انتشار این مقاله


اسپری بینی ضدافسردگی تأییدیه‌ی FDA گرفت

چهارشنبه‌ی گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تجویز یک دارو با اساس کتامینی را برای درمان افسردگی تأیید کرد.

چهارشنبه‌ی گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تجویز یک دارو با اساس کتامینی را برای درمان افسردگی تأیید کرد. محققان هر چند بر احتیاط در این باره اتفاق نظر دارند؛ اما مشتاق مسیر جدیدی هستند که برای درمان علائم افسردگی، اضطراب و افکار خودکشی پیش‌روست. Steven Hollon، محقق دانشگاه واندربیلت، در مصاحبه با New York Times اذعان داشت:

طی ۳۰ سال گذشته ما یافته‌ی جدیدی نداشته‌ایم. پس اگر این دارو در پاسخ‌دهی سریع‌تر بیماران مقاوم به درمان مؤثر واقع شود و بتوانیم به طور ایمن از آن استفاده کنیم، می‌توان آن را به نوبه‌ی خود نعمتی بزرگ برشمرد.

کتامین داروی بیهوشی است که احتمالاً بیشتر به عنوان داروی تفریحی شناخته می‌شود؛ اما در سال‌های اخیر، به عنوان راهی برای درمان افسردگی و اضطراب، توجه محققان را به خود جلب کرده است. چنانچه می‌توان به افزایش شمار کلینیک‌هایی اشاره کرد که درمان‌های مبتنی بر کتامین عرضه می‌کنند.

تأیید داروی جدید تحت عنوان اسپراواتو توسط FDA، دسترسی به دارو را تسهیل خواهد نمود. اگرچه FDA، دارو را تنها برای درمان افسردگی مقاوم به درمان‌های رایج توصیه می‌کند. به ادعای تایمز این دارو در درازمدت جایگزین کلاس‌های دارویی غالب‌تر بیماری از جمله پروزاک خواهد بود؛ داروهایی که حین عرضه، توجه رسانه‌ای زیادی را به خود جلب کردند، اما نتوانستند نتایج مورد انتظار را به ارمغان بیاورند.

اسپری بینی ضدافسردگی

برخی محققان احتیاط در این باره را لازم دانسته و اذعان داشتند افسردگی بیماری پیچیده‌ای است و کتامین در کارآزمایی‌های انجام شده بهتر از دارونما عمل نکرده است.

حال ما دارویی با مکانیسم متفاوت‌تر از عملکرد داروهای ضدافسردگی قبلی در اختیار داریم. اما من در مورد اثر اعتیادآور آن تردید دارم.

Erick Turner، مسئول سابق FDA و استاد روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی Oregon

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید