انتشار این مقاله


پروتئین های پلاک مغزی در آلزایمر

مغز شخص مبتلا به آلزایمر دارای پلاک‌های آمیلوئیدی است، که حاوی مقادیر پروتئینی عمدتا از آمیلوئید بتا است.آمیلوئید بتا یک قطعه تولید شده از یک پروتئین پیش ساز است که عملکرد طبیعی آن در دهه های گذشته مبهم باقی مانده است.گروهی از دانشمندان در VIB و KU Leuven به رهبری پروفسور جوریس د وییت و […]

مغز شخص مبتلا به آلزایمر دارای پلاک‌های آمیلوئیدی است، که حاوی مقادیر پروتئینی عمدتا از آمیلوئید بتا است.آمیلوئید بتا یک قطعه تولید شده از یک پروتئین پیش ساز است که عملکرد طبیعی آن در دهه های گذشته مبهم باقی مانده است.گروهی از دانشمندان در VIB و KU Leuven به رهبری پروفسور جوریس د وییت و بارت د Strooper در حال حاضر کشف کرده است که این پروتئین پیش ساز آمیلوئیدی، با اتصال به گیرنده خاص، تنظیم انتقال سیگنال عصبی را تقویت می کند.تنظیم این گیرنده به طور بالقوه می تواند به درمان بیماری آلزایمر یا سایر بیماری های مغزی کمک کند. نتایج در مجله علوم منتشر شده است.

پلاک های آلزایمر

بیش از ۳۰ سال از زمانی که پروتئین پیش ماده آمیلوئید برای اولین بار شناسایی شد، گذشته است.در اواخر دهه ۱۹۸۰، چندین تیم تحقیقاتی در سراسر جهان قطعه پروتئین موجود در پلاک آمیلوئید را از ژنی که در کروموزوم ۲۱ قرار دارد، ردیابی می کنند. این ژن یک پروتئین طولانی تر را کد می‌کند که در انتهای یکی از آن ها پلاک های آمیلوئیدی قرار می گیرد.دهه های متعددی تحقیق بر روی فرایند شکافت پروتئین تولید شده که منجر به تشکیل قطعه آمیلوئید β و تجمع های بعدی آن می‌شود صورت گرفته است.این شناسایی می‌تواند راههای درمانی برای بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های مغزی به ما معرفی کند.در عین حال، یک سوال مهم دیگری بدون پاسخ باقی می‌ماند: بقیه پروتئین پیش ماده آمیلوئید در واقع چه کاری انجام می دهد؟

پلاک آمیلوئید

برای پاسخ به این سوال، دکتر هدر رایس، محقق دکترا در آزمایشگاههای Joris de Wit و Bart De Strooper در مرکز تحقیقات مغز و بیماری VIB-KU Leuven، برای شناسایی گیرنده سلول های عصبی که با پروتئین پیش‌ساز آمیلوئید تعامل دارد، تحقیقاتی انجام داد.

او توضیح می‌دهد:ما می دانستیم که پروتئین پیش ساز آمیلوئید نقش خود را از طریق بخشی از پروتئین خارج از سلول آزاد می کند. برای درک عملکرد بیشتر آن، ما نیاز به دنبال شرکای اتصال پروتئین بر روی سطح سلول، بودیم.محققان یک گیرنده مربوط را در سیناپس شناسایی کرده اند-ساختاری که دو نورون مختلف برای اتصال به سیگنال ها مجاور هم قرار می‌گیرند.- “ما دریافتیم که بخشی ترشح شده از پروتئین پیش ساز آمیلوئید با گیرنده ای به نام GABABR1a ارتباط دارد که به نوبه خود ارتباطات عصبی را در سیناپس مهار می کند،” رایس می گوید.

تنظیم انتقال سیناپس

اگر چه جهش در پروتئین پیش ماده آمیلوئیدی بر تولید آمیلوئید بتا اثر می گذارد، hما نمی دانیم که آیا جهش ها از لحاظ سایر جنبه های عملکرد پروتئین پیش‌ساز نیز آلزایمر را تشدید می‌کنند یا خیر، بارت د Strooper می گوید. او معتقد است که یافته های جدید چشم انداز تازه ای را برای مطالعات قبلی در مورد پروتئین پیش ماده آمیلوئید و بیماری آلزایمر اضافه می کند.Strooper می گوید. او معتقد است که یافته های جدید چشم انداز تازه ای را برای مطالعات قبلی در مورد پروتئین پیش ماده آمیلوئید و بیماری آلزایمر اضافه می کند.

De Wit می افزاید که پیامدهای بالینی ممکن است به مراتبی بیشتر از آلزایمر برسد: “جالب است بدانید، سیگنالینگ GABABR در طیف متنوعی از اختلالات عصبی و روانپزشکی شامل صرع، افسردگی، اعتیاد و اسکیزوفرنی قرار گرفته است. اکنون ما می دانیم که چگونه بخش ترشح از پروتئین پیش‌ساز آمیلوئید، سیگنال های عصبی را از طریق گیرنده GABAB تنظیم می کند، ما می توانیم راه های جدیدی را برای توسعه داروهایی که می توانند این نوع سیگنالینگ عصبی را در سایر زمینه های بالینی بازگردانند، فکر کنیم. “

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید