انتشار این مقاله


داروهای لاغری (۱۲): لیپوزن

لیپوزن یک نوع مکمل لاغری با نتایج قابل توجه است. در این مقاله به بررسی دقیق این دارو خواهیم پرداخت.

داروهای لاغری میان‌بری جذاب برای کسانی است که کاهش وزن را سخت می‌دانند. این داروها راهی آسان برای کاهش وزن هستند و بسیاری از این دست داروها کاهش وزن زیاد بدون رژیم سخت و ورزش را وعده می‌دهند. لیپوزن یک نوع مکمل لاغری با نتایج قابل توجه است. در این مقاله به بررسی دقیق این دارو خواهیم پرداخت.

لیپوزن چیست؟

لیپوزن نوعی مکمل لاغری حاوی فیبرهای جاذب آب به نام گلوکومانان است. در واقع گلوکومانان تنها ترکیب فعال لیپوزن است. گلوکومانان قدرت جذب آب بالایی دارد تنها یک کپسول می‌تواند یک لیوان آب را به ژل تبدیل کند. به همین دلیل گاهی برای قوام بخشیدن در آشپزی نیز استفاده می‌شود. این ویژگی باعث لاغری، درمان یوبوست و کاهش سطح کلسترول و قند خون خواهد شد. لیپوزن نوعی ترکیب دیگری از گلوکومانان است که ادعا می‌کند فواید شمرده شده را به همراه دارد. این دارو هم‌چنین حاوی ژلاتین، منیزیوم سیلیکات و اسید سیتریک است البته هیچ یک از این ترکیبات خاصیت کاهش وزن ندارند.


مقاله‌ی مرتبط: داروهای لاغری (۹): گلوکومانان


لیپوزن چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

در مطالعات مشاهده‌ای، کسانی که از رژیم پر فیبر استفاده می‌کنند وزن‌شان بیش‌تر کاهش می‌یابد. دلیل اصلی آن مشخص نیست اما فیبرهای محلول با روش‌های بسیاری با کاهش وزن می‌شوند. موارد زیر بخ چگونگی اثر گلوکومانان به عنوان ترکیب اصلی لیپوزن اشاره دارد:

  • احساس سیری. با جذب آب حجم آن در معده افزایش می‌یابد. در این حالت سرعت تخلیه معده کاهش یافته و شما ساعات طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید.
  • کالری پایین. این کپسول‌‌ها کالری کمی دارند، بنابراین بدون افزودن کالری اضافی به رژیم‌تان احساس سیری را القا خواهند کرد.
  • کالری رژیم‌تان را کاهش می‌دهند. ممکن است جذب سایر مواد غذایی مثل؛ پروتئین، چربی را کاهش دهند. بنابراین شما از غذایی که می‌خورید کالری کمتری دریافت می‌کنید.
  • سلامت روده را بهبود می‌بخشند. با افزایش باکتری‌های مفید روده کاهش وزن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این تغییر افزایش وزن را کاهش می‌دهد.

بسیاری از دیگر انواع فیبرهای محلول خواص فوق را دارا هستند. با این حال، گلوکومانان له عنوان ترکیب اصلی با تشکیل ژل ضخیم در ایجاد حس سیری مؤثر است.

آیا بر کاهش وزن مؤثر است؟

مطالعات بسیاری چگونگی اثر گلوکومانان به عنوان ترکیب اصلی لیپوزن را مورد بررسی قرار داده‌اند. نتایج کوچک اما مؤثر بوده‌اند.

در یک مطالعه‌ی ۵ هفته‌ای داوطلبین از یک رژیم حاوی ۱۲۰۰ کالری به علاوه‌ی مکمل حاوی گلوکومانان یا دارونما استفاده کردند. کسانی که از مکمل استفاده کرده‌ بودند ۱.۷ کیلوگرم بیش‌تر از گروه دیگر وزن‌شان کاهش یافته بود. نتایج نشان داده‌اند، گلوکومانان در کوتاه مدت باعث کاهش وزن افراد دارای اضافه وزن و چاق می‌شود. با این حال برخی از محققین معتقدند اثر این مکمل پس از ۶ ماه از میان می‌رود. نتایج در صورت همراهی با یک رژیم کنترل شده‌ کالری دریافتی بهتر خواهد بود. بنابراین این نشان می‌دهد برای مصرف طولانی مدت شما باید رژیم خود را مقداری تغییر دهید.


حتما بخوانید:


دیگر فواید آن بر سلامتی

فیبرهای محلول فواید بسیاری دارند. بنابراین مصرف لیپوزن علاوه بر کاهش وزن فواید بسیار دیگری نیز دارد. فواید بالقوه‌ی آن شامل:

  • رفع یبوست. گلوکومانان به درمان یبوست کمک می‌کند. دوز توصیه شده ۱ گرم ۳ بار در روز است.
  • کاهش خطر سایر بیماری‌ها. ممکن است باعث کاهش فشار، سطح چربی و قند خون شود. این موارد ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ هستند.
  • بهبود سلامت روده‌ای. گلوکومانان خواص پروبیوتیک نیز دارد. این مکمل با افزایش باکتری‌های مفید روده تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر مؤثر در کاهش خطر بسیاری از بیماری را افزایش می‌دهد.

دوز مصرفی و عوارض جانبی

کارخانه‌های تولیدکننده توصیه می‌کنند بهتر است نیم ساعت پیش از غذا ۲ کپسول لیپوزن را با حداقل ۲۳۰ میلی‌لیتر آب میل کنید. می‌توانید حداکثر ۳ بار در روز با حداکثر مصرف ۶ کپسول در روز این کار را انجام دهید. زمان‌بندی درست مهم است اگر پیش از غذا مصرف نشود مؤثر نخواهد بود. بسیار مهم است آن را به جای حالت پودری به صورت کپسول استفاده کنید. گلوکومانان جاذب قوی آب است در صورت مصرف اشتباه آن ممکن است پیش از رسیدن به معده حجم آن افزایش یافته و مسیر را مسدود کند. استشمام پودر آن نیز خطرناک است. علاوه براین لازم است دوز مصرفی را به تدریج افزایش دهید. مصرف فیبر فروان ناگهانی خطرات گوارشی به همراه خواهد داشت. اگر از دیگر داروها به خصوص داروهای دیابت مثل سولفونیل‌اوره‌آز استفاده می‌کنید پیش از مصرف لیپوزن با پزشک مشورت کنید. ممکن است با ممانعت از جذب دارو اثر آن را کاهش دهد. می‌توانید داروهای دیگر را حداقل ۱ ساعت قبل یا ۴ ساعت پس از مصرف مکمل استفاده کنید. در نهایت، فواید لیپوزن و گلوکومانان یکسان هستند. بنابراین می‌توانید از برندهای دیگر حاوی گلوکومانان نیز به جای لیپوزن استفاده کنید.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید