انتشار این مقاله


خانم‌ها حافظه‌ی بهتری نسبت به مردان دارند!

این نتیجه‌ی مطالعات رسمی است. خانم ها حافظه‌ی بهتری نسیت به آقایان دارند. این مطالعه در جورنال منوپاز منتشر شد. زنان بین ۴۵ تا ۵۵ سال در تمام اندازه‌گیری‌های حافظه از مردان هم‌سن خود موفق‌تر بودند. در واقع برخی مطالعات نشان می‌دهند که حتی از کودکی زنان در فعالیت‌های حافظه‌ای از مردان سبقت می‌گیرند. مخصوصاً […]

این نتیجه‌ی مطالعات رسمی است. خانم ها حافظه‌ی بهتری نسیت به آقایان دارند. این مطالعه در جورنال منوپاز منتشر شد. زنان بین ۴۵ تا ۵۵ سال در تمام اندازه‌گیری‌های حافظه از مردان هم‌سن خود موفق‌تر بودند.

در واقع برخی مطالعات نشان می‌دهند که حتی از کودکی زنان در فعالیت‌های حافظه‌ای از مردان سبقت می‌گیرند. مخصوصاً در قسمت حافظهی کلامی که بعد از بلوغ به‌آسانی قابل تشخیص است و در بزرگسالی ادامه می‌یابد.
محققان بر این باورند که حافظه‌ی کلامی و بخش‌های مرتبط با آن بیشتر از بخش‌های غیر کلامی با گذشت زمان تحت تاثیر قرار می‌گیرند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد افرادی با مشکلات حافظه‎ای-کلامی قبل از ۵۰ سالگی شانس بیشتری در مبتلا شدن به اختلالات شناختی بعد از ۶۵ سالگی دارند.

تاثیر هورمون ها بر حافظه

محققان در بوستون هم اکنون در پی آن‌اند که بفهمند چگونه منوپاز و هورمون های جنسی استروئیدی بر جنبه‌‌های حافظه‌ای تاثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد استرادیول بر یادگیری و حافظه‌ی زنان تاثیر‌گذار است و علت تفاوت قدرت یادگیری و حافظه‌ی بین ۲ جنس به همین دلیل است.

با وجود یک افت شدید در یائسگی، زنان در تست‌های حافظه از مردان سبقت گرفتند

در این آزمایش ۲۱۲ مرد و زن بین ۴۵ تا ۵۵ مورد مطالعه قرار گرفتند. تیم تحقیقاتی عملکرد حافظه‌ای بین مردان و زنان و بین دوره های قبل ، حین و بعد از یائسگی را زیر نظر گرفتند.
نتایج نشان دادند که زنان از مردان موفق تر بودند و زنان قبل و حین دوره‎ی یائسگی نیز از زنان بعد از این دوره عملکرد حافظه‌ای قوی‌تری داشتند. این عملکرد به میزان استرادیول‌ها ربط داده شد. مطالعات قبلی نشان داده‌بودند که زنانی با دوره‌های تولیدمثلی طولانی‌تر و در نتیجه در معرض قرار گرفتن بیشتر در برار استروژن حافظه‌ی کلامی آنی و تاخیری قوی تری در میانسالی و کهنسالی دارند.
کاهش ناگهانی استرادیول در دوره‌ی یائسگی باعث تغییر در فعالیت ناحیه‌ی هیپوکامپ مغز – که در حافظه نقش دارد – می‌شود.

رابطه با آلزایمر

تاکنون محققان نتوانسته‌اند رابطه‌ای بین آن‌ها پیدا کنند؛ اما این مطالعه و مطالعات دیگر اخیر نشان می‌دهند که می‌تواند رابطه‌ای بین یائسگی و به طور دقیق‌تر میزان استرادیول با آلزایمر وجود داشته باشد.

محمد رضا وطن‌خواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید