انتشار این مقاله


کاهش مقاومت به درمان سرطان پانکراس با یک داروی جدید

یک داروی جدید آزمایش شده در موش‌ها، ممکن است قادر به از بین بردن مقاومتِ درمانی سرطان پانکراس باشد.

سرطان مجرای پانکراس، سرطان رایج و مهاجمی می‌باشد که اغلب در برابر درما‌ن‌هایی همچون شیمی درمانی مقاوم است. با این حال، یک داروی جدید آزمایش شده در موش‌ها، ممکن است قادر به از بین بردن مقاومتِ درمانی این سرطان باشد.

طبق گفته موسسه‌ی ملی سرطان (NCI)، در سال ۲۰۱۸، حدود ۵۵ هزار و ۴۴۰ مورد جدید سرطان پانکراس و حدود ۴۴ هزار و ۳۳۰ مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان در ایالات متحده وجود داشته است.

به گفته‌ی متخصصان، حدود ۹۰ درصد از موارد سرطان لوزالمعده، از نوع سرطان مجرا می‌باشد. این مورد چهارمین عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. با این حال، سرطان مجرای پانکراس به شیمی درمانی بسیار مقاوم است و میزان بقای این سرطان را به طرز ناامید کننده‌ای کم می‌کند. نرخ بقای ۵ ساله آن، همانطور که توسط NCI گزارش شده، تنها ۸.۵ درصد است.


مقاله‌ی مرتبط: چرا آمار سرطان پانکراس رو به افزایش است؟


این سرطان سریع رشد می‌کند و بسیار تهاجمی است، زیرا تعامل آن با یک نوع سلول ذخیره سازی چربی شناخته شده به عنوان سلول‌های ستاره‌ای، در نهایت اجازه می‌دهد که سرطان پیشرفت کند و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد.

بنابراین، دانشمندان همواره تلاش می‌کنند راه‌های بهتری را برای از بین بردن تومورهای سرطان مجرای پانکراس پیدا کنند و پیش آگهی را بهبود بخشند.

طی چند سال گذشته، دانشمندان مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لس آنجلس، دارویی برای جلوگیری از مقاومت سرطان مجرای پانکراس به درمان وجود آورده‌اند، به این ترتیب به درمان‌های سرطان اجازه داده می‌شود تا به طور موثری تومور را از بین ببرند. اخیرا، نتایج مطالعات آن‌ها در ژورنال  Gastroenterology منتشر شده است.

این محققان نشان داده‌اند که این داروی جدید در موش‌های دچار سرطان پانکراس موثر است. هدف این محققان در آینده این است که ببینند آیا استفاده از آن برای انسان‌ها نیز به همان اندازه مؤثر و ایمن است یا خیر.

بقا در موش ها ۵۰ درصد افزایش یافت

طی یک دوره‌ی ۴ ساله، محققان به رهبری دکتر Mouad Edderkaoui به طور اتفاقی تلاش کردند تا ترکیباتی را ایجاد کنند که بتواند فعالیت سلول‌های سرطانی پانکراس را متوقف کند. به این ترتیب، آن‌ها داروی جدیدی به نام Metavert را تهیه کردند.

آن‌ها متوجه شدند که داروی Metavert می‌تواند مقاومت سلولی آدنوکارسینوما را به شیمی درمانی پانکراس مهار کند. افزون بر این، اثر رادیوتراپی مورد استفاده در ترکیب با دو داروی شایع شیمی درمانی را افزایش می‌دهد: پاکلی تاکسل و جمسیتابین.


مقاله‌ی مرتبط: آیا رادیوتراپی کل مغز هنوز کارآمد است؟


علاوه بر این، زمانی که محققان آن را در مدلی از موش که مبتلا به سرطان لوزالمعده بود استفاده کردند، Metavert  میزان بقای این جوندگان کوچک را تقریبا ۵۰ درصد افزایش داد.

دکتر Stephen Pandol، محقق ارشد این تحقیق می‌گوید:

من بیمارانی را دیدم که مدتی به درمان پاسخ می‌دادند اما بعدها به علت قوی‌تر شدن سرطان، بیماری دوباره بازمی‌گشت. Metavert هدف این اقدام است.

در حال حاضر، محققان در حال تلاش برای بهبود بیشتر داروهای تازه تولید شده‌اند تا هدف نهایی آن را در انسان آزمایش کنند.

دکتر Edderkaoui می‌گوید:

تحقیق حاضر یک گام هیجان انگیز در جهت بهبود میزان بقا در بیماران مبتلا به سرطان پانکراس است.
اگر نتایج در انسان تایید شود، ما دارویی با توانایی قابل توجه خواهیم داشت که به طور قابل توجهی زندگی بیماران مبتلا به سرطان مجرای پانکراس را که مقاوم به درمان است متحول می‌سازد.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید