انتشار این مقاله


قارچ پوستی در ایجاد بیماری کرون نقش دارد

محققان به بررسی ارتباط قارچ پوستی و بیماری کرون پرداخته‌اند و متوجه شده‌اند قارچ‌هایی که معمولا در فولیکول‌های موی انسان یافت می‌شوند در روده نیز وجود دارند

محققان به بررسی ارتباط قارچ پوستی و بیماری کرون پرداخته‌اند و متوجه شده‌اند قارچ‌هایی که معمولا در فولیکول‌های موی انسان یافت می‌شوند در روده نیز وجود دارند، و ممکن است اختلالات روده‌ای مانند بیماری‌های التهابی روده (IBD) را در بیمارانی که زمینه ژنتیکی دارند، بدتر کنند. این مقاله، در مجله Cell Host & Microbe منتشر شده است.
مخمرهای مالاسزیا که در پوست چرب و فولیکول های پوست کف سر یافت می‌شوند، با اختلالات پوستی از جمله شوره ارتباط دارند. این قارچ میکروسکوپی در روده نیز وجود دارد اما مشخص نیست چه کاری و با چه مکانیسمی انجام می‌دهد.

دکتر دیوید آندرهیل گفت:

شیوع بیشتر مالاسزیا ریستریکا در روده‌ بیماران مبتلا به کرون نسبت به افراد سالم ما را شگفت زده کرد.

حضور مالاسزیا به یک تفاوت معمول در ژن موثر در ایجاد ایمنی به این قارچ ارتباط داده شد، این حالت ژنتیک در بیماران مبتلا به بیماری کرون بیشتر از افراد سالم است.


مقاله مرتبط: بیماری کرون


تحقیقات روی قارچ‌های میکروبیوم روده

بیماری‌های التهابی روده به علت تغییر پاسخ‌های سیستم ایمنی به میکروبیوم روده ایجاد می‌شوند.
در حالی که اکثر مطالعات روی باکتری‌های میکروبیوم روده تمرکز می‌کنند، تیم دکتر آندهیل به بررسی حضور قارچ‌ها و نقش بالقوه آن‌ها در ایجاد بیماری‌های روده پرداخته‌اند.

دکتر خوزه رامون در این باره گفت:

تغییراتی در قارچ‌های روده، مانند افزایش مالاسزیا ریستریکا و پاسخ سیستم ایمنی به آن، ممکن است یکی از عوامل بدتر شدن علائم بیماری کرون در مجموعه‌ای از مبتلایان به این بیماری باشد.

در ابتدا محققان متوجه شدند در موش‌ها، ایجاد پاسخ ایمنی در برابر قارچ‌های میکروبیوم دستگاه گوارش‌شان به کنترل التهاب‌های این مسیر کمک می‌کند. در موش قارچ مالاستزیا رسیتریکا موجب بدتر شدن کولیت، نوعی بیماری التهابی روده، می‌شد.

در این مطالعه مشخص شد در مقایسه با افراد سالم، قارچ‌های موکوس روده‌ی بیماران مبتلا به کرون، نوعی بیماری التهابی روده، به طور قابل ملاحظه‌ای خیلی بیشتر هستند. به طور دقیق، مالاسزیا ریستریکا در افراد مبتلا به بیماری کرون که آلل CARD9 (ریسک آلل بیماری‌های التهابی روده) در ژنتیک‌شان داشتند، افزایش یافته بود.
این آلل توانایی سلول‌های ایمنی بدن را برای پمپاژ سیتوکین‌های التهابی در پاسخ به پالاسزیا ریستریکا، افزایش می‌دهد.


مقاله مرتبط: یک ژن به تنهایی می‌تواند خطر بروز بیماری کرون را افزایش یا کاهش دهد


دکتر آندرهیل افزود:

اطلاعات به دست آمده نشان نمی‌دهد که حضور مالاسزیا در روده ذاتا بد است. ما آن را در برخی از افراد سالم پیدا کردیم، و در موش‌ها هم به خودی خود باعث ایجاد بیماری در روده نمی‌شد، به نظر می‌رسد اگر التهاب روده‌ای وجود داشته باشد، مالاسزیا آن را بدتر می‌کند.

گام بعدی بررسی این است که آیا ریشه کن کردن این مخمر از میکروبیوم روده در این زیر مجموعه از بیماران کرون، علائم آنها را کاهش می دهد یا نه؟

انیس گنج‌پور ثالث


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید