انتشار این مقاله


چه گیاهانی به کاهش التهاب کمک می‌کنند؟

بسیاری از داروهای گیاهی می‌توانند خواص ضدالتهابی داشته باشند. التهاب، نخستین مکانیزم دفاعی بدن در برابر عفونت‌ها، زخم‌ها و سایر انواع جراحت‌هاست.

بسیاری از داروهای گیاهی می‌توانند خواص ضدالتهابی داشته باشند. با این حال، شواهدی که بسیاری از این ادعاها را تایید کند، وجود ندارد. التهاب، نخستین مکانیزم دفاعی بدن در برابر عفونت‌ها، زخم‌ها و سایر انواع جراحت‌هاست.

با این حال، خود التهاب می‌تواند در برخی موارد آسیب‌رسان باشد. برای مثال، بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند باعث افزایش التهاب و در نتیجه آسیب به بافت‌ها شوند. طیفی از داروهای ضدالتهابی وجود دارد که به کنترل التهاب در بدن کمک می‌کند؛ اما اغلب این داروها عوارض جانبی دارند و نمی‌توانند همیشه موثر باشند. ترکیبات طبیعی موجود در داروهای گیاهی خاص نیز خواص ضدالتهابی دارند؛ ولی تحقیقات کم‌تری در زمینه‌ی این داروهای گیاهی وجود دارد. این مقاله داروهایی گیاهی را نام می‌برد که بیش‌ترین شواهد برای خواص ضدالتهابی آن‌ها وجود دارد.


مقاله مرتبط: آنچه باید در مورد رژيم ضد‌التهابی بدانید


زردچوبه

زردچوبه معمولا به شکل پودر زردی است که از ریشه‌ی گیاه زردچوبه به دست می‌آید.

این گیاه دارای ترکیبی به نام کورکومین است که می‌تواند خواص ضدالتهابی داشته باشد. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که زردچوبه می‌تواند باعث کاهش التهاب و ناراحتی در افراد دارای آرتروز (التهاب مفاصل) شود. مکانیزم عمل زردچوبه، محدود کردن تولید مولکول‌هایی به نام سیتوکین است که باعث التهاب می‌شوند. محققان تحقیقات خود را ادامه می‌دهند تا مشخص کنند که چگونه کورکومین بر طیفی از بیماری‌ها، از جمله بیماری روده‌ی التهابی تاثیر‌گذار است. کورکومین در مقایسه با سایر داروهای گیاهی، بیش‌ترین شواهد قابل توجه را برای خواص ضدالتهابی داراست.


مقاله مرتبط: انار ، میوه دارای اورلیتین می تواند در درمان بیماری التهابی روده موثر باشد


زردچوبه به اشکال کپسول، قرص، چایی، خمیر و عصاره در دسترس است. روش‌های مصرف زردچوبه بسته به نوع محصول مورد استفاده، متفاوت است.

زنجبیل

زنجبیل یا Zingiber officinale یک گیاه استوایی است که مدت‌هاست در داروهای سنتی جای دارد.

زنجبیل می‌تواند خواص ضدالتهابی داشته باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از محتویات زنجبیل می‌تواند تولید سیتوکین‌ها و فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز را محدود کند؛ آنزیم سیکلواکسیژناز باعث پیشرفت التهاب می‌شود. تحقیقات نشان داده است خواص ضدالتهابی زنجبیل می‌تواند در درمان بیماری متعددی از قبیل آرتروز و درد موثر باشد. زنجبیل می‌تواند به شکل تازه یا ریشه‌ی خشکیده باشد؛ هم‌چنین می‌تواند به اشکال کپسول، قرص و چایی مورد استفاده قرار گیرد.

چای سبز

چای سبز از برگ‌های گیاه Camellia sinensis به دست می‌آید. تحقیقات نشان داده است چای سبز فواید بسیاری برای سلامتی دارد؛ از جمله کاهش وزن.

چای سبز خواص ضدالتهابی دارد که می‌تواند زیرمجموعه‌ای از این فواید خاص سلامتی باشد. برای مثال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ترکیبی در چای سبز می‌تواند باعث اختلال فرآیندهای التهابی در بیماری آرتروز شود. مطالعات دیگر دریافته‌اند که چای سبز می‌تواند تاثیر مثبتی بر درمان التهاب در افراد دارای اختلالات متابولیکی داشته باشد. محققان پیشنهاد می‌کنند که چای سبز می‌تواند این اثرات ضدالتهابی را تحریک کند. چای سبز معمولا به صورت یک نوشیدنی سرد یا گرم مصرف می‌شود. کپسول‌ها، قرص‌ها و کرم‌های حاوی چای سبز نیز در دسترس هستند. بسیاری از داروهای گیاهی دیگر نیز می‌توانند خواص ضدالتهابی داشته باشند؛ از جمله:

  • تنه‌ی درخت بید
  • آویشن
  • کندر
  • Resveratrol (ترکیب فنولی موجود در پوست انگور و انواع توت‌ها)

با این حال تحقیقات زیادی در مورد این داروهای گیاهی در دسترس نیست. بدون وجود این تحقیقات، امکان ندارد با اطمینان بگوییم که آیا این خواص ضدالتهابی وجود دارند یا گزینه‌های درمانی موثری برای بیماری‌های التهابی هستند یا خیر!

شواهد بزرگ‌تری برای گیاهان دارویی ذکر شده در این مقاله وجود دارد؛ ولی تحقیق در این زمینه هنوز در مراحل ابتدایی به سر می‌برد.

برای مثال، دانشمندان مطالعات بسیاری در مورد فواید ضدالتهابی زردچوبه انجام داده‌اند؛ ولی کیفیت این مطالعات به حد کافی بالا نیست که ادعا کند زردچوبه به طور موثری باعث کاهش التهاب در افراد می‌شود. هم‌چنین لازم به ذکر است که مطالعات در این زمینه، تمایل به استفاده از اشکال بسیار متمرکز داروهای گیاهی دارد. در برخی موراد، ترکیبات خاصی جداسازی می‌شوند؛ یک مثل در این مورد، به دست آوردن ترکیب کورکومین از زردچوبه است. این بدان معناست که هنگام استفاده از فرم‌های مختلف یک دارو، اثرات ممکن است متفاوت باشد.

خطرات

مانند استفاده از هر دارویی، هنگام مصرف داروهای گیاهی نیز ممکن است اثرات جانبی و عوارضی رخ دهد. از آن جایی که سازمان غذا و دارو (FDA) داروهای گیاهی را سازمان‌دهی نمی‌کند، مواد اولیه دقیق و کیفیت این محصولات ممکن است متغیر باشد. هم‌چنین اطلاعات قابل اعتماد کم‌تری در مورد بی‌خطر بودن این محصولات در دسترس است. با این حال بر اساس مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه، زردچوبه، زنجبیل و چای سبز به طور کلی بی‌خطر هستند. همان طور که گفته شد، برخی از اثرات جانبی بالقوه عبارت‌اند از:

  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات کبدی
  • ناراحتی شکمی
  • سوزش قفسه سینه (ناشی از رفلاکس محتویات معده)
  • اسهال
  • باد معده
  • مشکلات خواب

هم‌چنین ممکن است این داروهای گیاهی با داروهای خاصی تداخل داشته باشند. برای مثال، چای سبز می‌تواند با بتا بلاکرهای خاصی از جمله nadolol تداخل داشته باشد. بسیار مهم است که برای مصرف داروهای گیاهی با یک پزشک مشورت کنید؛ زیرا او از تداخل‌های دارویی که ممکن است رخ دهد، اطلاع دارد.

نتیجه‌گیری

شواهدی وجود دارد که ادعا می‌کند زردچوبه، زنجبیل و چای سبز خواص ضدالتهابی دارند. برای افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی، مصرف این داروهای گیاهی می‌تواند برای کاهش التهاب مفید باشد. با این حال، مطالعاتی با کیفیت بالاتر نیاز است تا این اثرات را تایید کند. این داروهای گیاهی به طور کلی بی‌خطر هستند؛ اما مهم است که قبل از مصرف آن‌ها در ارتباط با انواع دیگر داروها، با پزشک مشورت کنید.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید