انتشار این مقاله


آشنایی با کلونورکیس سینن سیس

کلونورکیس یکی از ترماتود های کبدی است که از طریق خوردن ماهی یا خرچنگ نیم پز یا خام از مناطقی که این انگل یافت می شوند، می تواند وارد بدن انسان شود.

کلونورکیس یکی از انگل های برگی شکل کبدی است که از طریق خوردن ماهی یا خرچنگ نیم پز یا خام از مناطقی که این انگل یافت می شوند، می تواند وارد بدن انسان شود. این نوع ترماتود ها در نواحی از آسیا یافت می شوند و بنابراین نام دیگر آن، ترماتود کبد چینی یا شرقی است. ترماتود های کبدی کبد، کیسه صفرا و مجاری صفراوی را در انسان آلوده می کنند. از آنجا که بیشتر افراد آلوده هیچ نوع علامتی نشان نمی دهند، عفونت هایی که می تواند به مدت طولانی در بدن فرد باقی بمانند منجر به علائم و بیماری های شدید خواهند شد. عفونت های درمان نشده می توانند ۲۰-۳۰ سال(به اندازه طول عمر کرم) باقی بمانند .

تشخیص کلونورکیس برمبنای شناسایی میکروسکوپی تخم های کرم در نمونه مدفوع فرد است. داروهای ایمن و موثر برای درمان عفونت کلونورکیس در دسترس است. پختن یل فریزکردن ماهی به اندازه کافی می تواند این کرم را از بین ببرد.

ابتلا به کلونورکیس

انسان ها با خوردن ماهی آب های شیرین  نیم پز یا خام به این انگل مبتلا می شوند. ماهی هایی که به میزان کم دودی ، شور، یا ترشی شده اند ممکن است حاوی این کرم باشند. خوردن آب رودخانه ها یا سایر آب های غیرآشامیدنی باعث عفونت با کلونورکیس نمی شود.

تخم های کلونورکیس سینن سیس توسط حلزون های آب های شیرین خورده می شوند. این تخم ها در بدن حلزون بالغ شده و پس از رسیدن، لاروهایی میکروسکوپی را به آب آزاد می کنند. این لارو ها می توانند وارد ماهی های آب های شیرین شوند. افراد با خوردن ماهی های نیم پز یا خام آلوده به این کرم دچار عفونت می شوند. بعد از خورده شدن توسط انسان، این ترماتود های کبدی در سیستم مجاری صفراوی تبدیل به کرم هایی بالغ می شوند. تکمیل چرخه زندگی این کرم در بدن انسان حدود سه ماه زمان میبرد. افراد آلوده تخم های انگل را از طریق مدفوع دفع می کنند یا ممکن است سرفه های حاوی تخم داشته باشند.

اپیدمیولوژی

کلونورکیس سینن سیس به طور عمده در کره، چین، تایوان، شمال ویتنام، ژاپن و قسمت آسیایی روسیه یافت می شود.

درمان کلونورکیس

داروهای انتخابی برای درمان کلونورکیس سینن سیس پرازیکوانتل یا آلبندازول است.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید