انتشار این مقاله


آیا ارتباطی بین سیر و بهبود HIV وجود دارد؟

برخی افراد ادعا می‌کنند سیر به دلیل خواص ضدویروسی‌ از جمله تقویت سیستم ایمنی، می‌تواند با HIV مبارزه کند.

سیر یکی از مواد رایج است که باعث کاهش فشار خون و کاهش احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها می‌شود. با این حال می‌خواهیم بدانیم تحقیقات در مورد ارتباط سیر و HIV چه می‌گویند. آیا مصرف سیر می‌تواند به افراد مبتلا به HIV کمک کند یا باعث آسیب بیشتر می‌شود؟

ترکیب اصلی سیر آلییسن است. هم‌چنین سیر شامل ترکیبات دیگری از جمله دی‌آلیل پلی‌سولفیدها و آژوان است.

در این مقاله ما به این موضوع می‌پردازیم که آیا سیر بر سیستم ایمنی افراد مبتلا به HIV تاثیرگذار است یا خیر. هم‌چنین بررسی می‌کنیم آیا سیر با داروهای مورد استفاده برای HIV تداخل دارد یا خیر.

ارتباط بین سیر و HIV

برخی افراد ادعا می‌کنند سیر به دلیل خواص ضدویروسی‌ از جمله تقویت سیستم ایمنی، می‌تواند با HIV مبارزه کند.

ویروس HIV به سلول‌های T (سلول‌های خاصی در سیستم ایمنی) حمله می‌کند. سلول‌های T در بدن علیه ویروس‌ها و تومورها مبارزه می‌کنند. هنگامی که ویروس HIV سلول‌های T را تخریب می‌کند، مبارزه با عفونت‌ها در بدن دشوار می‌شود.

فرد مبتلا به HIV بیشتر مستعد ابتلا به برخی از عفونت‌ها، از جمله عفونت‌های ویروسی است. اگر فرد دارای سیستم ایمنی ضعیفی باشد، این عفونت‌ها تشدید می‌شوند.

هر چیزی که باعث تقویت سیستم ایمنی شود، برای افراد مبتلا به HIV مفید است؛ به همین دلیل برخی افراد برای HIV، مکمل‌های سیر را پیشنهاد می‌کنند.

یک مطالعه که در مجله‌ی Journal of Immunology Research چاپ شده است، نشان می‌دهد که سیر می‌تواند از طریق تحریک تولید برخی از سلول‌ها، باعث تقویت سیستم ایمنی شود.

این سلول‌ها، سلول‌های کشنده‌ی طبیعی و ماکروفاژها هستند که باعث کمک به مبارزه علیه عفونت‌ها می‌شوند.

فواید کلی سیر نیز برای افراد مبتلا به HIV مفید است. بر اساس “مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه”، برخی مطالعات نشان می‌دهد که سیر می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول خون شود.


مقاله مرتبط: سیر می‌تواند با عفونت‌های مزمن مبارزه کند


مطالعات چه می‌گوید؟

یک تئوری بیان می‌کند که سیر دارای آمینواسیدهای گوگرددار است که باعث تحریک فعالیت سیستم ایمنی و کمک به مبارزه علیه عفونت‌ها می‌شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ در مجله‌ی The Journal of Nutrition نشان می‌دهد که سلول‌های T و سلول‌های کشنده‌ی طبیعی، می‌توانند به تغییرات رژیم غذایی از جمله سیر پاسخ  دهند.

این مطالعه شامل بزرگسالان در سنین ۲۱ تا ۵۰ سال بود. دانشمندان، شرکت‌کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند.  به مدت ۹۰ روز در طول فصل سرماخوردگی و آنفولانزا، یک گروه ۲/۵۶ گرم عصاره‌ی سیر و گروه دیگر پلاسبو (دارونما) دریافت کردند.

سپس محققان عملکرد سلول‌های T و سلول‌های کشنده را ارزیابی کردند. نتایج نشان داد که مکمل سیر می‌تواند باعث تقویت عملکرد سلول‌های ایمنی شود.

تقویت سیستم ایمنی می‌تواند به افراد مبتلا به HIV کمک کند تا سالم بمانند؛ اما مطالعات تایید نمی‌کند که سیر می‌تواند باعث جلوگیری از عفونت‌ها، به ویژه در افراد مبتلا به HIV شود.

مطالعات بیشتر و وسیع‌تری لازم است تا تعیین کند آیا سیر می‌تواند نقشی در تقویت سیستم ایمنی افراد دارای HIV ایفا کند یا خیر!

“موسسه‌ی ملی سرطان” معتقد است سیر دارای برخی خواص ضدسرطانی است.

افراد مبتلا به HIV، بیشتر مستعد ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها هستند. کاهش خطر ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به HIV ممکن است در برخی موارد، چشم‌اندازها را بهبود بخشد.

در یک مطالعه‌ی مرور سیستماتیک و متاآنالیز، دانشمندان ۱۴ مطالعه را بررسی کردند که در آن‌ها ارتباط بین مصرف سیر و سرطان کولون مطرح شده است. به نظر می‌رسد مصرف سیر باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (روده‌ی بزرگ) نمی‌شود.

هم‌چنین مطالعاتی که نشان‌دهنده‌ی کاهش سرطان‌های رایج در ارتباط با HIV باشد، در دسترس نیست.

سیر و داروهای HIV

برخی مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های سیر بر سطح داروهای ضدویروسی خاصی که پزشکان برای درمان HIV تجویز می‌کنند، تاثیر می‌گذارد.

برای مثال یک آنالیز سیستماتیک از تحقیقات کنونی در مجله‌ی International Journal of STD & AIDS نشان می‌دهد که برخی از اشکال مکمل‌های سیر، باعث کاهش سطح داروهای ضدویروسی خاصی می‌شود.

شایان ذکر است برخی مطالعاتی که نشان‌دهنده‌ی ارتباط سیر و مداخله با داروهای HIV است، برای چندین سال قبل هستند؛ حال آنکه این داروها در طول زمان تغییر کرده و تکامل یافته‌اند.

مطالعه‌ای دیگر بر روی ۷۷ زن مبتلا به HIV صورت گرفت که مکمل سیر مصرف می‌کردند. نتایج نشان داد که استفاده‌ی کوتاه مدت از مکمل‌های سیر بر میزان مصرف داروهای ضد ویروسی، تعداد سلول‌های CD4 آن‌ها یا بار ویروسی آن‌ها تأثیری نداشت.

ترکیبات موجود در سیر پیچیده هستند. برای مثال، آلیسین به سرعت به مواد شیمیایی دیگر تبدیل می‌شود. به همین دلیل محققان نمی‌توانند به طور کامل مداخله‌ی سیر را با داروهای متنوع HIV درک کنند.

خطرات و عوارض جانبی

بهترین درمان برای HIV، بسته به وضعیت سلامت عمومی فرد و سایر اختلالات پزشکی او متنوع است. رژیم‌های مختلف درمان HIV شامل انواع مختلفی از داروهاست که برخی از آن‌ها ممکن است به طور متفاوتی با سیر برهم‌کنش داشته باشند.

برای افراد مبتلا به HIV که می‌خواهند از مکمل‌های سیر استفاده ‌کنند، سوالات زیادی وجود دارد تا از پزشک بپرسند.

برای مثال، مهم است از پزشک بپرسند که آیا مصرف مکمل سیر با وجود دارویی که در حال حاضر مصرف می‌کنند بی‌خطر است یا خیر. هم‌چنین بهتر است در مورد دوز بهینه‌ی  مکمل با پزشک مشورت شود.

هم‌چنین باید در مورد عوارض جانبی خاص سیر با پزشک مشورت شود. عوارض جانبی سیر ممکن است شامل مواد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • مزه‌ی بد دهان
  • سوء هاضمه

از آن جایی که عوارض جانبی سیر ممکن است شامل ناراحتی معده باشد، می‌تواند با مصرف داروهای HIV و تغذیه‌ی مناسب تداخل داشته باشد.

همانند هر مکملی، برای مصرف مکمل سیر باید مزایای آن را در برابر معایبش بسنجیم.

سازمان غذا و داروی آمریکا، بر کیفیت و بی‌خطر بودن مکمل‌ها نظارت نمی‌کند؛ بنابراین برای خرید آن‌ها باید به یک منبع معتبر مراجعه کرد.

برداشت نهایی

محققان هنوز در حال تلاش برای تعیین فواید درمانی سیر هستند. ممکن است مکمل‌های سیر دارای فواید درمانی باشند؛ اما تاثیر آن‌ها بر HIV و درمان آن هنوز نامشخص است.

برخی مطالعات نشان می‌دهند مکمل‌های سیر با داروهای HIV تداخل دارند؛ در حالی که سایر مطالعات چنین ارتباطی را نشان نمی‌دهند.

از آن جایی که شواهد قطعی نیست، افراد مبتلا به HIV باید قبل از مصرف مکمل سیر با پزشک خود صحبت کنند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید