انتشار این مقاله


سلول‌های کشنده، امیدی برای ساخت یک واکسن جهانی برای آنفولانزا

دانشمندان نوعی از سلول‌های ایمنی را یافته‌اند که می‌تواند با همه ویروس‌های شناخته‌شده آنفولانزا بجنگد. این یافته می‌تواند منجر به تولید واکسن‌های تک‌دوز و جهانی شود که در برابر این بیماری کشنده ایستادگی کند.

دانشمندان نوعی از سلول‌های ایمنی را یافته‌اند که می‌تواند با همه ویروس‌های شناخته‌شده آنفولانزا بجنگد. این یافته می‌تواند منجر به تولید واکسن‌های تک‌دوز و جهانی شود که در برابر این بیماری کشنده ایستادگی کند. به گزارش WHO، اپیدمی‌های آنفولانزا که عمدتا فصلی می‌باشند، هر ساله صدها هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند. به دلیل سویه‌های جهش‌یابنده آن، ترکیب واکسن باید مدام به‌روز شود و حفاظت محدودی را به دنبال دارد.

این گزارش به این معنی است که سلول‌ها بالذاته پتانسیل استفاده در ساخت واکسن‌های آنفولانزای تمام-عیار را دارند و نیازی به تغییرات سالانه ندارند.

Marios Koutsakos محقق در دانشگاه ملبورن می‌گوید:

ویروس‌های آنفولانزا به طور متناوب دچار جهش می‌شوند تا از سیستم ایمن بدن فرار کنند. از آنجایی که تنوع آن‌ها بسیار وسیع است، پیش‌بینی و واکسینه‌ی سویه‌ای که موجب انفولانزای پاندمیک بعدی می‌شود بسیار مشکل می‌باشد.

سلول‌های T نوعی از گلبول‌های سفید می‌باشند که بدن را از حیث وجود عفونت‌ها و یا نارسایی‌ها بررسی می‌کنند. این‌ها اجزای ضروری سیستم ایمنی بدن هستند که با باکتری‌ها و ویروس‌های مهاجم مبارزه می‌کنند. این سلول‌ها در شناسایی سایر سلول‌های آسیب‌دیده و کشتن آن‌ها تقریبا بی‌نظیر عمل می‌کنند.

Koutsakos و همکارانش از یک اسپکترومتری وسیع برای شناسایی اجزای ویروس استفاده کردند. این اجزا در همه سویه‌های آنفولانزا دیده می‌شود. اسپکترومتری نوعی روش اسکن است که اجزای مولکولی را بر اساس وزنشان از هم جدا می‌کند. همچنین در نتیجه این آزمایش مشخص شده‌است که سلول‌های T نسبت به سویه‌های A,B و C مبارزه موثری انجام داده‌اند.

آنفولانزا به طور خاص برای قشر سالمند، کودکان و افاردی که دچار نقص یا ضعف ایمنی می‌باشند، بسیار خطرناک می‌باشد. در ضمن این خطر برای قومیت‌هایی که هرگز به این بیماری دچار نبوده‌اند نیز وجود دارد.

محققان مسئول این پزوهش کشف خود را ثبت کرده‌اند و اظهار دارند که امیدوارند که بتوانند یک واکسن آنفولانزای جهانی را بسازند تا از آسیب‌های مهلک آنفولانزاهای پاندمیک و فصلی بکاهند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید