انتشار این مقاله


انار ، میوه دارای اورلیتین می تواند در درمان بیماری التهابی روده موثر باشد

مطالعات درباره انار ( میوه خدایان ) به طور فزاینده‌ای نشان می‌دهند که این میوه تا چه حد سودمند است . بر اساس یک مطالعه جدید اورولیتین گرفته‌شده از انار و همتای مصنوعی آن در درمان بیماری‌های التهابی روده موثرند . مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها(CDC) اظهار می‌کند حدود ۳ میلیون نفر از بزرگ‌سالان آمریکا […]

مطالعات درباره انار ( میوه خدایان ) به طور فزاینده‌ای نشان می‌دهند که این میوه تا چه حد سودمند است . بر اساس یک مطالعه جدید اورولیتین گرفته‌شده از انار و همتای مصنوعی آن در درمان بیماری‌های التهابی روده موثرند .

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها(CDC) اظهار می‌کند حدود ۳ میلیون نفر از بزرگ‌سالان آمریکا در سال ۲۰۱۵مبتلا به نوعی بیماری التهابی روده بودند .

بیماری التهابی روده شامل ۲ وضعیت بیماری کرون و کولیت خونریزی دهنده که با عفونت طولانی دستگاه گوارش شامل مری ، معده و روده شناخته می‌شود .


مقاله مرتبط : IBD یا بیماری التهابی روده


در یک مطالعه جدید محققان دانشگاه اوئیس ویل یک ترکیب طبیعی پیدا کردند که در درمان این بیماری‌ها موثر است . این مطالعه مکانیسمی که احتمالا این ماده از طریق آن عمل می‌کند را نیز توضیح می‌دهد .

ترکیب اورولیتین نوع آ متابولیتی است که به عنوان نتیجه تعامل باکتری‌های روده و پلی فنل های خاصی در انار و برخی میوه‌های دیگر مثل توت‌ها است .

خصوصا اسید الجیک  که در انار ، شاه‌توت ، تمشک و توت‌فرنگی است با رنگدانه INIA P815 بیفیدوباکتریوم پسودوکاتنولاتوم در روده تعامل می‌کند و اورو لیتین تولید می‌کند .

این ترکیب یک همتای مصنوعی  به نام UASO3 دارد که اثری مشابه و نه قوی تر در درمان این بیماری دارد .

محققان یافته‌های اخیرشان را در مجله “ Nature Communication” چاپ کردند .

چگونه این ماده سلامت روده را حفظ می‌کند ؟

بر اساس مطالعات قبلی که فواید فراوان این ماده را نشان دادند اعضای تیم به فکر افتادند تأثیر این ماده بر بیماری‌های التهابی روده را بررسی کنند .

محققان دراین‌باره نوشتند :

مطالعات قبلی اثرات مهاری اورلیتین بر التهاب ، ارتشاح سلولی و پیری را روی مدلهای مختلف نشان دادند .

در این مطالعه جدید از یک نمونه موش استفاده کردند تا ببینند آیا اورلیتین و همتای مصنوعی‌اش می‌توانند به بهبود این بیماری کمک کنند ؟ آزمایش‌ها آن‌ها نشان داد که هر دو نسخه ترکیب التهاب روده را کاهش دادند . این کار با تأثیر بر پل‌های بین سلولی که آرایش سلول‌های پوشاننده روده را مشخص می‌کنند .

این ۲ترکیب اتصالات بین سلولی را تنگ تر کردند که مانع از عبور توکسین ها از این منافذ و ایجاد التهاب می‌شدند .

راجبیر سینگ ، نویسنده اول مطالعه دراین‌باره گفت :

باور عمومی قدیمی در رشته تغذیه است که اورلیتین با اثر ضد التهابی و ویژگی‌های ضد اکسیداتیو اثر خود را نشان می‌دهد .

ما برای اولین بار کشف کردیم روش عمل آن همچنین شامل ترمیم اختلالات در موانع روده و برقراری بی‌عیب موانع می‌شود .

تعامل مواد مغذی و باکتری‌های روده کلید اصلی معما است !

در حال حاضر محققان از مصرف انار و سایر میوه‌ها که منجر به آزاد شدن اورلیتین در روده می‌شوند حمایت می‌کنند .اما الان ضمانتی نیست که مصرف این میوه‌ها علائم التهاب روده را کاهش خواهد داد .

احتمالا علت اصلی این امر این است که در وهله اول ممکن است باکتری‌های کمک‌کننده در تولید اورلیتین در میکروبیوتا روده برخی افراد در مقدار یکسان نباشند یا کلا حضور نداشته باشند .

به این دلیل محققان معتقدند که ترکیب مصنوعی در در مان برخی فرم های بیماری‌های التهابی روده مثل کولیت حاد بیشتر مورد اعتماد و موثرند .UASO3 در مقایسه با اورلیتین ساختار پایدارتری دارد .

براساس گفته‌های رهبر مطالعه ، رائو جالا ، میکروب های روده ما تولید متابولیت های میکروبی سودمند در مجاورت موانع روده برعهده‌گرفته اند .

اما این کار نیازمند حفظ ورورش میکروبیوتا مناسب روده و استفاده از یک رژیم سالم است . این مطالعه نشان می‌دهد مصرف مستقیم اورلیتین  یا آنالوگ آن را برای جبران نبود باکتری‌های مسئول تولید این ماده نشان می‌دهد .

در آینده تیم قصد دارد مطالعات بیشتری برای تأیید مکانیسم های مفید اورلیتین و آنالوگش به خوبی نقش حفاظتی آن‌ها در بیماری التهابی روده بیابد .

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید