انتشار این مقاله


کتامین می تواند در درمان میگرن موثر باشد!

نتایج تزریق کتامین برای افرادی که دچار میگرن شدید و درد های مزمن هستند موفقیت آمیز بوده است. من به بیمارانم اطمینان می‌دهم که شانس بهبودی‌شان ۵۰-۵۰ است! این سخنان را دکتر Anitescu در مصاحبه‌ای با سایت MedPage Today اعلام کرده است! کتامین (Ketamine) یک داروی بیهوشی  است که در انسان و حیوانات به کار می […]

نتایج تزریق کتامین برای افرادی که دچار میگرن شدید و درد های مزمن هستند موفقیت آمیز بوده است. من به بیمارانم اطمینان می‌دهم که شانس بهبودی‌شان ۵۰-۵۰ است!

این سخنان را دکتر Anitescu در مصاحبه‌ای با سایت MedPage Today اعلام کرده است!

کتامین (Ketamine) یک داروی بیهوشی  است که در انسان و حیوانات به کار می رود و بنام club drug شناخته می شود! زیرا باعث توهم زایی می گردد. در ۲۵ سال گذشته، کتامین به یک داروی مسکن معروف برای کودکان شناخته شده است.

محققان کاربردهای دیگر کتامین را برای درد های بعد از عمل جراحی، در های مزمن و شدید و افسردگی، مورد مطالعه قرار دادند. این دارو تحت نظارت FDA به عنوان دارویی برای درمان افسردگی به کار می رود. محققان هم اکنون خواص این دارو را برای رفع انگیزه خودکشی  بررسی می کنند.

در سال ۲۰۱۲، Anitescu و همکارانش با نگرش به اطلاعات بدست آمده از ۴۹ بیمار که سر درد های شدید داشتند وطی سال های ۲۰۰۹_۲۰۰۴  تحت درمان با کتامین بودند، دریافتند که همه‌ی بیماران، کاهش میزان درد را گزارش کردند. لذا Anitescu استفاده از کتامین را زمانی که چیز دیگری مثل بوتاکس یا بلوکه‌کردن عصب کمک کننده نیست، توصیه می‌کند! تزریق لیدوکائین (Lidocaine) هم برای درد‌های شدید موثر است ولی برای درد‌های نواحی متمرکز کتامین مناسب‌تر است.

کتامین با اثر کردن بر روی گیرنده ی N-methyl-D-aspartate، درد را تسکین می دهد. از بین بردن مراکز حساس شده به درد با مواد مقابله‌کننده‌ی گیرنده‌ی NMDA، مثل کتامین، به خوبی از پس تسکین درد بیماران بر می آید. به گفته ی Anitescu، تا جایی که این دارو به عنوان ماده توهم‌زا شناخته می شود، دوز پایینی از این دارو در تمام مراحل تحقیق مورد استفاده قرا گرفته است.

مشمول بیمه بودن این دارو ممکن است خطرناک باشد! تزریقات کتامین هر ۶-۴ هفته برای مواردی می تواند دردسر ساز شود. در کلینیک ها، بیماران بعد از معاینه و تحت نظر پزشک با دوز مناسب درمان می شوند. سال پیش، محققان وعده ی استفاده از کتامین را به صورت خوراکی یا اسپری های بینی دادند، ولی تصور احتمال  سوئ استفاده از آن به صورت club drug مانع کارشان شده‌است.

محققان هم چنین دریافتند که تزریق کتامین برا تسکین دردهای دیگر هم کاربرد دارد. در سال ۲۰۱۴، گزارشی مبنی بر تسکین درد های عصبی به طور طولانی مدت منتشر شد. به گفته ی آن ها:

ما باور داریم که تزریق کتامین برای کنترل و درمان افرادی که به درد های CRPS دچار هستند، صد درصد موثر است. (Complex Regional Pain Syndrome) ولی بر روی درد های غیر CRPS، اطلاعات کمی در دسترس است.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید