انتشار این مقاله


چگونه می‌توان حملات پانیک را کنترل کرد؟

استاد دانشکده پزشکی Baylor، توصیه های خود را در مورد تشخیص نشانه های حمله پانیک و آسودگی خاطر بعد از آن در اختیار شما قرار می دهد.

حملات پانیک با علائمی که اغلب شباهت بالایی به حملات قلبی دارند، می تواند برای افرادی که آنها را تجربه می کنند، بسیار ترسناک باشد. دکتر آسیم، استاد دانشکده پزشکی Baylor، توصیه های خود را در مورد تشخیص نشانه های حمله پانیک و آسودگی خاطر بعد از آن در اختیار شما قرار می دهد.

پروفسور آسیم، استاد و معاون اجرایی در دانشکده روانپزشکی و علوم رفتاری موننگر در بیلور، می گوید: حملات پانیک جزو اختلالات روانشناختی است که در رده اختلالات ترس قرار دارد. حملات هراس می تواند زمانی که یک فرد به صورت غیرقابل کنترلی دچار اضطراب، عصبانیت و یا ترس می شود اتفاق بیفتد.

دکتر آسیم می‌گوید علل متعددی برای بروز حملات پانیک وجود دارد. مثلاً حملات می‌توانند زمینه ژنتیکی داشته باشند یا فرد ممکن است حساسیت بیشتری داشته باشد و به استرس یا اضطراب ‌های پیش آمده با شدت بیشتری پاسخ منفی دهد. دلایل معمول برای اینکه مردم دچار حملات پانیک می‌شوند عبارتند از مرگ یک فرد دوست داشتنی، طلاق یا از دست دادن شغل، اما هر وضعیت استرس زا ممکن است موجب حملات هراس شود.

علائم حملات پانیک عبارتند از:

حملات پانیک
  • احساس عذاب قریب الوقوع
  • احساس جدایی از واقعیت
  • احساس اینکه قلب در حال غرق شدن است
  • احساس اینکه بر کنترل امور ناتوانید و جتی حس اینکه مرگتان نزدیک است
  • افزایش ضربان قلب
  • لرزش
  • عرق کردن و خفگی
  • تنگی نفس در قفسه سینه یا گلو

در بعضی موارد، حمله پانیک می تواند شباهت بالایی به یک حمله قلبی داشته باشد. بعضی افراد با بروز علائم پانیک با تصور حمله قلبی به اورژانس می‌روند در حالیکه آنجا متوجه می‌شوند مشکل بروز یافته حمله قلبی نبوده بلکه یک حمله عصبی پانیک بوده است .

زمانیکه متوجه شدید دچار یک حمله پانیک شده‌اید، می‌توانید از استراتژی زیر پیروی کنید. گام اول این است که سعی کنید افکار خود را به تفکر مثبت هدایت کنید. سپس می توانید تمرینات تنفس و ذهنیت را انجام دهید. به عنوان مثال، چشمان خود را ببندید، خود را در جایی که احساس امنیت و آرامش می کنید، تصور کنید و عمیقا و به آرامی نفس بکشید. این تمرین ها می توانند با انبساط عضلات شما در رسیدن به وضعیت آرامش به شما کمک کنند.

دکتر افزود که تمایز بین وحشت و اضطراب مهم است. هراس بلافاصله اتفاق می افتد که می تواند غیر قابل پیش بینی و غیرقابل کنترل باشد اما کل این احساس حدود ۳۰ دقیقه طول نمی کشد. در اضطراب، شخص می ترسد و حس عذاب دارد، این احساس در او شدت کمتری اما می تواند برای ماه ها ادامه داشته باشد.

حملات هراس به راحتی قابل درمان هستند، بنابراین اگر آنها را تجربه می کنید، حتما به دنبال کمک و درمان باشید.حملات ناخوشایند و وحشتناک می‌تواند موجب عوارض سلامت پزشکی و روانی شما شود و بر زندگی اجتماعی شما تأثیر بگذارد. برای مثال، ممکن است از رفتن به محل کار یا مدرسه یا محیط های اجتماعی اجتناب کنید، که می‌تواند موجب افسردگی و احتمالا بروز افکار خودکشی شود. حتی در بیشتر مواقع این افراد با اعتیاد به الکل و مواد مخدر روبرو می شوند. با توجه به این، بسیار مهم است که قبل از اینکه هر کدام از این عوارض ایجاد شود، فرد مورد نظر درمان شود.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *