انتشار این مقاله


کلیاتی درباره سنگ‌کلیه

سنگ‌های کلیه معمولاً در جایی که ادرار می‌خواهد به حالب (لوله‌ای که از کلیه به مثانه می‌رود) بریزد تشکیل می‌شود. سنگ‌های کلیه کوچک می‌توانند به‌راحتی از کلیه دفع شوند و حتی ممکن است شما متوجه نشوید، اما سنگ‌های کلیه بزرگ‌تر هنگامی که به سمت مثانه می‌روند باعث آزردن و کشیده شدن حالب و هم‌چنین مسدود […]

سنگ‌های کلیه معمولاً در جایی که ادرار می‌خواهد به حالب (لوله‌ای که از کلیه به مثانه می‌رود) بریزد تشکیل می‌شود.

سنگ‌های کلیه کوچک می‌توانند به‌راحتی از کلیه دفع شوند و حتی ممکن است شما متوجه نشوید، اما سنگ‌های کلیه بزرگ‌تر هنگامی که به سمت مثانه می‌روند باعث آزردن و کشیده شدن حالب و هم‌چنین مسدود کردن مسیر ادرار می‌شوند.

گاهی اوقات یک سنگ کلیه خیلی بزرگ است و نمی‌تواند از حالب عبور کند و در داخل کلیه باقی می‌ماند. علت این که بعضی از افراد همیشه دارای سنگ کلیه هستند کاملاً واضح نیست.

بیماری سنگ کلیه در جوانان و افراد میانسال نسبت به افراد مسن شایع‌تر است، و در آقایان نسبت به خانم‌ها بیشتر شایع است.

افرادی که در آب وهوای گرمسیری زندگی می‌کنند نسبت به کسانی که در آب و هوای سردسیری زندگی می‌کنند به داشتن سنگ کلی مستعد‌ترند زیرا احتمالاً آب بیشتری را از دست می‌دهند و باعث می‌شود فرم کریستالی مواد معدنی در ادرار راحت تر تشکیل می‌شوند.

مدارک پزشکی به این موضوع اشاره کرده اند که کم نوشیدن مایعات می تواند احتمال تشکیل سنگ های کلیه را افزایش دهد.

بیشتر سنگ های کلیه ازکریستال های کلسیم اگزالات (نوعی از نمک در ادرار که به سختی حل می شود) تشکیل می شوند. اوریک اسید علت غیر رایج سنگ های کلیه محسوب می شود.اگر ادرار شما به صورت مزمن با ارگانیسم های مشخصی آلوده باشد،شما نسبت به ابتلا به انواع مختلف سنگ کلیه مستعد هستید.

کسانی که یک بار بدنشان سنگ کلیه ایجاد کند، ۵۰ درصد احتمال دارد که در ۷ سال آینده دوباره سنگ کلیه بسازد.

ثمین علی حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید