان یک هدف ممکن برای پیشگیری از سرطان کولورکتال تشخیص داده‌اند. این پروتئین، رشد و تقسیم سلول‌ها را تنظیم می‌کند و در صورتیکه از حد کنترل خارج شود تومور ایجاد می‌شود. بنابراین غیرفعال کردن APC می‌تواند سرطان کولورکتال را تحریک کند.

نقش گسترده و چند منظوره‌ی APC

دکتر Ahmed و همکارانش توضیح می‌دهند:

هنگامی که صحبت از نقش محافظتی APC در سرطان پیش می‌آید، اعتقاد بر این است که این پروتئین برای جلوگیری از سرطان روده‌ی بزرگ، یک فعال کننده، به ویژه پروتئینی به نام بتا کاتنین را از بین می‌برند.

محققان با بررسی سلول‌های مگس سرکه که با کمبود APC مواجه بودند (در حدود ۷۵ درصد از ژن‌هایی که باعث بیماری‌های انسانی می‌شوند، در ژن‌های این مگس وجود دارد) مکانیسم‌های دیگری که APC می‌تواند سرطان روده بزرگ را متوقف سازد کشف کردند.

دکتر Ahmed می‌گوید که این یافته‌ها نشان می‌دهد که چگونه APC مانع از سرطان روده بزرگ می‌شود و نقش APC را بسیار وسیع‌تر و چند وجهی‌تر نمایان می‌سازد. بیشتر محققان معتقدند که کشف آن‌ها می تواند در نهایت منجر به کشف درمان‌های جدیدی برای یکی از رایج‌ترین نوع سرطان باشد.

دکتر Ahmed توضیح می‌دهد:

از آن‌جا که این نقش جدید APC، پروتئین‌های روی سطح سلول را درگیر می‌کند، هدف قرار دادن سرطان‌های کولورکتال ممکن است ساده‌تر باشد. برای مثال، آنتی بادی‌های درمانی که معمولا نمی‌توانند در داخل سلول فعالیت کنند، اکنون می‌توانند برای درمان سرطان‌های کولورکتال استفاده شوند که دارای جهش‌های APC هستند.

دکتر Ethan Lee، از گروه زیست شناسی سلولی دانشگاه Nashville، اشاره می‌کند:

اینکه چرا جهش‌های APC به عنوان یک عامل کلیدی در سرطان‌های خاص هستند می‌تواند به محققان کمک بسیاری کند.

محققان درنهایت نتیجه می‌گیرند که مطالعات بیشتری برای کشف جزئیات عمیق‌تر در مورد اینکه APC می‌تواند سرطان کولون را متوقف کند، مورد نیاز است.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید