انتشار این مقاله


تکنولوژی توانایی‌های زنی را که هیچ حرکتی نداشت ارتقا بخشید

زنی ۵۸ ساله که طرف چپ بدنش بر اثر als فلج شده بود به عنوان اولین بیماری است که با استفاده از مداخله‌ای بین کامپیوتر و مغز برخی از عملکردهای روزانه‌اش را بدست آورده است. این زن به علت بیماری‌ای که نورون‌های حرکتی‌اش را نابود کرده بود، تقریباً نمی‌توانست کاری را انجام دهد به جز […]

زنی ۵۸ ساله که طرف چپ بدنش بر اثر als فلج شده بود به عنوان اولین بیماری است که با استفاده از مداخله‌ای بین کامپیوتر و مغز برخی از عملکردهای روزانه‌اش را بدست آورده است. این زن به علت بیماری‌ای که نورون‌های حرکتی‌اش را نابود کرده بود، تقریباً نمی‌توانست کاری را انجام دهد به جز این که ماهیچه‌های چشمش را کنترل کنترل کند.

این بیمار که جزئیات درمانش در New England Journal of Medicine منتشر شده است، دستگاهی دارد که الکتروکورتیکوگراف نام دارد مستقیماً در مغز نصب می‌شود. این دستگاه ایمپالس‌هایی را که معمولاً با حرکت دست راست مرتبط است دریافت و سپس آن‌ها را تقویت کرده  و با استفاده از وسیله‌ای که در سینه‌ جایگذاری شده آن‌ها را منتقل می‌کند. گیرنده‌ای بی‌سیم بیرون از بدن اطلاعات را به نوعی تبدیل می‌کند که با آن می‌توان کامپیوتری را در مقابل کنترل کرد. برای به کار بردن کامل سیستم بیمار باید با بازی پینگ‌پنگ و کار روی تبلت نهایتاً کلیکی مغزی را انجام می‌دهد، فقط با فکر کردن درباره‌ی حرکت دست راست.

با این حال این تکنولوژی هنوز کند است. بر اساس چیزی که Ars Technica نقل کرده است انتخاب یک حرف از کیبورد صفحه‌ی نمایش حدود ۲۰ ثانیه زمان می‌برد. این سیستم دائماً بهتر خواهد شد تا عملکردهای مفیدتری به آن اضافه شود؛ مثل تنظیم ترموستات یا خاموش روشن کردن تلویزیون در خانه و در عین حال همین استقلالی که این بیمار در کارهای خودش بدست آورده، بسیار عالی است.

brain-implant-helps-a-paralyzed-woman-communicate-at-home-virtualdr-ir

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید