انتشار این مقاله


چرا همیشه خسته‌ایم؟

برخی از ما کوالاهایی هستیم که به سرکار و دانشگاه می‌رویم.

وقتی احساس خستگی می‌کنیم اولین راه‌حلی که به ذهن‌مان می‌رسد خواب است. ساعات کاری طولانی یا نگهداری از بچه، با وجود این چنین فعالیت‌های سنگینی، مشخصا تمام کل روز را چرت خواهید زد. اما برخی از ماها حتی با ساعات خواب بیش از ۷ ساعت نیز در طول روز کم‌انرژی و خواب‌آلود هستیم؛ اما چرا؟

دلایل متعددی برای این وضعیت وجود دارد:

فعالیت بدنی و تحرک کمی دارید

با وجود این‌که فکر می‌کنیم فعالیت بدنی خود عامل خستگی ماست اما ورزش ملایم چند روز در هفته باعث افزایش سطح انرژی شما می‌شود. دقت کرده‌اید که پس از یک روز پرکار چقدر خواب شبانه لذت‌بخش‌تر و آرام‌تر است. کسانی که به صورت منظم ورزش می‌کنند، شب‌ها راحت‌تر می‌خوابند حتی اگر میزان خواب یکسانی نسبت به شب‌های قبل داشته باشند.

کافئین یار شب‌زنده‌داری‌های ما

با وجود این‌که بسیاری از ما درست قبل از رفتن به رختخواب اسپرسو سر نمی‌کشیم اما کافی نیست باید زمان بیشتری قبل از خواب از مصرف کافئین خودداری کنیم.  کافئین، با بلوک کردن آدنوزین که در طول روز در مغز انباشته شده است عامل خواب‌آلودگی عصرگاهی ماست.

حتی اگر ۶ ساعت قبل از خواب کافئین مصرف کرده باشید، با اختلال در تولید آدنوزین بدن، به خواب رفتن را سخت‌تر می‌کند. علاوه بر این‌ها، مطالعات نشان داده است که کافئین ریتم شبانه‌روزی ما را مختل می‌کند.

سلامت روانی

گاهی خستگی ما ناشی از سبک زندگی نادرست‌مان نیست بلکه وضعیت سلامت روانی عامل اصلی است. به عنوان مثال، اختلال اضطرابی باعث خستگی می‌شود و استرس و نگرانی زیاد شما را از پا در می‌آورد.

افسردگی بر کیفیت خواب اثرگذار است حتی گاهی باعث بی‌خوابی می‌شود.

سلامت جسمی

به غیر از سلامت روانی، وضعیت جسمی در میزان خستگی اثرگذار است، این موارد باید توسط پزشک تشخیص داده شوند که کم‌خونی فقر آهن، اختلالات تیروئید و دیابت از جمله موارد شایع هستند.

اصلا همه‌ی این‌ها به کنار شاید شما برای صبح زود بیدار شدن ساخته نشدید که در آن صورت متأسفم. یه چرت بزن شارژ شی!

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید