انتشار این مقاله


رشد مثانه در آزمایشگاه ؛ روشی جدید که می‌تواند جایگزین دیالیز شود

سه‌شنبه‌ی گذشته BBC گزارشی در مورد پروسه‌ی نوظهور رشد مثانه در آزمایشگاه ارائه داد.

در حال حاضر تقریباً ۱۰ نفر بر زمین با مثانه‌ای که با آن متولد نشده‌اند، حضور دارند. اشتباه نکنید! آن‌ها تحت پیوند مثانه قرار نگرفته‌اند؛ پزشکان این مثانه‌های جدید را از سلول‌های خود گیرنده رشد داده‌اند. سه‌شنبه‌ی گذشته BBC گزارشی در مورد پروسه‌ی نوظهور رشد مثانه در آزمایشگاه ارائه داد. این گزارش شامل مصاحبه با Luke Massella بود که بیش از یک دهه‌ی پیش تحت این پروسه قرار گرفته است. Massella با اختلال اسپینا بیفیدا به دنیا آمده بود؛ اختلالی که با خطر آسیب به مثانه و سیستم ادراری همراه است. اما در حال حاضر او زندگی نرمالی دارد.

من در آستانه‌ی اجبار به انجام دیالیز برای مابقی عمر خود قرار داشتم. در این صورت نمی‌توانستم وزش کنم و زندگی عادی بچگی خود را در کنار برادرم داشته باشم.

همه‌چیز زمانی تغییر یافت که Anthony Atala، جراحی از بیمارستان کودکان بوستون، تصمیم به رشد دادن مثانه‌ای جدید برای Massella گرفت.

زشد مثانه در آزمایشگاه

مثانه‌ی جدید از راه می‌رسد!

Atala برای این منظور ابتدا تکه‌ی کوچکی از مثانه‌ی خود Massella را برداشت. سپس سلول‌هایی را از این بخش مثانه جدا کرده و در ظرف پتری تکثیر داد. با فراهم آمدن تعداد کافی از سلول‌ها، داربستی را با این سلول‌ها پوشش داده و مجموعه‌ی حاصل را در محیطی با اکسیژن بالا و کنترل شده از نظر دما قرار داد. پس از چندین هفته، مثانه‌ی رشد یافته در آزمایشگاه برای پیوند به Massella آماده شد.

خیلی بهتر بود تحت پیوند مثانه‌ای با سلول‌های خودم قرار بگیرم؛ در این شرایط، نگرانی در مورد رد پیوند وجود ندارد.

تعداد افرادی که تحت این پروسه قرار گرفته‌اند، هنوز انگشت‌شمارند؛ اما محققان در عرصه‌ی رشد دادن هر چیزی در آزمایشگاه، از اندام‌ها گرفته تا پوست، پیشرفت‌های عظیمی کرده‌اند. در نهایت، به نقطه‌ای خواهیم رسید که هر بخشی از بدن را با بهترین انطباق بیولوژیکی پیوند بزنیم.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید