انتشار این مقاله


ترمیم ارتباط سلول های مغزی در بیماری آلزایمر

تحقیقات جدید مرکز جواد موفقیان در دانشگاه بریتیش کلمبیا راهی برای ترمیم جزئی ارتباط سلول های مغزی اطراف ناحیه‌ای که به وسیله پلاک های مرتبط با آلزایمر آسیب دیده‌اند،پیدا کرده اند. یافته های منتشر شده این هفته nature communication با استفاده از داروی سفتراکسیون و آنتی بیوتیک های مورد تائید FDA برای درمان عفونت های […]

تحقیقات جدید مرکز جواد موفقیان در دانشگاه بریتیش کلمبیا راهی برای ترمیم جزئی ارتباط سلول های مغزی اطراف ناحیه‌ای که به وسیله پلاک های مرتبط با آلزایمر آسیب دیده‌اند،پیدا کرده اند.

یافته های منتشر شده این هفته nature communication با استفاده از داروی سفتراکسیون و آنتی بیوتیک های مورد تائید FDA برای درمان عفونت های باکتریایی، درمان دارویی بالقوه ای با هدف کاهش آسیب وارد شده به سلول های مغزی که در مراحل اولیه آلزایمر ایجاد می شود، شرح داده است.

پلاک های آمیلوئیدی ناشی از رسوب آمیلوئید در قسمت هایی از مغز بیمار که مبتلا به آلزایمر هستند ایجاد میشود.این پلاک ها با  آسیب های ایجاد شده ناشی ازبیماری آلزایمر مرتبط هستند زیرا این پلاک ها مانع از برقراری ارتباط  بین سلولی می شوند و برای سلول های عصبی سمی هستند. محققان پی برده اند که در نواحی از مغزی مجاور این پلاک ها، سطوح بالایی از گلوتامات که یک ملکول پیام رسان در ارتباطات بین سلولی است همزمان با فعالیت زیاد در سلول های گلیا دیده می شود.

در منطقه مملو از گلوتامات که ارتباط بین نورون ها تغییر نموده و یا مختل شده است، مرگ نورون ها در مراحل پایانی بیماری رخ می دهد. با تصویر برداری از سلول های گلیال و گلوتامات اطراف پلاک ها، می توانیم ببینیم که سلول ها نمی توانند گلوتامات انباشته شده در این مناطق مغز را بزدایند.با استفاده از سفتراکسیون می توانیم انتقال گلوتامات را تنظیم نماییم . همانطور که دکتر MacVicar  محقق اصلی این پژوهش و استاد روانپزشکی می گوید: ” با بازیابی سطوح اولیه گلوتامات می توان  تغریباد فعالیت اولیه نورون ها را نیز بازیابی نمود.”

البته یافته های تیم تحقیقاتی به درمان علائم اولیه بیماری آلزایمردلالت دارد.

این ناکارآمدی در ارتباط سلولی در مراحل اولیه بیماری رخ می دهد، پیش از آن که نقصان حافظه قابل مشاهده باشد.گفته های دکتر جاسمین هافندل ،دانشجوی سابق فوق دکترا در آزمایشگاه دکتر MacVicar و نویسنده اصلی مقاله، “این باعث جذابیت خاص اکتشاف ما می شود، زیرا که راهی برای بدست آوردن یک استراتژی مداخله گرانه به منظور جلوگیری یا به تاخیر انداختن از نابودی نورون ها و حافظه باز کرده است.”

سفتراکسیون یک آنتی بیوتیک است که عموما قبل از چندین نوع جراحی برای جلوگیری از عفونت به کار می رود. اگرچه اخیرا یک سری آزمایش بالینی در مشاهده پیشرفت درمان بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک با  استفاده ازسفتراکسیون شکست خورده اند، محققان در مورد پتانسیل این دارو برای درمان مداخله ای اولیه در بیماری آلزایمر امیدوار هستند.

ثمین علی حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید