انتشار این مقاله


تخمین طول عمر افراد از روی DNA امکان پذیر است

با تعیین “امتیاز طول عمر” افراد بر اساس  DNA آن‌ها، می‌توان متوسط طول عمرشان را تخمین زد.

محققان دانشگاه ادینبورگ پس از بررسی DNA بیش از نیم میلیون نفر، اذعان داشتند: با تعیین “امتیاز طول عمر” افراد بر اساس  DNA آن‌ها، می‌توان متوسط طول عمرشان را تخمین زد. محقق Peter Joshi در بیانیه‌ای گفت:

اگر ما صد نفر را به هنگام تولد یا پس از آن در نظر بگیریم و با امتیاز طول عمر آن‌ها را به ده گروه تقسیم کنیم، بالاترین گروه نسبت به پایین‌ترین به طور متوسط ۵ سال بیشتر زندگی خواهد کرد.  

در مطالعه‌ای که سه‌شنبه‌ی گذشته در ژورنال eLife منتشر شد، محققان نحوه‌ی ایجاد سیستم امتیازدهی طول عمر را توضیح دادند. آن‌ها ابتدا اطلاعات ژنتیکی بیش از ۵۰۰ هزار نفر را بررسی کردند. این افراد اطلاعات خود را به بیوبانک انگلستان اهدا کرده بودند. سپس سنی را که والدین‌شان به هنگام مرگ داشتند، مورد بررسی قرار دادند.

 آن‌ها متعاقب این مقایسه، ۱۲ قسمت از ژنوم انسانی را مشخص کردند که به نظر می‌رسید به طور قابل توجهی بر طول عمر افراد تأثیرگذار باشد. قبلاً کشف شده بود که برخی از این قسمت‌ها با بیماری‌هایی همچون آلزایمر و بیماری قلبی ارتباط دارند؛ اما ۵ ناحیه برای اولین بار در مطالعه‌ی جدید شناسایی شد. دانشمندان با آنالیز واریاسیون‌های ژنتیکی در این ۱۲ ناحیه، سیستم امتیازدهی طول عمر را طراحی کردند.


بیشتر بخوانید:


هدف پیش‌رو

هدف این مطالعه شناسایی ژن‌های خاصی بود که به طور مستقیم سرعت پیر شدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ اما متأسفانه محققان در این زمینه کوتاهی کردند. اگر چنین ژن‌هایی هم وجود داشته باشند، تیم ادینبورگ نتوانست در این مطالعه ‌آن‌ها را مشخص سازد.

البته همچنان شناسایی ۵ ناحیه‌ی جدید مذکور، نقطه‌ی عطفی در مطالعات ضدپیری آینده خواهد بود. چرا که این مطالعه مشخص کرد ژن‌های مرتبط با مغز و قلب، نقش بزرگی در تنوع طول عمر افراد دارند.

محققان همچنین باور دارند خدمات تست DNA خانگی در آینده خواهد توانست امتیاز طول عمر افراد را تعیین کند. در این صورت افاد به راحتی با قیمت نزدیک به ۱۹۲ دلار متوسط طول عمر طبیعی خود را خواهند فهمید.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید