انتشار این مقاله


سندرم قلب شکسته نیاز به پیگیری های سفت و سخت دارد

سندرم قلب شکسته با وجود این که حمله‌ی قلبی نیست، بیمار را در معرض خطری بزرگ قرار داده و وی را نیازمند بستری مجدد در بیمارستان کرده و حتی در معرض مرگ قرار می‌دهد.

مطالعه‌ای جدید اظهار می‌کند که سندرم قلب شکسته با وجود این که حمله‌ی قلبی نیست، بیمار را در معرض خطری بزرگ قرار داده و وی را نیازمند بستری مجدد در بیمارستان کرده و حتی در معرض مرگ قرار می‌دهد.

سندرم قلب شکسته یا سندرم تاکوتسوبو (Takotsubo) – هشت پا – باعث بروز علائمی شبیه حمله قلبی شامل درد قفسه سینه و مشکل تنفسی می‌شود.

ولی درحالی که حمله‌ی قلبی به علت انسداد شدید شریان‌ها (سرخرگ‌ها) ایجاد می‌شود، سندرم قلب شکسته معمولاً توسط وقایع استرس‌زا ایجاد می‌شود و شامل ضعف ناگهانی عضله قلب است.

علی‌رغم این که تصور می‌شود این سندرم موقت باشد، مطالعه نشان داده است که مشکلات قلبی متعاقب آن غیرمعمول نیستند.


بیشتر بخوانید:


دکتر Nathaniel Smilowitz گفت:

«بیماران مبتلا به تاکوتسوبو باید برنامه‌ی ترخیص مفصل و دقیقی داشته باشند و درباره نشانه‌های بالقوه‌ با لزوم ویزیت مجدد توسط پزشک، مانند دشواری تنفسی یا بادکردگی پاها، مشاوره دریافت کنند.»

وی همچنین گفت:

«این افراد بسیار بیمار هستند که نیاز به پیگیری دقیقی دارند.»

 

محققان داده‌های بیش از ۶۱۴۰۰ بیمار بستری شده با سندرم قلب شکسته را تجزیه و تحلیل کردند. آنان دریافتند که ۱۲ درصد از بیماران ظرف ۳۰ روز بعد از مرخصی، دوباره بستری شدند. از بین این افراد حدود ۴ درصد بعد از بستری مجدد جان خود را از دست دادند.

براساس این مطالعه، این نرخ‌ها بین بیماران دچار سکته قلبی، به ترتیب برابر با ۱۷ و ۷ درصد بودند.

دکتر Harmony Reynolds گفت:

«یافته‌های ما نشان می‌دهند که سندرم تاکوتسوبو همچنان برای بیماران بعد از مرخصی اولیه از بیمارستان خطر قابل توجهی بوجود می‌آورد. حتی اگر عضله‌ی قلبی تمام عملکرد خود در بازماندگان را بازیابد، اثرات دائمی بر بدن ایجاد خواهد شد. پزشکان باید بیماران تاکوتسوبو را با دقت پیگیری کنند.»

محققان اظهار داشتند که شایع‌ترین علت بستری مجدد بیماران در بیمارستان، نارسایی قلبی بود. نارسایی قلبی در ۱۱ درصد از بیماران سندرم قلب شکسته و ۱۳ درصد از بیماران حمله قلبی مشاهده شد.


بیشتر بخوانید:


مطالعه همچنین نشان داد که بیماران سندرم قلب شکسته در مقایسه با حمله قلبی، بیشتر جوانان و زنان بودند. همچنین، این بیماران ریسک فاکتورهای کمتری (مانند دیابت و چاقی) برای حمله قلبی داشتند اما بیشتر درمعرض ابتلا به سایر بیماری‌های غیرقلبی (مانند افسردگی و آرتریت روماتوئید) بودند.

این یافته‌ها در ۲ اکتبر به‌صورت برخط در ژورنال European Heart –Quality of Care and Clinical Outcomes منتشر شد.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید