انتشار این مقاله


پیاده‌‌روی نیم‌ساعته می‌تواند فشار خون را به اندازه‌ی درمان دارویی پایین بیاورد!

تنها ۳۰ دقیقه پیاده‌روی صبحگاهی می‌تواند به اندازه‌ی تجویز دارویی روزانه برای کاهش فشار خون، موثر باشد.

تنها ۳۰ دقیقه پیاده‌روی صبحگاهی می‌تواند به اندازه‌ی تجویز دارویی روزانه برای کاهش فشار خون، موثر باشد.
مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده، نشان می‌دهد پیاده‌روی روزانه‌ی کوتاه‌مدت روی تردمیل می‌تواند اثرات طولانی مدتی داشته باشد و این اثرات با راه‌رفتن‌های کوتاه در طول روز علاوه بر فعالیت تردمیل، تشدید می‌شود.
در آزمایشات مربوطه، ۳۵ زن و ۳۲ مرد در سنین بین ۵۵ تا ۸۰، به طور تصادفی و حداقل با فاصله‌ی زمانی شش روز، در سه برنامه‌ی روزانه‌ی متفاوت قرار گرفتند.
اولین برنامه تشکیل شده بود از ۸ ساعت نشستن مداوم، درحالی که دومین برنامه شامل یک ساعت نشستن قبل از نیم ساعت پیاده‌روی روی تردمیل با شدت متوسط بود. برنامه‌ی نهایی شامل یک ساعت نشستن قبل از نیم ساعت پیاده‌روی روی تردمیل بود و در ادامه به ۶.۵ ساعت نشستن منجر می‌شد که هر نیم‌ساعت یکبار با ۳ دقیقه راه رفتن ملایم همراه می‌شد.
مطالعه در محیط آزمایشگاهی برای استاندارد کردن نتایج انجام شد، یعنی؛ مردان و زنان همگی غذای یکسانی شب قبل و در طول روز آزمایش مصرف می‌کردند‌.
مایکل وییلر و همکارانش در دانشگاه وسترن استرالیا پی بردند، مردان و زنانی که فعالیت ورزشی دارند نسبت به سایرین فشار خون پایین‌تری دارند.
این اثر به ویژه در‌‌ مورد فشار خون سیستولی مشاهده شد، زیرا که فشار خون سیستولی که در واقع به هنگام انقباض قلبی وارد عروق خونی می‌شود، نسبت به فشار خون دیاستولی پیش‌بینی‌کننده‌ی قوی‌تری برای بیماری‌های قلبی است.
همچنین تنها ۳ دقیقه بیشتر شدن مدت زمان پیاده‌روی، در زنان نسبت به مردان اثرات بیشتری را نشان داد.
تیم مطالعاتی دقیقاً علت این تفاوت را نمی‌داند اما از آنجا که این زنان یائسه بودند به نظر می‌رسد به علت ریسک‌پذیری بالاتر این زنان نسبت به بیماری‌های قلبی-عروقی بوده‌باشد.

وییلر می‌گوید:

کاهش در فشار‌خون سیستولی این مردان و زنان، در نشستن موقتی که با فعالیت ورزشی همراه بود، به اندازه‌ی داروهای ضد فشار‌خون که برای کاهش ریسک مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی مصرف‌ می‌شوند ،موثر بود.

این مطالعه شواهد بزرگی را در جهت این‌ که فعالیت ورزشی مرتب میتواند فشار خون و ریسک حملات قلبی را کاهش دهد، فراهم آورد.
کریس آلن، در دپارتمان قلب بریتانیا، می‌گوید:

فعالیت ورزشی میتواند هم جسم شما و هم ذهن شما را تحت تاثیر قرار دهد، برای همین نیم‌ساعت فعالیت ورزشی یک راه عالی برای شروع روز می‌باشد.

کیمیا مطلق


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید