انتشار این مقاله


۵ اختلال روانی معروف که رابطه‌ی ژنتیکی دارند

مطالعه­ی تازه­ای این هفته در مجله­ی ژورنال لانست نشان می­دهد که یک رابطه­ی ژنتیکی مشترک میان ۵ اختلال روانی معروف وجود دارد. این گزارشات بر پایه­ی آزمایشاتی که داده­های آنها شامل ۶۰۰۰۰ نفر در سطح جهان اند، می­باشند. نتایج حاکی از این اند که این ۵ اختلال در نارسایی­های ژنتیکی متعددی اشتراک دارند به طوری […]

مطالعه­ی تازه­ای این هفته در مجله­ی ژورنال لانست نشان می­دهد که یک رابطه­ی ژنتیکی مشترک میان ۵ اختلال روانی معروف وجود دارد. این گزارشات بر پایه­ی آزمایشاتی که داده­های آنها شامل ۶۰۰۰۰ نفر در سطح جهان اند، می­باشند. نتایج حاکی از این اند که این ۵ اختلال در نارسایی­های ژنتیکی متعددی اشتراک دارند به طوری که ایجاد واکنشی در مغز می­تواند این بیماری­ها را به­همراه آورد: شیزوفرنی، اختلال دوقطبی، اوتیسم، افسردگی حاد و اختلال کمبود توجه (یا ADD)

علی رغم این که این اختلالات در طبیعت بسیار متفاوت به­نظر می­آیند، هر کدام با علل ژنتیکی یکسانی آغاز می­شوند. پس چگونه است که فردی در نهایت مبتلا به شیزوفرنی و فردی دیگر علائم ADD را نشان می­دهد؟ محققان عقیده دارند که فاکتور­های ژنتیکی و محیطی دیگر، نقشی کلیدی در نوع اختلالی که فرد در نهایت به آن مبتلا خواهد شد را تعیین می­کنند.

دکتر جردن اسمولر سردبیر مجله و استاد روان­پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست می­گوید:

آنچه ما در این تحقیقات به ­آن پی بردیم تنها نوک یک کوه یخ است. و هرچه این مطالعات پیشرفت می­کنند ما انتظار داریم ژن­های دیگری بیابیم که با یک­دیگر همپوشانی دارند. اختلالاتی که ما به هیچ عنوان فکر نمی­کردیم با این حجم از تفاوت این­چنین ارتباطات محکمی داشته ­باشند.

هدف این مطالعه آن است که یاد بگیریم چگونه با همان میزان دقت که برای تشخیص بیماری­های فیزیکی به­کار می­بریم، بیماریهای روانی را نیز تشخیص دهیم. دکتر بروس کودبرگ از موسسه ملی سلامت روان ایالات متحده آمریکا تفاوت میان بیماری­ها به طور مثال حمله­های قلبی (که پزشکان می­توانند آزمایشات متعددی انجام دهند تا وقوع آن را تایید کنند) و این­گونه اختلالات روانی که عملا راه اثبات فیزیکی ندارند به جز علائمی که توسط متخصصان تایید شده­اند، را توضیح می­دهد. به عبارت دیگر، شما نمی­توانید آزمایشی دهید که نشان دهد مبتلا به شیزوفرنی یا اختلال دوقطبی هستید. پزشکان به راحتی به علائم شما نگاه می­کنند برای بهترین تشخیص ممکن، بر اساس اطلاعات خود تلاش می­کنند.

دکتر رابرت لویتن، روان­پزشک مرکز اعتیاد و سلامت روان تورنتو، می­گوید:

ما یک قدم به کشف راز­های بیماری­های روانی و ارتقا دادن درمان­های هدفمند نزدیک شده­ایم، اگرچه هم­چنان روند کندی را طی می­کند. چشم­انداز تحقیقات به این معنی است که ما می­بایست درک بیشتری از چگونگی پیشرفت بیماری­های مختلف در افراد مختلف با آسییب­پذیری ژنتیکی یکسان داشته­باشیم.

ساناز نوری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید