انتشار این مقاله


پیش‌نمایش ۲۰۱۹: واقعاً می‌توانیم یک سیاهچاله را ببینیم

وقت آن رسیده که مستقیماً به پرتگاه نگاه کنیم. تلسکوپ افق رویداد (EHT) اولین رصدهای خود را از سیاه چاله مرکز کهکشان به ثبت رسانده و نتایجش در سال ۲۰۱۹، شاید اولین تصویر از یک سیاهچاله باشد.

وقت آن رسیده که مستقیماً به پرتگاه نگاه کنیم. تلسکوپ افق رویداد (EHT) اولین رصدهای خود را از سیاه چاله مرکز کهکشان به ثبت رسانده و نتایجش در سال ۲۰۱۹، شاید اولین تصویر از یک سیاهچاله باشد.

۹ رصدخانه رادیویی در اطراف جهان، از جمله چهار تا در آمریکا و یکی در قطب جنوب با هم تلسکوپ افق رویداد را تشکیل می‌دهند. این ۹ تلسکوپ هماهنگ با یکدیگر روشن شده و به طور مجازی یک تلسکوپ عظیم را به وجود می‌آورند که تمام گسترده‌ی سیاره را در بر می‌گیرد.

در آوریل ۲۰۱۷، EHT دو سیاهچاله‌ی ابرجرم را مورد مشاهده قرار داد: سیگیتاریوس آ در مرکز کهکشان راه شیری و نزدیک‌ترین سیاهچاله به ما و سیاهچاله ابرجرم‌تر در مرکز کهکشان همسایه M87.

همه می‌دانیم که در مرکز سیاهچاله چیزی جز تاریکی حکمفرما نیست، ولی تصاویر همکاری EHT کره‌ای از تاریکی به ما تحویل نخواهد داد؛ درست برعکس: یک موز نورانی خواهیم داشت! وقتی سیاهچاله گردش می‌کند، در واقع نورهایی را که به خود جذب می‌کند نیز به دنبالش می‌کشاند. این باعث می‌شود یک هلال نورانی به دور ما گردش کند که در جوار آن، یک سایه‌ی تاریک از افق رویداد، لبه‌ی خود سیاهچاله، کشیده شده است.


بیشتر بخوانید:


Heino Falcke، یکی از اعضای این همکاری از دانشگاه رادبوت هلند می‌گوید:

این تصاویر اولین شواهد ما از افق رویداد و اثبات وجود آن خواهد بود. ولی شما اردکی می‌بینید که واگ‌واگ می‌کند، در حالی که کبوتری مخفی شده است. تمام شواهد غیر مستقیم و مشاهده عین باور کردن است.

این رصدها همچنین می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین معماهای فیزیک مدرن را نیز حل نماید: این مسئله که گرانش در ابعاد بزرگ عمل می‌کند و به نظر می‌آید در فیزیک کوانتوم، که فیزیک مقیاس‌های کوچک است، کار نمی‌کند.

با دیدن افق رویداد، این مسئله‌ی انتزاعی، یک مشکل فیزیکی واقعی در دنیای واقعی می‌شود: شما می‌تواند به نقطه‌ای از آسمان اشاره کنید و بگویید این جا جایی است که کارها درست پیش نمی‌روند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید