انتشار این مقاله


آیا می‌خواهید از توالی DNA خود آگاه شوید؟

یک شرکت جدید به طور رایگان توالی DNA افراد را تعیین می‌کند.

شرکت FIRM بنیان شده توسط جورج چرچ متخصص ژنتیک از دانشگاه هاروارد توالی DNA افراد به صورت رایگان تعیین می‌کند و به کسانی که اجازه‌ی دسترسی دیگران را به اطلاعات ژنومی آن‌ها بدهد جایزه تعلق خواهد گرفت.

در حال حاضر شرکت‌های Helix و ۲۳andMe با هزینه‌ی حدود ۲۰۰ دلار این خدمت را ارائه می‌دهند. در صورت رضایت فرد، نتایج آن‌ها به طرف سوم مثل شرکت‌های داروسازی فروخته می‌شود اما آن‌ها غرامت یا پاداشی برای این کار دریافت نمی‌کنند.
Nebula Genomics که هفته گذشته تأسیس شده است بر آن است تا افراد مشتاق در این زمینه را با محققینی که به دیتا بیس DNA بزرگی برای مطالعه‌ی خود جهت همکاری با شرکت‌ها دارویی نیاز دارند، مرتبط سازد. این شرکت توالی DNA شما را به صورت رایگان تهیه کرده و نزد خود محفوظ نگه می‌دارد. سپس خودتان تصمیم خواهید گرفت که در ازای دریافت تسهیلات از Nebula راضی به اشتراک گذاشتن  اطلاعات ژنتیکی خود به صورت ناشناس با شرکت‌ها و مؤسسات تحقیقی هستید یا خیر.


مقاله‌ی مرتبط: هویت شما را می توان حتی بدون تست DNA قبلی آشکار ساخت


هم‌چنین شرکت‌کنندگان در ازای به اشتراک گذاشتن دیگر اطلاعات مرتبط با سلامت خود مثل دیابت یا آرتریت تسهیلات دریافت خواهند کرد. دنیش گریشین از بنیان‌گذاران این شرکت می‌گوید:

در این صورت محققین می‌توانند الگوهای ژنتیکی متفاوت مرتبط با این بیماری‌ها را بیابند.

شرکت‌کنندگان می‌توانند در این حالت از امکانات پلت فرم نبولا استفاده کنند به عنوان مثال؛ با توجه به ژنوم خود از میزان خطر ابتلا به آلزایمر آگاه  شوند. در حال حاضر تسهیلات قابل تغییر به پول نیست هر چند شرکت‌های داروسازی آمادگی پرداخت ۱۰۰۰ دلار به هر شخص بابت اطلاعات ژنتیکی‌شان را دارند اما این شرکت هنوز تصمیمی در این ارتباط نگرفته است. ژاکلین سوارد از دانشگاه دیکین استرالیا هشدار می‌دهد که برخی شرکت‌های داروسازی از این اطلاعات به گونه‌ای استفاده می‌کنند که مشخص نیست.

مردم باید در استفاده از اطلاعات ژنومی خود آزاد باشند اما باید برای اتخاذ تصمیم درست نسبت به فرایندهایی که انجام خواهد شد شفاف سازی  صورت بگیرد.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید