انتشار این مقاله


آیا قلب شکسته می‌تواند علت مرگ باشد؟

یک خرس قطبی در SeaWorld سن دیگو، این هفته درگذشت. بنا بر گزارش بعد از انتقال همدم قدیمی‌اش به یک پارک متفاوت، به خاطر قلب شکسته درگذشت. ممکن است شما نیز شنیده باشید که زمانیکه در یک زوج سالمند، بعد از مرگ یکی، دیگری در عرض چند روز پس از ۷۰ سال سلامتی کامل، می میرد. آیا در […]

یک خرس قطبی در SeaWorld سن دیگو، این هفته درگذشت. بنا بر گزارش بعد از انتقال همدم قدیمی‌اش به یک پارک متفاوت، به خاطر قلب شکسته درگذشت. ممکن است شما نیز شنیده باشید که زمانیکه در یک زوج سالمند، بعد از مرگ یکی، دیگری در عرض چند روز پس از ۷۰ سال سلامتی کامل، می میرد.

آیا در پشت این قلب شکسته علم وجود دارد یا فقط یک عاشقانه پوچ است؟

تاثیر مخرب استرس روانی بیش از حد بر سلامت انسان غیرقابل انکار است، بطوریکه می تواند سیستم ایمنی بدن شما را به تضعیف سازد و شما را در معرض خطر یک بیماری قرار دهد. با این حال، یک پدیده پزشکی بسیار عجیب و غریب شبیه قلب شکسته وجود دارد.

این وضعیت مستند سندرم قلب شکسته یا کاردیومیوپاتی Takotsubo نام دارد و به عنوان  سندرم بالونی شدن آپیکال و کاردیومیوپاتی ناشی از استرس حاد شناخته شده است.

این سندرم از طریق آزاد شدن ناگهانی آدرنالین از ماهیچه قلبی حمله می کند. این می تواند باعث شوک یکی از حفرات تحتانی قلب و باعث آن توقف پمپاژ آن شود، درحالیکه حفره بالایی سخت تر عمل پمپاژ را انجام می دهد. این استرس باعث می شود اتاقک پس از آن ضربه مانند یک بادکنک شود. علائم ظاهری آن بسیار شبیه حمله قلبی است، از جمله درد قفسه سینه، تنگی نفس و کلپس ریه ها.

در سال ۱۹۹۷ مطالعه ای در مجله heart در رابطه با این پدیده مستند شد. در این مطالعه ۲ بیمار به علت استرس عمده عاطفی از کاردیومیوپاتی حاد رنج می بردند.

بنابراین در بین تمام شواهد، عنصری از حقیقت در پشت داستان مرگ ناشی از “قلب شکسته” وجود دارد، حتی اگر آن را کاملا به داستان عاشقانه مربوط کنند.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید