انتشار این مقاله


آیا رژیم غذایی و ورزش می‌تواند از بیماری آلزایمر جلوگیری کند؟

در سایت‌های مختلف نوشته‌اند که ورزش و رژیم غذایی می‌توانند از بیماری آلزایمر جلوگیری کنند، اما نتایج مختلف گیج کننده است.

در سایت‌های مختلف نوشته‌اند که ورزش و رژیم غذایی می‌توانند از بیماری آلزایمر جلوگیری کنند، اما نتایج مختلف گیج کننده است. آیا تاثیر رژیم غذایی و ورزش بر جلوگیری از آلزایمر تائید شده است؟
تعدادی از مقالات وجود دارد که بسیار متقاعد کننده هستند که رفتارهای خاص زندگی سبب جلوگیری از بیماری آلزایمر می‌شوند. با این حال، حتی با این گزارش‌های پایه، شواهد علمی هنوز معلوم و واضح‌ نیستند. سازگارترین داده‌ها، حمایت از ورزش قلبی عروقی و رژیم غذایی مدیترانه‌ای را به عنوان دو رفتار در شیوه زندگی می‌دانند که می‌توانند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهند.


مقاله مرتبط: آیا یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر آلزایمر را کمتر می‌کند؟


برای فهمیدن اینکه اغلب تحقیق در مورد شیوه زندگی چگونه انجام می‌شود مهم است که تفاوت بین علیت و همبستگی را درک کنید. به عنوان مثال، یک مطالعه ممکن است بگوید که افرادی که رژیم غذایی غنی از سبزیجات سبز مصرف می‌کنند، اختلالات شناختی کمتری دارند. رابطه بین مصرف سبزیجات برگ سبز و اختلال شناختی یک همبستگی است – ثابت نمی‌کند که یکی از این دو باعث ایجاد یا پیشگیری از دیگری می‌شود. این جمله می‌تواند بیانگر این باشد که افرادی که سبزیجات سبز مصرف می‌کنند ، دارای صفات دیگری هستند که به نفع آن‌ها کار می‌کنند.


مقاله مرتبط: آیا واقعاً درمانی برای آلزایمر وجود دارد؟


در مثال دیگری از همبستگی، تحقیقات نشان می‌دهد که سایر شرایط بهداشتی مانند چاقی، دیابت و فشار خون بالا ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. رژیم سالم و ورزش منظم می‌تواند با این شرایط مبارزه کند – که به نوبه خود می‌تواند بر خطر زوال عقل تاثیر بگذارد.
با این حال، این همبستگی‌ها برای تحقیق بسیار مهم هستند. و هنگامی که یافته‌های تکراری در مورد مطالعات متعدد وجود دارد، شواهد بیشتر قانع کننده می‌شوند – و تبدیل به چیزی می‌شوند که ارزش توجه کردن دارد.


مقاله مرتبط: کارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون انجام دهید


هیچ نگرانی برای خوردن سالم، مشارکت در فعالیت‌های جسمانی و ذهنی و ارتباط اجتماعی وجود ندارد. حتی اگر هنوز تاثیرشان بر بیماری آلزایمر ثابت نشده است، همه آن‌ها برای ذهن و بدن بسیار خوب هستند و کیفیت زندگی شما را بهبود می‌بخشند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید