انتشار این مقاله


هوش اجتماعی چیست؟

هوش اجتماعی مهارتی است که باعث ارتباط بهتر و تاثیر بیشتر بر افراد می‌شود. در این مقاله راه کارهای پرورش آن گفته شده است.

استراتژی‌هایی که به شما کمک می‌کند مهارت‌های هوش اجتماعی را در خود توسعه دهید.

افراد با هوش اجتماعی بالا می‌توانند متوجه احساسات دیگران شوند، به طور حسی می‌دانند که در شرایط اجتماعی چه بگویند و حتی در یک جمعیت بزرگ مطمئن به خود به نظر می‌رسند. ممکن است شما فکر کنید این افراد مهارت‌های مردمی دارند اما در واقعا آن چه این افراد دارند هوش اجتماعی است.

نظریه هوش اجتماعی ابتدا توسط Edward Thorndike، روانشناس آمریکایی در سال ۱۹۲۰، مطرح شد. او هوش اجتماعی را این گونه تعریف کرد: «توانایی درک و مدیریت مردان و زنان و پسران و دختران به گونه‌ای که در روابط انسانی عاقلانه عمل کنند.» هیچ کس با این توانایی به دنیا نمی‌آید. بلکه، شامل مجموعه‌ای از مهارت‌هایی است که فرد در طول زمان یاد می‌گیرد.

نشانه‌های هوش اجتماعی

افرادی که به لحاظ اجتماعی باهوش هستند، ویژگی‌های اصلی و بارزی دارند که به آن‌ها در برقراری ارتباط با دیگران کمک می‌کنند.

گوش دادن موثر

 فردی که هوش اجتماعی دارد، تنها برای پاسخ دادن گوش نمی‌دهد بلکه واقعا به آن چه که فرد می‌گوید توجه می‌کند. افراد دیگری که در این مکالمه هستند این احساس را دارند که درک می‌شوند و به همین دلیل این ارتباط را ادامه می‌دهند.

مهارت‌های مکالمه

آیا تا به حال کسی را دیده‌اید که توجه تمامی حاضران را جلب کرده است؟ این افراد مهارت‌های مکالمه‌ای دارند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا با هر کسی عملا بحث کنند. آن‌ها در این مکالمات مبادی آداب، مناسب، شوخ طبع و صادق هستند و جزئیات بیشتری در مورد افرادی به خاطر می‌سپارند که باعث می‌شود گفتگو معنی دار‌تر شود.

مدیریت شهرت

افراد با هوش اجتماعی به تاثیری که بر دیگران می‌گذارند توجه می‌کنند. مدیریت شهرت به عنوان یکی از پیچیده ترین عناصر هوش اجتماعی محسوب می‌شود و نیاز به برقراری تعادلی دقیق دارد- فرد باید در حالی که هنوز سخنانش معتبر است، به طور ذهنی بر روی شخص دیگر اثر گذار باشد.

عدم مشاجره

فردی با هوش اجتماعی بالا می‌داند که مشاجره کردن یا اثبات یک نکته به طریقی که فرد احساس ناخوش آیندی داشته باشد، راه درستی نیست. آن‌ها واضحا ایده‌های دیگران را رد نمی‌کنند، بلکه با ذهنی باز و روشن به سخنان افراد گوش می‌دهند، حتی اگر شخصا با ایده‌ آن‌ها موافق نباشند.

چگونه هوش اجتماعی را در خود پرورش دهیم؟

با این که ممکن است به نظر ‌رسد برخی افراد بدون تلاش واقعی هوش اجتماعی را درخود پرورش داده‌اند، اما دیگران باید برای به وجود آوردن آن تلاش کنند. خوشبختانه، استراتژی‌های خاص می‌توانند به فرد در ایجاد این مهارت‌های اجتماعی کمک کنند. تاکتیک‌هایی که در ادامه گفته می‌شود می‌توانند به شما در پرورش هوش اجتماعی کمک کنند:

به رویداد‌های پیرامون و اطرافیان خود توجه کنید.

افراد با هوش اجتماعی بالا هوشیار هستند و به نشانه‌های ظریف اجتماعی از کسانی که اطرافشان هستند، توجه می‌کنند. اگر فکر می‌کنید کسی از اطرافیان شما مهارت‌های مردمی قوی دارد، توجه کنید که چگونه با دیگران ارتباط برقرار می‌کند.

برای افزایش هوش هیجانی خود تلاش کنید.

اگرچه هوش هیجانی شبیه به هوش اجتماعی است، هوش هیجانی بیشتر در مورد چگونگی کنترل احساسات خود و نحوه هم دلی با دیگران است. برای تقویت این حس نیاز است که بدانید چه زمانی احساسی را تجربه می‌کنید، که این کار به شما در تشخیص این احساس در دیگران کمک خواهد کرد، و آن‌ را به گونه‌ای مناسب مدیریت کنید. یک فرد با هوش عاطفی بالا زمانی که در محیط اجتماعی قرار می‌گیرد، می‌تواند احساسات منفی مانند ناامیدی یا خشم را تشخیص دهد و کنترل کند.

به تفاوت‌های فرهنگی احترام بگذارید.

پیش از آن، به دنبال تفاوت‌های فرهنگی باشید تا بتوانید آن‌ها را درک کنید. اگر چه اکثر افراد مهارت‌های مردمی خود را از خانواده، دوستان و جامعه اطرافشان یاد می‌گیرند، یک فرد با هوش اجتماعی می‌داند که دیگران ممکن است به اقتضای تربیتشان پاسخ‌ها و آداب و رسوم مختلفی داشته باشند.

فعالانه گوش دادن را تمرین کنید.

با کار بر روی مهارت‌های ارتباطی خود، هوش اجتماعی خود را پرورش دهید- که به فعالانه گوش دادن نیاز دارد. سخنان دیگران را قطع نکنید. قبل از پاسخ دادن، برای فکر کردن درباره آن چه که افراد می‌گویند وقت بگذارید. به سخنان دیگران گوش فرا دهید، که این کار می‌تواند شما را راهنمایی کند که معنی واقعی سخنان آن‌ها چیست.

از افراد مهم زندگی خود قدردانی کنید.

افراد با هوش اجتماعی روابط عمیقی با افرادی که برای آن‌ها مهم هستند، دارند. به احساسات همسر و فرزندان، دوستان، همکاران و سایر همسالان خود توجه کنید. اگر نزدیکترین افراد زندگی خود را نادیده بگیرید، روش‌های نحوه برقراری ارتباط با آن‌ها را از دست می‌دهید.

سخن پایان

تسلط بر مهارت‌های هوش اجتماعی آسان نیست؛ اگر آسان بود، در هیچ مهمانی مکالمات بی معنی وجود نداشت. با این حال، کار کردن در راستای پرورش هوش اجتماعی قوی می‌تواند زندگی را پر معنی‌تر کند- یا حداقل یافتن دوستان تازه را آسان‌تر می‌کند.

موقعیت‌های اجتماعی را مطالعه کنید. به آن‌چه افراد به طور مناسب انجام می‌دهند و اشتباهاتی که می‌خواهید از آن اجتناب کنید، توجه کنید. پس از آن، در مورد کاری که می‌خواهید در موقعیت اجتماعی بعدی به گونه‌ای متفاوت انجام دهید، فکر کنید.

برای بهبود مهارت‌های خود فعالانه تلاش کنید. و به یاد داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است گمراه شوید. از شکست‌های خود مانند موفقیت‌های خوددرس بگیرید.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید