انتشار این مقاله


کاکائو می‌تواند به درمان علائم رایج MS کمک کند!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف روزانه‌ی نوشیدنی کاکائو به مدت ۶ هفته، باعث کمک به مبارزه با خستگی در افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس می‌شود.

تحقیقات جدید که در مجله‌ی Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry چاپ شده است، نشان می‌دهد که مصرف روزانه‌ی نوشیدنی کاکائو به مدت ۶ هفته، باعث کمک به مبارزه با خستگی در افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس می‌شود.
بر اساس آخرین آمار، مالتیپل اسکلروزیس (MS) یک اختلال خودایمنی است که حدود ۱ میلیون نفر را در ایالات متحده و ۲.۵ میلیون نفر را در کل جهان درگیر کرده است.
MS بر دستگاه عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد.
علائم این بیماری معمولا شامل ضعف عضلانی، احساس سوزش، بی‌حسی، درد مزمن، ضعف در تعادل و هماهنگی، خستگی و اختلال در تمرکز است.
در واقع، ۹ نفر از هر ۱۰ نفر مبتلا به MS، دچار خستگی هستند؛ درمان این علامت معمولا مشکل است. تحقیقات قدیمی نشان داده است که مصرف روزانه‌ی ۴۵ گرم شکلات تلخ، می‌تواند باعث بهبود خستگی مزمن شود. شکلات تلخ حاوی ۷۰ تا ۸۵ درصد کاکائو است.
بر اساس این یافته‌های قبلی، Shelly Coe (از دپارتمان ورزش، علوم سلامت و کار اجتماعی مرکز Brookes آکسفورد در بریتانیا) و تیمی از دانشمندان، آزمایشی طراحی کردند تا بررسی کنند آیا کاکائو می‌تواند چنین اثرات سودمندی را بر خستگی افراد مبتلا به MS داشته باشد یا خیر؟

مطالعه‌ی اثرات flavonoid ها

کاکائو شامل flavonoid هاست؛ این ترکیبات گیاهی به طور طبیعی در میوه‌ها، سبزیجات، شراب و چای وجود دارند.
مطالعات متعددی نشان داده است که flavonoid ها دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد سرطانی و محافظت‌کننده‌ی اعصاب هستند.

در مطالعه‌ی کنونی، Coe و همکارانش، به طور تصادفی ۴۰ بزرگسال مبتلا به MS راجعه و خستگی را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول، یک فنجان نوشیدنی سرشار از flavonoid (حاوی شیربرنج و پودر کاکائو) دریافت کرد؛ در حالیکه گروه دیگر، یک نوشیدنی حاوی مقادیر کمی از flavonoid را مصرف کرد.
محققان، میزان خستگی شرکت‌کنندگان و قابلیت خستگی آن‌ها را در ابتدا، دوره‌ی میانی و انتهای مطالعه بررسی کردند. قابلیت خستگی به این معناست که یک فرد تا چه مدت می‌تواند عملکرد شناختی و فیزیکی خود را پیش از بروز خستگی تنظیم کند.
این ارزیابی شامل ارزیابی ذهنی و استفاده از یک گام‌شمار برای نظارت بر سرعت راه‌رفتن شرکت‌کنندگان بود. محققان این ارزیابی را در سه نقطه‌ی زمانی متفاوت در طول روز انجام دادند.

یک راه آسان و ایمن برای بهبود علائم MS

مطالعه نشان داد که نوشیدن نوشابه‌‌ی سرشار از flavonoid، تاثیر کوچکی بر خستگی و تاثیر متوسطی بر قابلیت خستگی دارد.
به ویژه، افرادی که نوشیدنی سرشار از flavonoid را مصرف کردند،  ۴۵ درصد بهبود خستگی و ۸۰ درصد افزایش سرعت راه‌رفتن را تجربه کردند.
هم‌چنین شرکت‌کنندگان گروه سرشار از flavonoid، احساس درد کم‌تری را گزارش کردند؛ در حالیکه محققان این علامت را به طور عینی اندازه نگرفته بودند. Coe و همکارانش نتیجه گرفتند:

یک نوشیدنی سرشار از flavonoid، توانایی بهبود خستگی و قابلیت خستگی را در افراد مبتلا به MS راجعه دارد.

نویسندگان می‌گویند:

مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که استفاده از مداخلات رژیمی، شدنی است و ممکن است فواید طولانی‌مدتی را برای کنترل خستگی از طریق بهبود خستگی و راه‌رفتن به همراه داشته باشد.

Coe و همکارانش یادداشت می‌کنند:

استفاده از رویکردهای رژیمی برای کاهش خستگی و عوامل مرتبط با آن در افراد مبتلا به MS، یک راه آسان، مطمئن و مقرون به صرفه برای تاثیرگذاری بر کیفیت زندگی و استقلال این افراد است؛ این فرآیند به افراد اجازه می‌دهد تا احساس کنترل بیشتری بر شرایط خود داشته باشند.

با این حال، دانشمندان اقرار کرده‌اند که به یک ارزیابی کامل و مقرون به صرفه (شامل ابعاد وسیع و پیگیری طولانی‌مدت) نیاز است.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید