انتشار این مقاله


آیا کمبود ویتامین D در بارداری، با خطر ابتلا به شیزوفرنی ارتباط دارد؟

برخی مطالعات ارتباطی را بین کاهش مقادیر ویتامین D و ریسک ابتلا به شیزوفرنی نشان می‌دهند.

برخی مطالعات ارتباطی را بین کاهش مقادیر ویتامین D و ریسک ابتلا به شیزوفرنی نشان می‌دهند.

طبق انستیتو ملی سلامت ذهن، شیزوفرنی یکی از دلایل ناتوانی ذر سراسر جهان است. علائمی مثل هذیان، توهم و مشکلات شناختی نشان‌دهنده‌ی شیزوفرنی است. اما محققان تا مدت‌ها قادر نبودند دقیقا علت این اختلال را بیابند. آن‌ها برخی دلایل احتمالی را شناسایی کردند مثل حضور برخی ژن‌ها یا مواجهه با برخی ویروس‌ها، براساس مطالعات قدیمی‌تر شیزوفرنی درجاهایی که تابش آفتاب کم است ممکن است بارزتر باشد.


مقاله مرتبط : اسکیزوفرنی


برخی دانشمندان فرض کردند که شاید کمبود ویتامین D یک ریسک فاکتور برای این شرایط باشد. در یک مطالعه جدید توسط تیمی از دانشگاه آروس در دانمارک و دانشگاه کویینزلند در استرالیا محققان دریافتند نوزادان با سطح پایین ویتامین D ریسک بیشتری برای ابتلا به شیزو فرنی در آینده دارند. پروفسور مک گراث توضیح داد :

بیشتر توجه بر مطالعات شیزوفرنی بر فاکتورهای قابل توضیح در سنین کمتر متمرکز است که با هدف کاهش بار این بیماری انجام می‌شود .

مطالعات پیشین یک ریسک افزایش یافته از شیزو فرنی را درارتباط با تولد در زمستان یا بهار و زندگی در کشورهایی با عرض جغرافیایی بیشتر مثل دانمارک نشان می‌دهند. در یک مقاله چاپ شده در ژورنال Scientific Reports نویسنده گزارش داده که کمبود ویتامین D در نوزادان درهنگام تولد مسئول حدود ۸ درصد از تمام موارد شیزوفرنی در دانمارک است.

افزایش ۴۴ درصدی خطر!

مطالعه جدید داده های ۲۶۰۲ نفر از اهالی دانمارک را بررسی کرده است. محققان سطح ویتامین D را در نمونه‌های خون نوزادان از سال ۱۹۸۱-۲۰۰۰ اندازه گرفتند. همه آن‌ها تقریبا در اوایل بزرگسالی شیزوفرنی را نشان دادند. در این مطالعه کوهورت پروفسور مک گراث و تیمش این نمونه‌ها را با نمونه‌های دیگری از افراد بدون شیزوفرنی مقایسه کردند. محققان این افراد را براساس شباهت تاریخ تولد و جنسیت بیولوژیکی به افراد مورد مطالعه انتخاب کرده بودند. اعضای تیم دریافتند افرادی که با کمبود ویتامین D به دنیا می‌آیند ۴۴درصد بیشتر ریسک ابتلا به شیزوفرنی رانشان دادند . هم‌چنین این کمبود برای حدود ۸درصد از همه تشخیص‌های شیزوفرنی در دانمارک قابل محاسبه بود. مک گراث در ادامه گفت :

ما فکر می‌کنیم که کمبود سطوح ویتامین D در زنان باردار به دلیل نبود مواجهه با خورشید در طی ماه‌های زمستان ممکن است این ریسک را بالا ببرد. ما ارتباط بین کمبود ویتامین D و ریسک شیزوفرنی را پیدا کردیم. پیشگیری از کمبود ویتامین D در خانم‌هایی که باردارند بچه‌ها را در مقابل شیزوفرنی محافظت می‌کند .

از آن‌جایی که جنین درحال رشد به طور کامل به ذخایر ویتامین D مادر وابسته است؛ همانطور که مکمل های فولات از نقایص لوله عصبی جلوگیری می‌کنند اطمینان از وجود کافی ویتامین D در بدن مادر در پیشگیری از برخی نمونه های شیزوفرنی موثر است.

درآینده محققان قصد دارند آزمایشی بالینی برای سنجش لزوم یا عدم لزوم استفاده ازمکمل‌های ویتامین D در زنان باردار ترتیب دهند. این کار به طور موثری کودکان آن‌ها را از مواجهه با شرایط عصبی محافظت می‌کند . قدم بعدی دادن مکمل های ویتامین D بصورت تصادفی به زنان باردار دارای کمبود ویتامین D است و هدف از این کار اندازه گیری میزان تاثیر آن بر رشد مغزی کودک و ریسک اختلالات عصبی مثل اوتیسم و شیزوفرنی است.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید