انتشار این مقاله


۹ واقعیت جالب در مورد استخوان‌های دنده!

بدن انسان بسیار جالب است. این جمله شاید خیلی خودمان یباشد وبار مطلب علمی ما را به خوبی بیان نکند. و بسیاری از ما هنوز در مورد شکستگی ها و اعمال و معماهای پیرامون ارگان های مختلف بدن هنوز هم ابهاماتی وجود دارد. دنده ها تنها یک غذای خوشمزه سفارشی در یک رستوران نیستند که […]

بدن انسان بسیار جالب است. این جمله شاید خیلی خودمان یباشد وبار مطلب علمی ما را به خوبی بیان نکند. و بسیاری از ما هنوز در مورد شکستگی ها و اعمال و معماهای پیرامون ارگان های مختلف بدن هنوز هم ابهاماتی وجود دارد.
دنده ها تنها یک غذای خوشمزه سفارشی در یک رستوران نیستند که  بلکه اکثر این استخوان ها در محل های معینی به استخوان استرنوم که ما با عنوان استخوان جناغ میشناسیم متصل شدند و محفظه ای را ایجاد می‌کنند که این استخوان ها وظیفه ی حفاظتی از ارگان های داخلی خود را برعهده دارند یعنی قلب و ریه ها بخشی از طحال و بخش اعظم کبد و به شکلدهی کلی این ناحیه کمک میکند که این نیز در چگونگی حرکت این ریه ها نقش به سزایی دارد. دنده ها علاوه بر نقش حفاظتی که دارند در صورتی که آسیب ببینند میتواند کشنده باشد یا اینکه ارگان های مختلف بدن را سوراخ کند و سبب آسیب جدی به ارگان های مختلف شود.
جان مارتینز کارشناس ارائه دهنده ی خدمات درمانی اورژانسی به عنوان موسس مرکز سلامت در کالیفرنیا این ۹ نکته ی جالب در مورد دنده ها را ذکر کرد.
۱.دنده های شما مانند دسته ی سطل کار میکنند:
به این ترتیب باعث گستردگی ریه ها در هنگام تنفس میشود؛ مارتینز استاد دانشگاه توضیح میدهد که: استخوان های ریه مشابه دسته های سطل هستند که باعث میشوند به راحتی در بالا بروند و باعث گستردگی  بیشتر و افزایش حجم ریه ها در هنگام دم میشود.
۲. شما سه نوع دنده در بدن خود دارید:
بدن انسان ۱۲ جفت دنده دارد که که ۷ تای اول آن از سمت استخوان های ستون فقرات به سمت استخوان جناغ کشیده شده است و تحت عنوان ” دنده های حقیقی ” نامگذار میشود چراکه به صورت مستقیم و حقیقی از یک استخوان به استخوان دیگر مفصل میشوند. دنده های ۸ تا ۱۰ ” دنده های کاذب” هستند چراکه این دنده ها این دنده ها از استخوان ها ی ستون فقرات شروع شده اما نه به  صورت حقیقی بلکه به صورت غیر مستقیم و غیر حقیقی به استخوان جناغ متصل میشوند و این اتصال غیرمستقیم از طریق غضروف استخوان ها ی بالایی تر انجام میگیرد. و در نهایت دو دنده ی انتهایی یعنی دنده های شماره ی ۱۱ و ۱۲ را ” دنده‌های شناور” مینامند چراکه این دنده ها کوتاهتر از سایرین بوده و از ستون مهره ها شروع شده اما در سمت مقابل به استخوان جناغ متصل نمیشوند.
۳.یک افسانه در مورد تعداد دنده‌های زنان وجود دارد:
در یک تلاش برای اثبات این مسئله که داستان آدم و حوا که در انجیل آمده و میگوید که حوا از دنده های آدم به وجود آمده و معلمان مدارس دینی و پیشوایان روحیانی معتقد اند که خانم ها بیشتر از آقایان دنده دارند؛ اما اجازه دهید که همین الان به این مسئله پایان دهیم و بگوییم که به هیچ عنوان این چنین نیست و تعداد دنده ها به هیچ عنوان ربطی به جنسیت افراد ندارد و همه ی افراد ۱۲ دنده دارند. هر چند که مطالعات نشان داند حجم هر دنده در زنان به طور متوسط ده درصد کمتر از حجم دنده ی  معادل در مردان است.
۴. در برخی از موارد نادر دیده شده است که انسان ها دارای ” دنده ی گوریلی” هستند :
در برخی از موارد که اصلا ارتباطی هم با جنسیت افراد ندارد، افراد میتوانند یک دنده ی کمری اضافه داشته باشند علاوه بر دنده های موجود در قفسه ی سینه و این افراد در نتیجه در مجموع ۱۳ جفت دنده در بدن خود دارند، دقیقا مشابه حالتی که در جد نزدیک آدمی یعنی گوریل ها وجود دارد. به همین دلیل در زبان محاوره ای به آن دنده ی گوریلی گفته میشود.
۵. دنده ها دلیلی هستند که باعث شده بود انسان‌های غارنشین نیازی به کمربند نداشته باشند:
انسان های غارنشین قفسه ی دنده ای آن ها پهن تر و کلفت تر بود از انسان های جدید امروزی که نحیف تر از اجداد خود هستند. عاملی که باعث شده است بدن انسان ها به مدل های وحشتناکی برای پوشیدن جین های باریک تبدیل شود! مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ در ژورنال امریکایی انسان شناسی فیزیکی (American Journal of Physical Anthropology ) دریافت که رژیم غذایی دوره ی غارنشینی و عصر یخبندان باعث ایجاد یک قفسه ی بزرگ و لگن پهن در غار نشینان شده بود. و اساسا میزان کربوهیدرات در بدن این افراد کاهش یافته بود و چربی جایگزین آن شده بود و این خود عاملی برای افزایش اندازه ی ارگان کبد بود.    و این امر باعث افزایش حجم کلیه و کبد  شده و در واقع میتوان گفت که به اعتقاد نویسنده ی مقاله این ارگان ها در واقع این ارگان ها با تظاهرات مورفولوژی به این تغییرات پاسخ میدهد. به عبارت دیگر قفسه ی سینه برای جا دادن ارگان هایی که به دلیل تغییر رژیم غذایی اکنون بزرگ شده بودند بزرگ شده بود.
۶. دو ورزشکار با رشته های ورزشی متفاوت میتوانند یک نوع آسیب در بدن داشته باشند:
قایق رانان و بازیکنان فوتبال دو گروه عمده از ورزشکاران هستند که بیش از سایرین در معرض شکستگی پاتولوژیکی دنده ها یا شکستگی تنشی دنده‌ها (نوعی ترک یا خط مو برداشتن استخوان که میتواند در استخوان ها به دلیل ضربات مکرر یا طولانی مدت رخ دهد و شیوع آن در زنان ورزشکار بیشتر از مردان ورزشکار است) قرار میگیرند. مسبب این درد و شکستگی این است که ماهیچه ی سراتوس قدامی فشار مکرر و طولانی مدت بر دنده های ظریف این افراد می آورد. از دیگران ورزشکارانی که بیشتر به این نوع شکستی دنده ای دچار میشوند میتوان به گلف بازان، رقصنده ها، وزنه برداران و والیبالیست ها اشاره کرد.
۷. شاید عجیب باشد ولی شما حتی با یک عطسه ی قوی میتوانید باعث شکستگی دنده ها ی خود شوید!:
شکستگی واقعی دنده زمانی اتفاق می‌افتد که یک استخوان به طور کامل شکسته باشد که معمولا در اثر یک تروما و ضربه ی محکم مثل ضربه ی توپ فوتبال یا حتی تصادف میتواند رخ دهد هرچند که حتی یک سرفه یا عطسه ی محکم نیز میتواند منجر به شکستگی واقعی استخوان دنده شود چرا که باعث انقباض شدید عضلات دیواره ی قفسه ی سینه شده و از بزرگ شدن بیش از اندازهی  قفسه ی سینه جلوگیری میکند. درمان شکستگی دنده ها در این حالت مشابه حالت قبلی یعنی شکستگی استرسی دنده ها است.
۸. زنان در طول تاریخ از گن استفاده میکردند تا ارگان های داخل شکم خود را در ناحیه یکمری به هم نزدیکتر کنند و سینه های خود را برجسته تر نشان دهند.  علی رغم اینکه از دهه ۱۹۲۰ استفاده از این گن ها از دنیای مد خارج شده بود و  زنان شروع به پوشیدن لباس های راحتتر از دوران فلپر کردند و آن ها را ترجیح می دادند، همچنان تعدادی از زنان معاصر هنوز به دلایل مختلف  از زیبایی شناسی گرفته تا هنرهای نمایشی استفاده می کردنند که نوعی تنگ کننده ناحیهی کمر است. پزشکان هشدار می دهند که این کار خطر آسیب دائمی به اندام های داخلی و همچنین خطر سندرم های ناراحت کننده‌ای مانند سندرم ریفلاکس اسید و درد پشت وجود دارد. با این حال این گفته ها هیچ یک از افرادی که مایل هستند اینگونه لباس بپوشند را منصرف نمیکند.
۹. یک رکورد جدید با داشتن باریک ترین کمر معادل با ۱۵ اینچ در کتاب گینس ثبت شده است:
در سال ۲۰۱۱ کتی جانگ کسی بود که یک رکورد جدید به نام خود در کتاب گینس ثبت کرد وی باریکترین دور کمر را معادل با ۱۵ اینچ  در جهان دارد به گفته ی خودش او تمام بیست و چهار ساعت هفته یک گن دور کمر خود میبندد تا دور کمر خود را کوچک و کوچکتر کند کار اون بر روی شکل دنده های انتهایی نیز تا حدودی تاثیر گذاشته است امروزه اعمال جراحی انجام میگیرد که با شکستن دنده های اتنهایی اندازه ی دور کمر را کاهش میدهند.

پرنیا پویا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید