انتشار این مقاله


آیا آسیب دیدگی سر باعث افزایش خطر آلزایمر می‌شود؟

آیا آسیب سر می‌تواند بیماری آلزایمر یا سایر انواع زوال عقل را تشدید کند؟

آیا آسیب سر می‌تواند بیماری آلزایمر یا سایر انواع زوال عقل را تشدید کند؟

اثرات فوری آسیب سر می‌تواند شامل علائمی باشد که در افراد مبتلا به زوال عقل مشاهده می‌شود، مانند سردرگمی و از دست دادن حافظه، و همچنین تغییرات در گفتار، بینایی و شخصیت. با توجه به شدت آسیب دیدگی، این علائم ممکن است به سرعت یا در مدت زمان طولانی به طور کامل برطرف شود و یا هرگز برطرف نشود.


مقاله مرتبط: آیا آلزایمر الگوی عفونی دارد؟


 

با این حال، علائمی که به زودی پس از آسیب دیدگی شما ایجاد می‌شود عموما در طول زمان تحت تأثیر بیماری آلزایمر بدتر نمی‌شوند.

با این حال برخی از انواع آسیب‌های سر ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر یا سایر انواع دمانس(زوال عقل) را در زندگی شما افزایش دهد. فاکتورهایی که به نظر می‌رسد بر روی احتمال خطر شما تاثیر می‌گذارد  سن شما در زمان آسیب و شدت آسیب است.


مقاله مرتبط: درمان فشارخون مي‌تواند سیر آلزایمر را کاهش دهد


 

آسیب‌های شدیدتر سر ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد. و در صورت بروز آسیب سر، زمانی که شما سن بیشتری دارید، حدود ۵۵ سالگی، ممکن است خطر ابتلای شما را افزایش دهد. آسیب‌های ملایم مکرر ممکن است خطر ابتلا به مشکلات آینده در تفکر و استدلال را افزایش دهد.

شما احتمالا  بیشترین خطر ابتلا به زوال عقل و یا آلزایمر را  پس از آسیب‌های سر زمانی دارید که عوامل خطر دیگری را نیز داشته باشید. برای مثال، حمل یک فرم از ژن آپولیپوپروتئین E باعث افزایش خطر آلزایمر در هر فرد می‌شود.


مقاله مرتبط: یک پروتئین سنتتیک می‌تواند پروتئین سمی آلزایمر را بلاک کند!


 

مهم است که توجه داشته باشیم که بسیاری از افرادی که آسیب شدید سر را تجربه می‌کنند هرگز بیماری آلزایمر یا بعد از آن دمانس را تجربه نمی‌کنند. برای درک ارتباط این دو، تحقیقات بیشتری لازم است.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید