انتشار این مقاله


نشانه های قبل از مرگ چیست؟

در این مقاله با نشانه های قبل از مرگ و علایم انسان در حال مرگ آشنا خواهید شد.

هنگامی که با انسانی ارتباط عاطفی داشته باشیم که به دلیل کهولت سن یا ابتلا به بیماری در آخر خط قرار داشته باشد؛ شاید نتوانیم به راحتی این موضوع را که مرگ قریب‌الوقوع است درک کنیم. این که بدانیم انتظار چه چیزی را داشته باشیم ممکن است مسائل را کمی آسان‌تر سازد. در این مقاله با برخی از نشانه های قبل از مرگ که ممکن است با روزهای پایانی زندگی ارتباط داشته باشند آشنا خواهید شد.

علائم بیمار در حال احتضار چیست؟

زمانی که فردی به بیماری ناتوان کننده مبتلاست، در بیمارستان بستری شده و درمان های تسکین‌دهنده دریافت می‌کند. بنابراین برای نزدیکان مهم است که نشانه‌های نزدیک به مرگ را بشناسند. این نشانه‌ها در پایین بحث می‌شود.

۱. کاهش اشتها

هرچه فرد به مرگ نزدیک شود میزان فعالیت او کم‌تر می شود. این بدین معناست که میزان نیاز بدن به انرژی کاهش می‌یابد. متعاقبا یا کاهش اشتها، خوردن و آشامیدن آن ها نیز افت میکند.

اگر برای انسان در حال مرگ اهمیت قائلیم باید اجازه دهیم هر موقع که احساس گرسنگی می‌کنند غذا بخورد. پیشنهاد بستنی یخی به آن ها می تواند بدن آن ها هیدراته نگه دارد. فرد ممکن است چند روز قبل از مرگ از خوردن دست بکشد. زمانی که این اتفاق افتاد با استفاده از کرم‌های مخصوص لب می‌توان رطوبت لب ها را حفظ کرد.

۲. خواب بیشتر

دو یا سه ماه قبل از مرگ فرد ممکن است زمانی کم‌تر در حالت بیداری باشد.

کاهش خواب به دلیل تضعیف متابولیسم فرد می‌باشد. بنابراین به دلیل کمبود انرژی متابولیک فرد بیشتر خواهد خوابید. اگر برای انسانی در حال مرگ اهمیت قائلیم، باید محیطی ارام و راحت برای او فراهم و اجازه دهیم به آسودگی بخوابد. زمانی که انرژی کافی داشته باشند، بهتر است آن‌ها را تشویق کنیم تا از بستر جدا شوند تا به زخم دچار نشوند.

۳. کاهش ارتباط اجتماعی

به دلیل کاهش انرژی افراد، برخلاف گذشته تمایل زیادی برای برقراری ارتباط با سایر افراد ندارند.

اگر انسان در شرف مرگ تعامل کم تری با ‌آن ها دارد، اطرافیان او نباید آزرده شوند. کاملا معمول است انسان‌ها از این که دیگران از کاهش قدرت آن ها آگاه شوند احساس ناخشنودی کنند. بنابراین توصیه می‌شود، ملاقات‌ را در زمان‌ هایی ترتیب دهیم که فرد رضایت دارد.

۴. تغییر در علائم حیاتی

یکی از نشانه های قبل از مرگ آن است که علائم حیاتی ذیل بدین‌گونه دستخوش تغییر شوند:

  • افت فشار خون
  • تغییر در تنفس
  • نامنظم شدن ضربان قلب
  • تشخیص ضربان قلب ممکن است دشوار شود.
  • ادرار به رنگ قهوه‌ای یا زنگ آهن درآید

تغییر رنگ ادرار به دلیل ازکار افتادن کلیه هاست. دیدن این نشانه‌ها در عزیز در حال مرگ ممکن است استرس زا باشد. ولی این نشانه‌ها دردآفرین نیستند بنابراین بهتر است به طور کلی روی آن ها تمرکز نکنیم.

۵. تغییر در عادات دفع

به دلیل کاهش دریافت مواد غذایی حرکت روده‌ها ممکن است کاهش یابد، و میزان ماده دفعی آن ها کاهش یابد. همچنین ممکن است کمتر ادرار کنند.

سرانجام زمانی که کاملا از خوردن و آشامیدن دست بکشند ممکن است دیگر نیازی به سرویس بهداشتی نداشته باشند. زمانی که این مورد را در عزیزی مشاهده کنیم نگرانی در ما موج خواهد زد ولی کاملا قابل انتظار است. تقاضای کاتتر از بیمارستان ممکن است مفید باشد.

۶. ضعف عضلات

در چند روزی که به مرگ منتهی می شود، عضلات فرد ممکن است دچار ضعف شوند.

این ضعف عضلات بدان معناست که فرد از انجام کارهایی که پیش از این قادر به انجام آن ها بود، باز می‌ماند. نوشیدن از فنجان یا غلت زدن در رخت‌خواب ممکن است برای آن ها غیرممکن شود. در صورت وقوع اطرافیان باید در انجام این قبیل کارها یاری رسانند.

۷. افت درجه حرارت بدن

از دیگر نشانه های قبل از مرگ کاهش درجه حرارت بوده که ممکن است بدین معنا باشد که گردش خون به دست‌ها به خوبی انجام نمی‌گیرد.

در چند روز منتهی به مرگ گردش خون اندام‌های انتهایی مثل دست و پا محدود می شود تا بر روی اندام‌های داخلی متمرکز شود.

به دلیل این گردش خون کاهش یافته پوست فرد هنگام لمس سرد می‌باشد.

 همچنین مشاهده لکه‌های آبی و بنفش و رنگ‌پریدگی دور از انتظار نیست.

فرد در حال مرگ ممکن است خود سرما را احساس نکند. در این مواقع در صورت احساس نیاز بهتر است اطرافیان از پتو بهره ببرند.

۸. احساس سردرگمی

زمانی که فردی در حالت مرگ قرار می‌گیرد کماکان مغز بسیار فعال است، ولی با این حال ممکن است دچار سردرگمی و اشتباه شوند. زمانی اتفاق می افتد که سیر اتفاقات اطراف خود را گم کنند.

نزدیکان باید به صحبت کردن در مورد اتفاقات اطراف و معرفی کردن اطراف بپردازند.

۹. تغییر در تنفس

فرد ممکن است احساس کند در تنفس مشکل دارد. سرعت تنفس به طور ناگهانی تغییر کند، نفس نفس بزند یا در میان دم و بازدم مکثی داشته باشد.

اطرافیان اگر متوجا این قضیه شدند نباید نگران شوند زیر دردآفرین یا مشکل‌ساز نیست. بهتر است با پزشک درباره ی این تغییرات در تنفس مشورت کنیم.

۱۰. افزایش درد

کنار آمدن با این موضوع که درد پیش از مرگ افزایش می یابد ممکن است دشوار باشد. دیدن یک حالت یا ناله‌ی ناشی از مرگ قطعا اسان نیست. در این هنگام اطرافیان موظف اند با پزشک برای کاربرد داروهای مسکن مشورت کنند. پزشک تلاش خواهد کرد تا حد امکان مرگ را آسان سازد.

۱۱. هذیان‌گویی

فرد در حال مرگ ممکن است هذیان بگوید و توهمات دیداری داشته باشد. گرچه ممکن است مهم به نظر برسد ولی بهتر است حساسیت نشان ندهیم و در پی اصلاح این توهمات برنیایم. چون ممکن است منشا استرس بیشتری شود.

با دیدن نشانه های قبل از مرگ، ساعات آخر را چگونه بگذرانیم؟

در واپسین ساعات عمر اندام‌ها از کار می افتند و عملکرد بدن تعطیل می‌شود. در این ساعات تنها اتفاق مورد نیاز حضور نزدیکان است.

نزدیکان باید تلاش کنند تا فرد در آسوده ترین حالت قرار بگیرد. ایده خوبی است که به صحبت کردن با فرد تا لحظه مرگ ادامه دهیم زیرا معمولا صدای اطراف را می شنوند.

دیگر نشانه های قبل از مرگ کدامند؟

اگر فرد به دستگاه ضربان قلب متصل باشد، اطرافیان می‌توانند از کار افتادن قلب و مرگ را مشاهده کنند.

دیگر نشانه های قبل از مرگ:

  • از کار افتادن نبض
  • قطع تنفس
  • نبود انقباض عضلانی
  • ثابت ماندن چشم‌ها
  • تخلیه روده و مثانه
  • بسته‌ شدن نسبی پلک ها

زمانی که مرگ تایید شد نزدیکان ممکن است بخواهند زمانی را اطراف متوفی بگذرانند. زمانی که وداع صورت گرفت خانواده باید با گورستان تماس حاصل کند. گورستان جنازه را تحویل گرفته و برای تشییع آماده می‌کند.

چگونه با مرگ عزیزی کنار بیاییم؟

حتی در صورت داشتن پیش‌آگهی در مورد احتمال مرگ، کنارامدن با مرگ عزیزی آسان نیست. ضروری است افراد زمان و فضای مورد نیاز برای سوگواری را داشته باشند و از حمایت‌های خانواده بهره‌مند باشند.

هر انسانی شیوه‌ای منحصربه‌فرد برای سوگواری دارد. ولی برخی تجربیات و احساسات مشترک ممکن است نیاز به اشتراک داشته باشند. گروه های حمایتی ممکن است برای افراد سوگوار برای این کار محیطی دلسوزانه مهیا کنند.

شهاب الدین هاتفی


نمایش دیدگاه ها (7)
دیدگاهتان را بنویسید