انتشار این مقاله


خاطرات از جلو به عقب به یاد آورده می‌شوند

مغز ما از جزئیات یک اتفاق شروع به پردازش کرده و سپس به کلیات می‌رسد.

مغز ما از جزئیات یک اتفاق شروع به پردازش کرده و سپس به کلیات می‌رسد. اگر ما سگی را ببینیم به عنوان مثال؛ ما ابتدا متوجه جزئیات قابل مشاهده آن (موهای قهوه‌ای و دم ) شده و سپس اطلاعات دریافتب را در قالب یک مفهوم قرار می‌دهیم (متوجه می‌شویم آن‌چه مشاهده می‌کنیم یک سگ است.). براساس یک مطالعه‌ی جدید، مغز برای یادآوری خاطرات از جلو به عقب حرکت می‌کند این یافته در درک هر چه بهتر تأثیر سن بر حافظه و شوک پس از سانحه کمک خواهد کرد.

چشم ذهن

در مطالعه‌ی منتشر شده در ژورنال Nature Communications، محققین از دانشگاه بیرمنگهام چگونگی رمزگشایی ساختن خاطرات را توضیح می‌دهند. ابتدا از شرکت‌کنندگان در بررسی خواستند تا تصویری را با یک کلمه به خصوص یادآور ارتباط دهند. سپس، کلمه یادآور را به آن‌ها نشان داده و خواستند تا عکس مربوطه را با تمام جزئیات توضیح دهند. در طول این پروسه ۱۲۸ الکترود به سر هر شرکت‌کننده برای بررسی فعالیت مغزی وصل شده بود. با استفاده از یکی الگوریتم رایانه‌ای، محققین توانستند عملکرد مغز را برای تشخیص ترتیب یادآوری خاطره رمزگشایی کنند. محقق ماریا ویمبر گفت:

ما توانستیم نشان دهیم که شرکت‌کنندگان شروع به بازیابی سطوح بالاتر و اطلاعات انتزاعی کرده بودند. تنها کمی بعد بود که جزئیات خاص شروع به یادآوری شد مثل این‌که آیا تصویر رنگی بود یا سیاه و سفید.


مقاله‌ی مرتبط: محققین مکانیسم فراموشی و یادآوری خاطرات را کشف کردند


تصاویری گنگ

محققین معتقدند این یافته در نهایت به ما در درک تأثیر سن در اضمهلال حافظه و یادآوری خاطرات در شوک پس از سانحه کمک خواهد کرد. محقق جوان لیند دومینگو می‌گوید:

اگر حافظه‌مان برای اطلاعات مفهومی اولویت قائل باشد، در این حالت بر چگونگی بازیابی مکرر آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت. با وجود این‌که خاطرات مانند یک چشم درونی از یک تصویر محو می‌مانند اما تنها یک تصویر از گذشته نیستند بلکه تصاویری بازیابی شده می‌باشند.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید